Bachelor thesis | Oude culturen van de mediterrane wereld (Bachelor)
closed access
Dit onderzoek behandelt de vraag of de koningsbaard, zoals afgebeeld in de Predynastieke Periode, het Oude, en het Nieuwe Rijk een valse baard was, zoals de consensus lijk te zijn binnen de...Show moreDit onderzoek behandelt de vraag of de koningsbaard, zoals afgebeeld in de Predynastieke Periode, het Oude, en het Nieuwe Rijk een valse baard was, zoals de consensus lijk te zijn binnen de Egyptologie, of niet. Voor het beantwoorden van deze vraag beroept de auteur zich op de relevante artefacten, en probeert conclusies te trekken aan de hand van iconografische kenmerken, statistisch onderzoek en psychologische theoriëen.Show less
Master thesis | Classics and Ancient Civilizations (MA)
open access
The main purpose of this thesis was to systematically study and analyse the scenes showing the catching of waterfowl by means of a hexagonal net found in the published Old Kingdom tombs of the...Show moreThe main purpose of this thesis was to systematically study and analyse the scenes showing the catching of waterfowl by means of a hexagonal net found in the published Old Kingdom tombs of the Memphite area and by doing so trying to understand all technical aspects of this net. Although the percentage of scenes showing the catching of waterfowl with a hexagonal net is very small within the decoration program of the tombs (1%: 70 out of 6943 registers), fowling with a ‘hexagonal net’ is the most popular way of fowling depicted.Show less
Bachelor thesis | Oude culturen van de mediterrane wereld (Bachelor)
closed access
Uit het late Oude Rijk zijn teksten uit elitegraven bekend die de koning als schenker van het graf, of een deel daarvan, aanwijzen. In dit onderzoek geef ik een overzicht van deze graven en...Show moreUit het late Oude Rijk zijn teksten uit elitegraven bekend die de koning als schenker van het graf, of een deel daarvan, aanwijzen. In dit onderzoek geef ik een overzicht van deze graven en bespreek ik in hoeverre de beschreven koninklijke schenkingen van graven of grafelementen gesystematiseerd waren.Show less
In the thesis four coffin sets belonging to the Bab el-Gasus cache, discovered in 1891 in Deir el-Bahari, Egypt, and now belonging to the collection of the Rijksmuseum van Oudheden in Leiden, were...Show moreIn the thesis four coffin sets belonging to the Bab el-Gasus cache, discovered in 1891 in Deir el-Bahari, Egypt, and now belonging to the collection of the Rijksmuseum van Oudheden in Leiden, were discussed on the basis of the following research questions: - Which construction techniques have been used? - Which materials have been used? - Is it possible to recognize the signature of a workshop or an artist? - Do the coffins have a distinctive iconography and if so, what are the striking features? - Can we draw some preliminary conclusions of the social and economic status of the owners of the coffins? A general overview of coffin development in ancient Egypt and more specifically, of the Leiden Bab el-Gasus coffins was followed by the chaîne opératoire of the coffins, starting with the wood, used for the manufacture of these coffins. A small study of some wood samples proved all the coffins to be of the species F. sycomorus. In affirming this, however, it does not account for the observed differences of the wood, and only raises new questions for further investigation. Subsequently, the plaster, pigments, paint and varnish were discussed. Color and the attached symbolic meaning were very important in the decoration of the coffins (Taylor 2001b, 164). A study with a handheld XRF—a device whereby a sample is irradiated by low-energy X-rays—showed no specific outcome, only confirming the use of gold on the lid of F93.10.1a and the presence of orpiment in more than one of the samples. Both pigments had already been observed with the naked eye. It is difficult to draw conclusions about the workshops involved into the production of the coffins. The sets show various similarities, but at the same time give evidence to the practice of reuse. Some key elements of the iconography have been discussed according to the model of Panofsky. The decoration of the sets consisted primarily of symbols of resurrection, while other vignettes gave evidence to a new repertoire of religious images—some of which referred to a combination of several different mythological aspects (Quirke and Spencer 1992, 106). According to Cooney, this can be understood as a reaction and adaptation to the changing funerary traditions, scarce resources, and fear of theft of the funerary objects that took place during the period (Cooney 2011, 24). In chapter seven the owners of the coffins were discussed. The two chantresses, to whom set F93.10.1 and F93.10.3 are assigned, are probably not the original owners of their sets. The third coffin has been usurped three times. The fourth coffin is anonymous, but is associated in Daressy’s list (1907) with Siamun, a male mummy. Although reuse of some coffins is certain, mistakes made in antiquity and in the Nineteenth Century AD may have contributed to the mix up of coffin parts, resulting in the incorrect allocation of names to coffins, lids to different caskets and mummy-boards to other sets. The Bab el-Gasus coffins from the Leiden collection do not differ herein with the other sets of the entire Bab el-Gasus cache. In this thesis not every research question is fully answered. Further research will be needed to discover the whole story of the priests of Bab el-Gasus.Show less
Bachelor thesis | Oude culturen van de mediterrane wereld (Bachelor)
closed access
De mogelijke verzorging van de overledene met voedsel en offergaven komt tot uitdrukking in stèles waarop de eigenaar is afgebeeld, gezeten op een stoel achter een offertafel. Deze afbeelding van...Show moreDe mogelijke verzorging van de overledene met voedsel en offergaven komt tot uitdrukking in stèles waarop de eigenaar is afgebeeld, gezeten op een stoel achter een offertafel. Deze afbeelding van de grafeigenaar komen we al tegen op rolzegels uit de 1ste Dynastie. In de loop van de 2de Dynastie worden de zegels vervangen door rechthoekige, gedecoreerde steenplaten. De ontwikkeling van de decoratie van deze platen vindt zijn hoogtepunt in de stèles van het Oude Rijk. Hoewel de stèles met offertafelscènes in de literatuur uitvoerig zijn beschreven ontbreekt toch een duidelijk overzicht van het corpus van stèles uit wat we de Archaïsche Periode zouden willen noemen, de overgang van 2de naar 3de Dynastie tot de overgang van 3de naar 4de Dynastie. We zullen hier de stèles, voor zover ze in de literatuur voorkomen, samen brengen. Daarnaast willen we de criteria, die in de literatuur hebben gediend voor hun datering beschrijven, tegen het licht houden en ons afvragen of deze criteria voldoende en bruikbaar zijn voor een mogelijke relatieve datering. Aan de hand van een selectie van deze criteria zullen we een klein deel van het corpus van offertafelscènes, dat mogelijk tot de 3de Dynastie behoort, met behulp van een handmatige seriatie in een mogelijke chronologische volgorde zetten.Show less