In the late 18th century, strict political reforms in the Japanese government were enacted, which had widespread consequences. This essay considers the cultural influence of these Kansei Reforms of...Show moreIn the late 18th century, strict political reforms in the Japanese government were enacted, which had widespread consequences. This essay considers the cultural influence of these Kansei Reforms of the late 18th century on Japanese comic literature, kibyoshi in particular. Focusing on the works of author Santo Kyoden, it examines if and to what extent this short-lived popular genre was changed by these political developments.Show less
Deze scriptie onderzoekt het genre van de 'meisho zue', een type publicatie dat vooral in de Edo-periode (1603-1868) werd gepubliceerd en waarin afbeeldingen van en commentaren op "beroemde...Show moreDeze scriptie onderzoekt het genre van de 'meisho zue', een type publicatie dat vooral in de Edo-periode (1603-1868) werd gepubliceerd en waarin afbeeldingen van en commentaren op "beroemde plaatsen" ('meisho') staan. De vraag die in deze scriptie centraal staat, is wat 'meisho zue' van Akisato Ritō (data onbekend, actief circa 1772-1830) ons kunnen vertellen over hoe mensen in de Edo-periode hun omgeving beleefden. Deze scriptie doet dit op basis van aan de ene kant een bespreking van het werk van Robert Goree over 'meisho zue' en aan de andere kant de overweging in hoeverre het werk van Michel de Certeau aangaande 'touring' versus 'mapping' toepasbaar is op 'meisho zue' van Ritō. Deze scriptie betuigt dat mensen in de Edo-periode afbeeldingen in 'meisho zue' van Ritō beleefden in termen van 'ruimte'. 'Meisho zue' van Ritō legden derhalve de menselijke beleving van het landschap vast. 'Meisho zue' van Ritō functioneerden daardoor niet als 'kaarten' die 'plaats' representeren. Dit is een wezenlijk verschil van moderne kaarten die juist 'plaats' representeren. De oorzaak voor dit verschil ligt hem in het feit dat er bij 'meisho zue' van Ritō sprake is van een streven naar een vroegmodern realisme dat zich uit in precisie, terwijl er bij moderne kaarten sprake is van een streven naar een modern realisme waarbij nauwkeurigheid centraal staat. Deze conclusie betekent dat wij tot een heroverweging moeten komen over hoe de notie van 'kaart' functioneerde in vroegmodern Japan in verhouding tot die van de Moderne Tijd.Show less
Een onderzoek naar de relatie tussen populaire prentkunst, geschiedkunde, en de Keizer van Japan in het vroege stadium van de Meiji-periode (1868-1912). Het onderzoek richt zich op de prentenreeks...Show moreEen onderzoek naar de relatie tussen populaire prentkunst, geschiedkunde, en de Keizer van Japan in het vroege stadium van de Meiji-periode (1868-1912). Het onderzoek richt zich op de prentenreeks Dainihon shiryaku zue 大日本史略図会 (Beknopte Geïllustreerde Geschiedenis van het Grote Japan, 1879-1880) van prentkunstenaar Tsukioka Yoshitoshi 月岡芳年 (1839-1892).Show less
Een studie naar de wijze waarop de Japanse animator Miyazaki Hayao in zijn tekenfilms werelden weet te realiseren die zowel fanatasievol als realistisch zijn te noemen.