Het lijkt een goed idee om de leesmotivatie te bevorderen bij bovenbouwleerlingen, omdat dit invloed heeft op de leesprestaties. In deze bachelorscriptie is gepoogd een antwoord te krijgen op de...Show moreHet lijkt een goed idee om de leesmotivatie te bevorderen bij bovenbouwleerlingen, omdat dit invloed heeft op de leesprestaties. In deze bachelorscriptie is gepoogd een antwoord te krijgen op de vraag welke evidence-based leesactiviteiten op school samenhangen met leesmotivatie bij deze leerlingen. Er is een vragenlijst afgenomen bij uiteindelijk 178 bovenbouwleerlingen met verschillende onderdelen (gesloten vragen, SRQ-leesmotivatie en rankingvragen). Eerst werd er gekeken of er significante verschillen te vinden waren in de achtergrondkenmerken van de leerlingen. Dit bleek het geval bij geslacht en het leerjaar. Er bleken significant meer meisjes in de meer autonoom gemotiveerde groep te zitten. Er is een significant verschil gevonden in de gecontroleerde motivatie van groep 6 ten opzichte van die van groep 7 en 8. Groep 6 leerlingen bleken meer gecontroleerd gemotiveerd. Er werden vervolgens daadwerkelijk twee groepen gemaakt: de meer autonoom gemotiveerde leerlingen (A>G) en de meer gecontroleerd gemotiveerde leerlingen (G>A) met significante verschillen. Dit sluit goed aan bij de Zelf-Determinatietheorie van Deci & Ryan (2000) met zijn componenten: autonomie, relatie en competentie. Er werd verwacht dat de twee verschillende groepen (A>G en G>A) verschilden in behoeften en dat er andere activiteiten als populairst gevonden werden. Dit bleek niet het geval. De drie populairste activiteiten bleken “Kiezen wat ik lees”, “Kiezen waar of wanneer ik lees” en “Zelf het boekniveau kiezen”. Mogelijke kanttekeningen aan het onderzoek zijn onder andere de COVID-19 maatregelen die de dataverzamelingsperiode anders deed inrichten, maar ook meer inhoudelijke discussiepunten zoals uitkomsten uit dit onderzoek die niet overeen kwamen met de literatuur. Relatie bleek in de literatuur de sterke voorspeller te zijn van leesmotivatie, maar autonomie bleek in dit onderzoek het populairst. Tenslotte worden er adviezen gegeven voor in de praktijk, aansluitend bij het onderzoek, onderbouwd door de literatuur.Show less