Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
Vanuit een intertekstuele benadering gaat dit werkstuk na of er verschillen bestaan in de wijze waarop Surinaamse en Guyanese literatuur het gewenningsproces weergeven van degenen die hun thuisland...Show moreVanuit een intertekstuele benadering gaat dit werkstuk na of er verschillen bestaan in de wijze waarop Surinaamse en Guyanese literatuur het gewenningsproces weergeven van degenen die hun thuisland hebben verruild voor de metropool, het (voormalig) moederland. Twee romans zijn daarbij bestudeerd: een werk van Astrid Roemer, een Surinaamse schrijfster, en een werk van Wilson Harris, een Guyanese auteur. Per tekst is allereerst vastgesteld welke functie de geselecteerde interteksten vervulden in de portrettering van het hoofdpersonage, een migrant. Naderhand is nagegaan hoe het gebruik van de interteksten en de beeldvorming van de hoofdpersonages in de romans zich tot elkaar verhielden.Show less
In deze scriptie is bij een aantal romans geanalyseerd welk ethisch reflectief effect zij bij de lezer kunnen oproepen. Allereerst is het cognitieve proces van identificatie - gestuurd door een...Show moreIn deze scriptie is bij een aantal romans geanalyseerd welk ethisch reflectief effect zij bij de lezer kunnen oproepen. Allereerst is het cognitieve proces van identificatie - gestuurd door een aantal tekstuele factoren - uiteengezet. Vervolgens zijn twee soorten ethische reflectie geoperationaliseerd: modern en postmodern. Postmodern effect kan worden gesorteerd indien het subject van de lezer (die zich met een personage identificeert) wordt 'ontwricht' (naar Blanchots 'interruption'). De analysemethode richt zich op dialogische situaties.Show less
Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
In deze scriptie staat de Surinaamse roman Over de gekte van een vrouw (Astrid Roemer, 1982) centraal en wordt er onderzoek gedaan naar de representatie van trauma van seksueel en (post)koloniaal...Show moreIn deze scriptie staat de Surinaamse roman Over de gekte van een vrouw (Astrid Roemer, 1982) centraal en wordt er onderzoek gedaan naar de representatie van trauma van seksueel en (post)koloniaal geweld. Op basis van een theoretische uiteenzetting over (postkoloniaal) trauma en representatie, wordt ingegaan op zowel het particuliere seksuele trauma van hoofdpersonage Noenka, als het postkoloniale trauma van de (ex-)kolonie Suriname dat indirect gerepresenteerd wordt in de roman. In de analyse wordt nadruk gelegd op geërfde herinneringen, symboliek en de gehanteerde vertelvorm in Over de gekte van een vrouw. Deze drie aspecten zijn te lezen als signalen om een particulier, seksueel trauma te herkennen, maar dienen tevens om het grotere postkoloniale trauma van Suriname aan de lezer kenbaar te maken.Show less