Dit onderzoek gaat in op het technisch leesonderwijs in de groepen 3 t/m 8. Het onderzoek beschrijft tien didactische principes, waarvan er zeven effectief zijn, twee waarover geen eenduidig beeld...Show moreDit onderzoek gaat in op het technisch leesonderwijs in de groepen 3 t/m 8. Het onderzoek beschrijft tien didactische principes, waarvan er zeven effectief zijn, twee waarover geen eenduidig beeld van effectiviteit is en één die niet effectief is. Het onderzoek bekijkt in hoeverre leerkrachten van de midden- en bovenbouw de uit de literatuur effectief gebleken didactische principes toepassen. Hierdoor kunnen leerkrachten meer evidence-informed werken. De tien principes zijn door een zelfontwikkelde vragenlijst uitgevraagd op drie basisscholen. Negentien leerkrachten hebben de vragenlijst ingevuld. In de vragenlijst zaten gesloten vragen waarin leerkrachten hebben aangegeven hoe vaak zij een principe gebruiken. Deze gesloten vragen werden ondersteund door open vragen, waarin leerkrachten hun antwoord konden toelichten. Het onderzoek is daarom een combinatie van kwantitatief en kwalitatief onderzoek, een mixed-method design. Uit de resultaten bleek dat koorlezen het meest door leerkrachten toegepast wordt. Daarna volgen op korte afstand luisterend lezen, herhaald lezen, EDI en individueel begeleid hardop lezen. Listening Passage Preview en tutorlezen worden door leerkrachten in mindere mate toegepast. Deze principes zijn wel effectief gebleken dus het vaker toepassen zou een positief effect op het technisch leesniveau op de leerlingen moeten hebben. Flitsen, wisselrijen en niveaulezen worden ook door leerkrachten toegepast. Hierover is alleen geen eenduidigheid in de literatuur of zelfs een negatief effect gevonden. Deze principes zouden voor het bevorderen van het technisch leesniveau minder vaak toegepast moeten worden. Ook bleek dat leerkrachten in de middenbouw significant vaker gebruik maken van individueel begeleid hardop lezen en flitsen dan leerkrachten in de bovenbouw.Show less