Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
Plato’s literaire inkleding van het Atlantisverhaal laat zien welke bedoeling hij er mee voor ogen had. Het Atlantisverhaal, over de strijd van het oude Athene tegen Atlantis, wordt door Plato in...Show morePlato’s literaire inkleding van het Atlantisverhaal laat zien welke bedoeling hij er mee voor ogen had. Het Atlantisverhaal, over de strijd van het oude Athene tegen Atlantis, wordt door Plato in Timaeus en Critias gepresenteerd binnen de context van een gastmaal. Uit de aankondiging en een discussie over dichterschap, wordt het verhaal aangedragen als een onderwerp van beoordeling: de discussiepartners in de dialoog moeten oordelen of het oude Athene in het verhaal lijkt op de Ideale Staat. In werkelijkheid is het Atlantis dat aan het moderne Athene doet denken. Door deze literaire inbedding van het verhaal in de Timaeus en Critias zet Plato ook de lezer van de dialoog aan tot een oordeel over hoe het Athene uit de 4e eeuw afwijkt van een ideale staat.Show less
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
In deze scriptie tracht ik uiteen te zetten hoe Plato in het Symposium omgaat met de sympotische traditie, zoals die naar voren komt in de poëzie van, bijvoorbeeld, Theognis. Plato's houding ten...Show moreIn deze scriptie tracht ik uiteen te zetten hoe Plato in het Symposium omgaat met de sympotische traditie, zoals die naar voren komt in de poëzie van, bijvoorbeeld, Theognis. Plato's houding ten opzichte van deze traditie laat zich uitleggen als een proces van adaptatie en appropriatie.Show less
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
In deze scriptie wordt een tot op heden weinig bestudeerde tekst, Τὰ καθ’ Ήρὼ καὶ Λέανδρον van de vijfde-eeuwse dichter Musaeus Grammaticus, centraal gesteld. Ter aansluiting op een hernieuwde...Show moreIn deze scriptie wordt een tot op heden weinig bestudeerde tekst, Τὰ καθ’ Ήρὼ καὶ Λέανδρον van de vijfde-eeuwse dichter Musaeus Grammaticus, centraal gesteld. Ter aansluiting op een hernieuwde interesse in dit epyllion, heb ik de ontmoetings-scène tussen Hero en Leander nauwkeurig bekeken met een specifieke focus op de personageteksten. In deze analyse is de aandacht uitgegaan naar het beoogde doel van de gemaakte uitspraken, het slagen of falen van retorische strategieën en karakteriserende aspecten van de speeches van Hero en Leander. In mijn onderzoek is duidelijk gebleken dat de onhandigheden in de directe rede van de personages (die lange tijd aan een gebrek van effectieve dichtkunst toegeschreven werden) een proleptische functie hebben in relatie tot het gehele gedicht van Musaeus.Show less
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
In boek 4 van Vergilius' Aeneis wordt Aeneas door Mercurius 'uxorius' genoemd, de slaaf van zijn echtgenote (Dido). In moderne termen zou dit gender inversie genoemd worden, het toedichten van...Show moreIn boek 4 van Vergilius' Aeneis wordt Aeneas door Mercurius 'uxorius' genoemd, de slaaf van zijn echtgenote (Dido). In moderne termen zou dit gender inversie genoemd worden, het toedichten van traditioneel met vrouwen geassocieerde kenmerken, zoals gedrag en karaktereigenschappen, aan mannen en vice versa. Gender inversie staat centraal in niet-epische genres, en komt met name terug in het werk van Catullus en in de Romeinse liefdeselegie. Waarom wordt Aeneas, de voorvader van de Romeinen, door wie Augustus’ goddelijke afkomst wordt verankerd, onderdanig en feminien weergegeven? Aan de hand van exemplarische gedichten van Catullus en Propertius wordt onderzocht hoe gender inversie binnen een heldenverhaal past. Tevens wordt het vraagstuk behandeld in hoeverre Vergilius andere genres, zoals lyriek en elegie, heeft willen adresseren in zijn epos: in hoeverre is gender inversie gebonden aan een bepaald genre, en duidt de uitwisseling van genderrollen in Vergilius’ Aeneis op genre-onderhandeling?Show less
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
Deze scriptie gaat over hoe Baudri van Bourgueil (1046-1130) Ovidius' ballingschapsgedichten (de Tristia en Epistulae ex Ponto) recipieert in zijn poèmes 97 en 98. Mijn onderzoek maakt de receptie...Show moreDeze scriptie gaat over hoe Baudri van Bourgueil (1046-1130) Ovidius' ballingschapsgedichten (de Tristia en Epistulae ex Ponto) recipieert in zijn poèmes 97 en 98. Mijn onderzoek maakt de receptie in drie stappen inzichtelijk, te weten 'selectie', 'interpretatie' en 'toe-eigening'. Eerst wordt gekeken op welke elementen uit Ovidius' ballingschapsgedichten Baudri nadruk vestigt, bijvoorbeeld door hem letterlijk te citeren. Door de vergelijking tussen de gedichten van Baudri en Ovidius worden ook al enkele verschillen tussen de twee schrijvers duidelijk. In de tweede instantie wordt gekeken hoe Baudri kennis over Ovidius vergaarde en hoe hij diens gedichten onder ogen kreeg in de hoge middeleeuwen. Tenslotte wordt onderzocht wat Baudri's motieven geweest kunnen zijn om Ovidius na te volgen. Dit laatste hoofdstuk maakt de receptiepuzzel compleet en laat zien hoe Baudri de eeuwenoude gedichten naar zijn eigen hand zette.Show less
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
Stesichorus wordt in de oudheid gezien als één van de meest Homerische dichters. Ook in de huidige secundaire literatuur vinden we deze opvatting terug. In mijn scriptie heb ik deze opvatting...Show moreStesichorus wordt in de oudheid gezien als één van de meest Homerische dichters. Ook in de huidige secundaire literatuur vinden we deze opvatting terug. In mijn scriptie heb ik deze opvatting geconcretiseerd en verdiept aan de hand van een case study over het houten paard. Ik heb gekeken hoe de literaire vertelling van Stesichorus zich verhoudt tot Homerus' Odyssee en de Ilias Parva en Iliou Persis uit de Epische Cyclus. Aan de hand van drie invalshoeken, namelijk de maker van het houten paard, de Grieken in het paard en het debat van de Trojanen, heb ik deze vraag beantwoord. Uit deze analyse komt naar voren dat Stesichorus meer nadruk legt op onbelangrijke personages. Daarnaast lijkt het gemeenschapsideaal belangrijker dan het epische heldenideaal. Deze verschillen kunnen op een aantal manieren verklaard worden. Ten eerste past dit in het patroon van Stesichorus' poëzie. Daarnaast wil Homerus Odysseus centraal stellen in zijn verhaal, terwijl Stesichorus het verhaal juist op een andere manier wil vertellen om zijn epische collega's te overtreffen. Ten derde spelen genreverschillen een rol: waarschijnlijk past de focus op het gemeenschapsideaal beter bij het genre van de koorlyriek, omdat dit een sociale functie had in de polis.Show less
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
This thesis consists of an interpretation of Ovid's catalogue of trees in his Metamorphoses (10.86-105). This interpretation builds upon three notions apparent in the catalogue of trees: Orpheus'...Show moreThis thesis consists of an interpretation of Ovid's catalogue of trees in his Metamorphoses (10.86-105). This interpretation builds upon three notions apparent in the catalogue of trees: Orpheus' key role, the intratextual allusions in the trees, and the catalogue aspect. I have intended to show how these tree notions contribute to a reading of the catalogue of trees as a mise en abyme, and how this mise en abyme proffers a less common understanding of the words with which Ovid himself describes his Metamorphoses: carmen perpetuum (1.4).Show less
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
In deze scriptie wordt aan de hand van drie case studies (Antiphon 1, Andocides 1 en Hypereides 1) onderzocht hoe verwijzingen naar tragische personages in Griekse redevoeringen ingezet konden...Show moreIn deze scriptie wordt aan de hand van drie case studies (Antiphon 1, Andocides 1 en Hypereides 1) onderzocht hoe verwijzingen naar tragische personages in Griekse redevoeringen ingezet konden worden als retorische strategie. Uit deze voorbeelden blijkt dat een verwijzing naar een tragisch personage een frame oproept dat zowel positief als negatieve associaties met zich mee kan brengen, en dat de redenaar in kwestie daarom zorgvuldig en selectief moet omgaan met zijn verwijzing om het gewenste effect te bereiken - dat de jury de tegenpartij door een negatievere bril zal beschouwen.Show less
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
Het Italiaanse gedicht Il Poema Tartaro, geschreven door Giambattista Casti (1724-1803), bevat satirische en negatieve beschrijvingen van Sint-Petersburg (Caracora) en Catharina de Grote (Turachina...Show moreHet Italiaanse gedicht Il Poema Tartaro, geschreven door Giambattista Casti (1724-1803), bevat satirische en negatieve beschrijvingen van Sint-Petersburg (Caracora) en Catharina de Grote (Turachina). In deze beschrijvingen worden Catharina de Grote en Sint-Petersburg in verband gebracht met de oudheid. In mijn scriptie toon ik aan dat verwijzingen naar de oudheid door Giambattista Casti gebruikt worden ter ondersteuning van de negatieve beeldvorming van Catharina de Grote en Sint-Petersburg in het gedicht. Verder verschaft de scriptie meer inzicht in de manier waarop Casti verwijzingen in zijn gedicht verwerkt.Show less
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
In deze scriptie heb ik de verhouding tussen Vergilius’ literaire landschap van Cumae en de archeologische site onderzocht, als het gaat om de representatie van Augustus. Na een interpretatie van...Show moreIn deze scriptie heb ik de verhouding tussen Vergilius’ literaire landschap van Cumae en de archeologische site onderzocht, als het gaat om de representatie van Augustus. Na een interpretatie van een aantal passages uit boek VI van de Aeneis, waar Cumae als locatie centraal staat, volgt een empirische beschrijving van de archeologische opgravingen in Cumae. Uit de vergelijking tussen literatuur en archeologie blijkt dat zij elkaar aanvullen als het gaat om Augusteïsche propaganda en elkaar versterken. Mijn scriptie doet daarmee ook een oproep voor verder interdisciplinair onderzoek.Show less