In deze scriptie zullen op filosofisch niveau opvattingen over de relatie tussen kunst en (im)moraliteit, of de morele dimensie in kunst, onderzocht worden. Aan de hand daarvan zal bekeken worden...Show moreIn deze scriptie zullen op filosofisch niveau opvattingen over de relatie tussen kunst en (im)moraliteit, of de morele dimensie in kunst, onderzocht worden. Aan de hand daarvan zal bekeken worden hoe verschillende kunstfilosofieën reflecteren op hedendaagse installatiekunst (of fotografie hiervan) waarin mensen of dieren onderdeel zijn van het werk. Een analyse van twee case studies, Helena van de Chileense kunstenaar Marco Evaristti uit 2000 en Guillermo Vargas Jimenez’s Exposición N° 1 (2007), zal verschillende problemen aan het licht brengen in de discussie over wat de grenzen van hedendaagse kunst zijn en waarom en hoe zij bepaalde morele vragen oproepen met hun installaties. Daarbij zal het controversiële werk van de Nederlandse kunstenaar Jonas Staal worden gebruikt ter illustratie van de problematiek van kunst in een moreel debat.Show less
Mendes da Costa wordt door het handjevol auteurs dat over hem schreef na zijn dood voorgesteld als een geïsoleerd beeldhouwer. Tijdgenoten stellen hem echter voor als de pionier van de Nederlandse...Show moreMendes da Costa wordt door het handjevol auteurs dat over hem schreef na zijn dood voorgesteld als een geïsoleerd beeldhouwer. Tijdgenoten stellen hem echter voor als de pionier van de Nederlandse beeldhouwkunst. In deze scriptie wordt onderzocht op welke manier de invloeden van personen of kunstenaars uit de omgeving van Mendes, die paradoxaal wordt voorgesteld als pionier van de moderne beeldhouwkunst en als geïsoleerd kunstenaar, naar boven komen in zijn oeuvre.Show less
Dit werkstuk analyseert de tweedelige presentatie van de lampenserie Phoebe 1-4 van Marcel Wanders. Deze lampenserie bevat verschillende betekenislagen door de vorm van presentatie en staat...Show moreDit werkstuk analyseert de tweedelige presentatie van de lampenserie Phoebe 1-4 van Marcel Wanders. Deze lampenserie bevat verschillende betekenislagen door de vorm van presentatie en staat hiervoor open voor interpretaties die genderissues belichamen. Theorieën van Roland Barthes en Stuart Hall komen aan bod en worden toegepast op Phoebe 1-4.Show less
Aan de hand van de architectuur rondom de Boulevard de la Gare (huidige Boulevard Mohammed V), wordt de ontwikkeling van de stadsplanning en architectuur in Casablanca tijdens de eerste periode van...Show moreAan de hand van de architectuur rondom de Boulevard de la Gare (huidige Boulevard Mohammed V), wordt de ontwikkeling van de stadsplanning en architectuur in Casablanca tijdens de eerste periode van het Franse protectoraat geanalyseerd.Show less
Enkele jaren nadat Albert Einstein (1879-1955) zijn Speciale en Algemene Relativiteitstheorieën publiceerde, werd hij wereldwijd beschouwd als een grote beroemdheid. Hij zou in het collectieve...Show moreEnkele jaren nadat Albert Einstein (1879-1955) zijn Speciale en Algemene Relativiteitstheorieën publiceerde, werd hij wereldwijd beschouwd als een grote beroemdheid. Hij zou in het collectieve bewustzijn een enorm aanzien verkrijgen – een aanzien dat hij op dit moment, zo’n 100 jaar later, nog steeds niet verloren is. In 1919 werd Einstein uitgeroepen tot de nieuwe Newton, en bovendien werd hij in die jaren gezien als een soort icoon voor iedere poëet, architect, filosoof, kunstenaar of schrijver.1 Belangrijke begrippen waar hij in zijn theorieën steeds vragen over stelde waren tijd en ruimte, en deze begrippen waren in het begin van de twintigste eeuw eveneens in verschillende kunstuitingen aan verandering onderhevig.2 De relatie van de Speciale en Algemene Relativiteitstheorie van Einstein en de Kubistische schilderkunst wordt in de kunsthistorische literatuur vaak gelegd (bijvoorbeeld bij het beschrijven van de totstandkoming van de Demoiselles d’Avignon van Picasso).3 De invloed van Einsteins werk op abstract werkende, Russische kunstenaars wordt in deze literatuur echter minder vaak behandeld. Voor dit onderzoek wil ik me daarom voornamelijk richten op representanten uit deze groep kunstenaars, vertegenwoordigd door bijvoorbeeld Kazimir Malevich, El Lissitzky, en met een bijzondere aandacht voor Wassily Kandinsky. Ik zal proberen te achterhalen op welke manier begrippen en concepten uit de Speciale of Algemene Relativiteitstheorie te verbinden zijn met het oeuvre van deze groep kunstenaars, en op welke manier zij eventueel elementen uit Einsteins theorieën hebben proberen om te zetten in kunstwerken en –uitingen.Show less
Wat is toegestaan in de kunst? Moet de kunstenaar totale artistieke vrijheid genieten, of moet zijn werk gecensureerd kunnen worden? Waar is de grens? Aan de hand van een bespreking van de...Show moreWat is toegestaan in de kunst? Moet de kunstenaar totale artistieke vrijheid genieten, of moet zijn werk gecensureerd kunnen worden? Waar is de grens? Aan de hand van een bespreking van de kunstenaars Marco Evaristti, Guillermo Vargas en Katinka Simonse (Tinkebell) worden de verschillende meningen hierover belicht.Show less
Vanuit kunstwerken van Dan Flavin, Damien Hirst en Bill Viola wordt er gekeken naar wat het tentoonstellen in een donkere ruimte voor een effect heeft op de betekenis die wordt gegeven door een...Show moreVanuit kunstwerken van Dan Flavin, Damien Hirst en Bill Viola wordt er gekeken naar wat het tentoonstellen in een donkere ruimte voor een effect heeft op de betekenis die wordt gegeven door een toeschouwer aan een kunstwerk.Show less
In deze scriptie wordt onderzoek gedaan naar een mogelijke herkomst van de vrouwenkleding die op veel van de genreschilderijen van de Utrechtse caravaggisten Gerard van Honthorst, Dirck van Baburen...Show moreIn deze scriptie wordt onderzoek gedaan naar een mogelijke herkomst van de vrouwenkleding die op veel van de genreschilderijen van de Utrechtse caravaggisten Gerard van Honthorst, Dirck van Baburen en Hendrick ter Brugghen voorkomt. Hierbij wordt met name onderzocht of schilderijen en prenten van kunstenaars die volgens de bestaande literatuur een belangrijke invloed op deze Utrechtse schilders hebben gehad, ook van belang kunnen zijn geweest voor het ontstaan van de vrouwenkostuums op de genrestukken van de Utrechtse caravaggisten.Show less
Een statistisch onderzoek naar portretten en tronies in Hollandse boedelinventarissen uit de 17e eeuw. In dit onderzoek is aangetoond dat Rembrandt met de verkoop van portretten en tronies...Show moreEen statistisch onderzoek naar portretten en tronies in Hollandse boedelinventarissen uit de 17e eeuw. In dit onderzoek is aangetoond dat Rembrandt met de verkoop van portretten en tronies verschillende segmenten van de markt aansprak. Zo kwamen de portretopdrachten voornamelijk uit het hoogste segment van de bevolking en de kopers van tronies uit de middenlaag. De prijzen van portretten die aan Rembrandt betaald werden, waren hoog en gericht op een het hoogste segment van de markt. Tronies waren toegankelijk voor klanten uit de middenklasse. Met twee verschillende producten wist Rembrandt dus in te spelen op de vraag van zijn verschillende klantenkringen. Tronies werden vaak voor de anonieme vrije markt geproduceerd en portretten kwamen vrijwel alleen in opdracht. Uit de analyse van de boedelinventarissen blijkt dat portretten twee keer zo hoog werden getaxeerd als tronies. Hoewel Rembrandt in zijn tijd een van de duurste en meest prestigieuze kunstenaar was, beperkte zich dat dus niet alleen tot het meest kieskeurige segment met een brede beurs.Show less
Gedurende de Egyptische opstanden (vanaf 2011) werd graffiti gebruikt als middel om politieke boodschappen te communiceren. In de werken werd opvallend genoeg teruggegrepen op de eeuwenoude...Show moreGedurende de Egyptische opstanden (vanaf 2011) werd graffiti gebruikt als middel om politieke boodschappen te communiceren. In de werken werd opvallend genoeg teruggegrepen op de eeuwenoude faraonische (beeld)cultuur. Dit werkstuk gaat over de vraag waarom deze vorm van culturele toe-eigening zich tijdens de opstanden voltrok en op welke manier verwijzingen naar de Oudegyptische cultuur iets vertellen over de actuele sociaal-politieke omstandigheden in Egypte.Show less
Een onderzoek naar vijf buitenplaatsen in het Zuid-Kennemerland ontworpen door architect Andries de Maaker en tuinarchitect Leonard Springer tussen 1920 en 1930. Er wordt gekeken naar de typische...Show moreEen onderzoek naar vijf buitenplaatsen in het Zuid-Kennemerland ontworpen door architect Andries de Maaker en tuinarchitect Leonard Springer tussen 1920 en 1930. Er wordt gekeken naar de typische stijlen van de twee ontwerpers, de wensen van de opdrachtgevers en de samenwerking tussen De Maaker en Springer.Show less
Een analyse van het werk van de Franse hedendaagse kunstenaar Pierre Huyghe, met name van de rol die complexe representatie-en transformatieprocessen, gecombineerd met spectaculaire ensceneringen,...Show moreEen analyse van het werk van de Franse hedendaagse kunstenaar Pierre Huyghe, met name van de rol die complexe representatie-en transformatieprocessen, gecombineerd met spectaculaire ensceneringen, spelen bij het genereren van betekenis.Show less
Een studie naar het oeuvre van Floris Claesz. van Dijck op basis van een analyse naar zijn atelierpraktijk en standaardelementen in zijn composities. Dit onderzoek zal worden uitgevoerd met behulp...Show moreEen studie naar het oeuvre van Floris Claesz. van Dijck op basis van een analyse naar zijn atelierpraktijk en standaardelementen in zijn composities. Dit onderzoek zal worden uitgevoerd met behulp van een door mij samengestelde catalogus van het oeuvre van Floris van Dijck, waarvan zeven van de veertien werken gesigneerd zijn door de kunstenaar zelf.Show less
In deze scriptie heb ik tot doel te onderzoeken wat Vasari met de term capriccio heeft bedoeld. Daarbij ben ik in de eerste plaats ingegaan op zijn eigen werk en de context waarin hij de term...Show moreIn deze scriptie heb ik tot doel te onderzoeken wat Vasari met de term capriccio heeft bedoeld. Daarbij ben ik in de eerste plaats ingegaan op zijn eigen werk en de context waarin hij de term gebruikt. Bij capriccio als adjectief heb ik vooral gekeken naar het semantische veld waarbinnen capriccio wordt gebruikt. Bij het gebruik als substantief heb ik al meer een vinger kunnen leggen op de betekenis en het belang van de term binnen de kunsttheoretische vocabulaire van Vasari. Capriccio is volgens Vasari een bepaald soort persoonlijke, en aan de kunstenaar inherente, creatieve inspiratie die een kunstenaar kan verkrijgen, in bezit kan hebben en kan uiten. Verder gebruikt Vasari capriccio met enige regelmaat als omschrijving van bepaalde elementen in kunstwerken waarbij hij vooral uiting heeft willen geven aan diens originaliteit. Hoewel capriccio overwegend een positieve connotatie heeft, gebruikt Vasari de term ook met enige regelmaat in negatieve zin. Voor Vasari is capriccio een tamelijk breed begrip waarbinnen de creatieve persoonlijkheid van een kunstenaar tot uitdrukking kan komen en zich in elk soort (kunst)object bij elke kunstenaar kan manifesteren. Voor Gilio is capriccio enkel een (kwalijke) creatieve eigenzinnigheid.De kritiek van Gilio dat capriccio het tegenovergestelde is van de natura en de verita, is in mijn optiek overgenomen door latere auteurs zoals Comanini, maar wordt daarbij tegelijkertijd ook in een meer positief daglicht gesteld. Capriccio ontwikkelde zich tot een term die haaks stond op het “conventionele” en werd daarom juist geprezen. Het is deze ontwikkeling die in mijn optiek sterk heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van capriccio als een heel breed kunsttheoretisch begrip bij Vasari, tot aan de specifiekere betekenis die de term later is toegekend.Show less
Onderzoek naar de wisselwerking tussen film en kunst, in het bijzonder tussen de film Vertigo (1958) van Alfred Hitchcock en de multimedia-installatie Judy's Bedroom (1992) van de Amerikaanse...Show moreOnderzoek naar de wisselwerking tussen film en kunst, in het bijzonder tussen de film Vertigo (1958) van Alfred Hitchcock en de multimedia-installatie Judy's Bedroom (1992) van de Amerikaanse kunstenaar David Reed (1946).Show less