Dit onderzoek analyseert en vergelijkt de debatten die in 1958 en 1999 gevoerd werden in het Britse Hogerhuis en die de aanloop vormden tot twee geslaagde hervormingen van de samenstelling van deze...Show moreDit onderzoek analyseert en vergelijkt de debatten die in 1958 en 1999 gevoerd werden in het Britse Hogerhuis en die de aanloop vormden tot twee geslaagde hervormingen van de samenstelling van deze Eerste Kamer van het Britse Parlement. Hiermee verloor de Britse erfadel uiteindelijk in 1999 definitief haar positie en macht binnen het Britse politieke bestel. Dit onderwerp is relevant voor de ontwikkeling van de ongeschreven parlementaire verhoudingen van Groot-Brittannië.Show less
The United States is currently in the process of replacing many of its traditional public schools with semi-private institutions called charter schools. Though this process only became widespread...Show moreThe United States is currently in the process of replacing many of its traditional public schools with semi-private institutions called charter schools. Though this process only became widespread within the last few decades, its origins are rooted in the political turmoil that occurred during the American Civil Rights movement more than 50 years ago. By implementing critical race theory, this study investigates the relationship between long standing racism and the push to privatize U.S. public schools by using the New Orleans public school system as a focal point. Court documents, historical accounts, interviews, era specific newspaper articles and prior research into the field are all used to accomplish this aim. Analyzing these materials illustrates how current arguments in favor of privatization were born out of white resistance to racially integrated public schools in the mid-20th century, and still echo the talking points used during the Civil Rights era to challenge forced integration. Based on these analyses, this study concludes that the American charter school movement is poorly regulated, racially biased, and creates classroom inequality in New Orleans, and throughout the United States.Show less
Op 24 mei 1949 trad de Grundgesetz für die Bundesrepublik Deutschland in werking en was West-Duitsland als onafhankelijke staat een feit. In een land dat nog in puin lag, was de Grundgesetz het...Show moreOp 24 mei 1949 trad de Grundgesetz für die Bundesrepublik Deutschland in werking en was West-Duitsland als onafhankelijke staat een feit. In een land dat nog in puin lag, was de Grundgesetz het resultaat van een langdurig proces waarin de belangen van geallieerden, oud en nieuw, Duitsers en politici elk een eigen plek moesten vinden. Een politieke, nationale en internationale kijk naar een van de belangrijkste periodes in de geschiedenis van het moderne Duitsland. Tegen de achtergrond van de Koude Oorlog zou een voor Duitsland unieke grondwet worden opgesteld. Westen en oosten begonnen lijnrecht tegenover elkaar te staan, het wantrouwen jegens de Duitse bevolking was enorm en spanningen binnen het westelijke bondgenootschap maakte de politieke toekomst van Duitsland onzeker. Het proces was moeilijk, speelde zich tot op de hoogste niveaus af en zou niet over een dag ijs gaan. In deze scriptie gaan we terug naar net na het einde van het grootste en meest destructieve conflict in de geschiedenis van de mensheid, in een periode waarin men de draad weer moest oppakken. De periode 1945-1949 in de politieke geschiedenis van Duitsland zal bekeken worden met als focus het proces richting 24 mei 1949, met daarin de hoofdrolspelers, de beslissende momenten en de spanningen die uiteindelijk leidden tot de politieke wording van West-Duitsland, en in het verlengde daarvan het huidige Duitsland, in de vorm van de Grundgesetz für die Bundesrepublik Deutschland.Show less
This thesis looks at the Greater St. Louis urban area in Missouri and Illinois, USA, roughly in the second half of the twentieth century. It takes as its central theme the notion of urban crisis,...Show moreThis thesis looks at the Greater St. Louis urban area in Missouri and Illinois, USA, roughly in the second half of the twentieth century. It takes as its central theme the notion of urban crisis, which refers to a number of interrelated phenomena that arose in numerous American cities during the second half of the twentieth century. These include suburbanization, deindustrialization, depopulation, physical blight, pollution, and increases in crime, drug addiction, poverty, unemployment, and racial inequality. Much of the historiography that tries to explain the urban crisis approaches decline from an economic and statistical perspective, and focusses on long-term, large-scale developments. While this approach has been fruitful, it also creates a gap: it reveals little about cultural context and pays little attention to the agency and experience of ordinary individuals who experienced the urban crisis. In order to help fill this gap, this thesis examines documents that reflect personal experience or opinions, such as diaries, memoirs, interviews, and opinionated newspaper articles. More specifically, the thesis consists of three smaller case studies into specific aspects of St. Louis's urban crisis: residential segregation, public housing, and suburban deindustrialization. While this project does not lead to a new 'big picture' of urban crisis, it yields various new insights, which sometimes contradict the existing historiography.Show less
This thesis explores the introduction and application of industrial psychology at the Rowntree's Cocoa Works in Britain during the interwar years. It reflects on the ways in which industrial...Show moreThis thesis explores the introduction and application of industrial psychology at the Rowntree's Cocoa Works in Britain during the interwar years. It reflects on the ways in which industrial psychology integrated itself within labour management.Show less