Op basis van economische modellen zijn duidelijke verschillen zichtbaar in de economische strategie van de vijf kleine Afrikaanse eilandstaten. De Comoren, Kaapverdië en STP hebben een MIRAB status...Show moreOp basis van economische modellen zijn duidelijke verschillen zichtbaar in de economische strategie van de vijf kleine Afrikaanse eilandstaten. De Comoren, Kaapverdië en STP hebben een MIRAB status (waarbij Kaapverdië is begonnen aan een transitie en nu ook wel gezien wordt als een TOURAB land) Mauritius en de Seychellen hebben beide een combinatie van zowel het PROFIT als het SITE model toegepast. Om de verschillen beter inzichtelijk te maken is in dit onderzoek specifiek gekeken naar drie verwachtingen: 1) de kleine Afrikaanse eilandstaten die (veel) investeren in human capital zullen meer economische groei genereren dan de kleine eilandstaten die primair investeren in landbouw, 2) de kleine Afrikaanse eilandstaten met een ontwikkelde toerismesector zullen economisch succesvoller zijn dan de kleine eilandstaten die dit niet hebben, en 3) de kleine Afrikaanse eilandstaten die sinds de onafhankelijkheid een overwegend stabiel politiek systeem kennen zullen economisch beter presteren dan de kleine Afrikaanse eilandstaten die sinds de onafhankelijkheid veel politieke instabiliteit hebben gekend.Show less
In deze bachelorscriptie wordt gekeken naar Egypte, dat sinds 2005 een onveranderde Freedom House score heeft van 5.5 (PR 6, CL 5) en daarmee de status niet-vrij kent. De hoofdvraag van dit...Show moreIn deze bachelorscriptie wordt gekeken naar Egypte, dat sinds 2005 een onveranderde Freedom House score heeft van 5.5 (PR 6, CL 5) en daarmee de status niet-vrij kent. De hoofdvraag van dit onderzoek is: heeft de Arabische Lente in Egypte geleid tot een transitie van een pseudodemocratie naar een electorale democratie wanneer gekeken wordt naar de functies van politieke partijen?Show less