In het najaar van 2013 verstrekte PvdA-minister Ronald Plasterk in Nieuwsuur verkeerde informatie over hoe Amerikaanse veiligheidsdiensten aan Nederlandse belgegevens kwamen. Hij deelde zijn fout...Show moreIn het najaar van 2013 verstrekte PvdA-minister Ronald Plasterk in Nieuwsuur verkeerde informatie over hoe Amerikaanse veiligheidsdiensten aan Nederlandse belgegevens kwamen. Hij deelde zijn fout niet met de Kamer, maar naar eigen zeggen wel met de commissie-Stiekem: een commissie die zich bezighoudt met geheime informatie van de AIVD. Dat bleek na een lek vanuit de commissie naar het NRC. Een schandaal leek onvermijdelijk en de politieke situatie werd breed uitgemeten in het nieuws. De hechte relatie die er bestaat tussen politiek en journalistiek kwam de betrokken politieke partijen goed van pas: zij kozen hun strategie en probeerden afhankelijk van hun doelstelling het schandaal uit te vergroten of juist te blokkeren. Het lek uit een geheime commissie is een ernstig feit en dat daar tot op de dag van vandaag niemand voor verantwoordelijk is gehouden ook. Als burgers en journalisten de strategieën van politieke actoren kennen, kunnen zij hen kritischer bekijken en bevragen. Daarom staat in dit onderzoek de vraag centraal welke strategieën van politici om de Stiekemgate te blokkeren of te amplificeren we terugzien in de media. De uitgevoerde analyse toont aan dat het mogelijk is om in deze casus strategieën van politici te achterhalen met behulp van een theoretisch model. Dit model gaat uit van twee hoofdstrategieën: een blokkadestrategie en een amplificatiestrategie. Deze twee vormen kunnen betrekking hebben op presentatie, verantwoordelijkheid en beleid. Om de criteria van deze strategieën te herkennen in uitspraken van politieke actoren, zijn de retorische technieken van politici onderzocht. Hiervoor is publiek beschikbaar materiaal geanalyseerd, waarin uitspraken van politici voorkomen. Door deze uitspraken aan de hand van het theoretisch analysemodel te beoordelen, zijn drie strategieën naar boven gekomen. De eerste is een presentatiestrategie met ethostechniek om het schandaal te blokkeren, die door zowel de PvdA als de VVD werd uitgevoerd. De tweede is een verantwoordelijkheidsstrategie met een logostechniek die D66 inzet. Tot slot volgt een verantwoordelijkheidsstrategie met behulp van een pathostechniek van de PVV. De vondst van deze strategieën toont een onzichtbare samenwerking aan tussen de PvdA en de VVD tijdens de aanloop naar en het verloop van de Stiekemgate. Het voorspellend theoretisch model houdt stand in het onderzoek naar deze casus. Door meerdere vergelijkbare analyses uit te voeren kan de bruikbaarheid van dit model worden getest. Als het model in vervolgonderzoek standhoudt, wordt het van toegevoegde waarde voor het vakgebied van de journalistiek.Show less
In hoeverre zijn massamedia een propagandamachine voor de overheid? Factoren als advertenties, financiële en sociale controle en commercialisatie kunnen zorgen voor oneerlijke berichtgeving. In dit...Show moreIn hoeverre zijn massamedia een propagandamachine voor de overheid? Factoren als advertenties, financiële en sociale controle en commercialisatie kunnen zorgen voor oneerlijke berichtgeving. In dit onderzoek vergelijk ik De Volkskrant met De Correspondent om deze hypothese te toetsen.Show less
In het onderzoek naar framing is visuele framing ondergeschikt is aan tekstuele framing. Het is volgens veel onderzoekers dan ook van belang dat visuele framing meer wordt betrokken bij het...Show moreIn het onderzoek naar framing is visuele framing ondergeschikt is aan tekstuele framing. Het is volgens veel onderzoekers dan ook van belang dat visuele framing meer wordt betrokken bij het onderzoek naar framing (o.a. Coleman, 2010; Dan & Ihlen, 2011; Brantner, Geise & Lobinger, 2012; Iorgoveanu & Corbu, 2012). Met name het onderzoek naar de samenwerking tussen visuele en tekstuele framing is relevant. Onderzoek naar framing richt zich meestal op slechts één van de twee communicatievormen, wat een incompleet beeld geeft. Een recent onderzoek dat de samenwerking tussen visuele en tekstuele framing bestudeert is van Wilkes (2015). Wilkes analyseert patronen en veranderingen in de titels en bijschriften gebruikt bij één iconische nieuwsfoto, aan de hand van keywords. Als blijkt dat deze onderzoeksmethode toepasbaar is op andere nieuwsfoto’s, kan het vaker herhaald worden en waardevolle inzichten opleveren voor de journalistieke praktijk. De vraag die deze thesis beantwoordt is dan ook: Is de onderzoeksmethode die Wilkes aandraagt algemeen toepasbaar op nieuwsfoto’s? Om deze vraag te kunnen beantwoorden wordt de onderzoeksmethode van Wilkes herhaald, waarbij de foto van de verdronken peuter Alan Kurdi als case study gebruikt wordt. Uit de replicatie blijkt dat de onderzoeksmethode van Wilkes (2015) op een aantal punten tekort schiet. Allereerst is een deel van de onderzoeksmethode moeilijk te repliceren, omdat Wilkes zich richt op een zeer specifiek soort nieuwsfoto: een foto waarop twee kanten van een politiek conflict zichtbaar zijn, maar waarop het conflict zelf niet zichtbaar is. Dat beperkt het aantal foto’s waarop de onderzoeksmethode toegepast kan worden. Daarnaast zegt Wilkes de relatie tussen beeld en tekst te willen onderzoeken, maar ze onderzoekt slechts patronen in de tekst. Daarbij gaat zij er vanuit dat de foto, bijschriften en titels hetzelfde frame hebben. Haar onderzoeksmethode draagt dan ook nauwelijks bij aan het onderzoek naar visuele framing en de samenwerking tussen visuele en tekstuele framing.Show less
Soundbites worden continu uitgemeten in de media. Kijk bijvoorbeeld naar Geert Wilders die vlak vóór het achtuurjournaal een oneliner naar buiten brengt in de hoop meegenomen te worden in de...Show moreSoundbites worden continu uitgemeten in de media. Kijk bijvoorbeeld naar Geert Wilders die vlak vóór het achtuurjournaal een oneliner naar buiten brengt in de hoop meegenomen te worden in de nieuwsuitzending (Jacobs, Van Mierlo, Ditzel & Van Gent, 2015). Minder aandacht is de afgelopen jaren besteed aan image bites, terwijl die steeds meer in de media aanwezig zijn (Grabe & Bucy, 2009). Het zijn de krachtige afbeeldingen die politici kunnen maken of breken. Vanwege het nog onbekende onderzoeksterrein met betrekking tot de invloed van afbeeldingen op politici, loont het de moeite om te kijken naar diverse variabelen die via afbeeldingen invloed hebben op de betrouwbaarheidsperceptie van, in dit geval, bondskanselier Angela Merkel. De centrale vraag van dit onderzoek is: Welke aspecten spelen een rol in de betrouwbaarheidsperceptie van Angela Merkel via image bites? Hiervoor is uitvoerig literatuuronderzoek verricht, waarbij enkele belangrijke elementen naar voren zijn gekomen, zoals gezichtsuitdrukking, gedrag en de setting waarin de politicus verkeert. Er zijn 41 experimenten en open interviews afgenomen met WO studenten aan de faculteit geesteswetenschappen. Hierbij zijn vele inzichten verkregen in de manier waarop een homogene groep de betrouwbaarheid van een politicus inschat aan de hand van 34 voorgeselecteerde afbeeldingen. De eerste deelvraag van dit onderzoeks- en adviesrapport is: op welke manier wordt de betrouwbaarheid van Angela Merkel geïnterpreteerd door middel van verschillende visuele compositie-elementen? Aan de hand van verschillende theorieën is het containerbegrip ‘betrouwbaarheid’ bekeken. Vervolgens zijn diverse theorieën onderzocht waarin de aanwezigheid van bepaalde variabelen in afbeeldingen, zoals de diverse camerastandpunten, zijn belicht. Ook is de theorie over het vrouwelijk geslacht in de politiek onder de loep genomen, omdat de vrouwelijke politicus zich blijkbaar anno 2016 nog steeds moet bewijzen ten opzichte van de mannelijke politicus. Vervolgens is het theoretisch kader gekoppeld aan hetgeen uit de diverse experimenten is gekomen door middel van de vraag: in hoeverre komen de resultaten van de Q-methode overeen met hetgeen reeds uit de theorie is gekomen? Het doel hiervan was om de reeds ontwikkelde theorie te toetsen aan dit onderzoek en daarnaast nieuwe inzichten aan te bieden die eventueel van toegevoegde waarde kunnen zijn voor verder onderzoek middels de Q-methode. Uit dit onderzoek zijn onder andere vier factoren voren gekomen die het concept betrouwbaarheid rondom Angela Merkel, via de zogenoemde image bites, verklaren en die zijn: expressie, interactie, informaliteit en leiderschap. Hierbij neemt Merkel verschillende rollen aan. Ze moet emoties tonen, maar toch een sterke leider zijn, ze moet de ‘echte’ Merkel laten zien, maar toch stabiel overkomen en leiderschap uitstralen. Verder blijkt ook in dit onderzoek dat vrouwelijke respondenten meer gevoelig zijn voor Merkel als vrouw in de politiek dan de mannelijke respondenten. Tot slot is opvallend de enorme hoeveelheid aspecten die respondenten meenemen in de beoordeling van betrouwbaarheid van een politicus aan de hand van foto’s. Zelfs de kleur ogen werd geopperd door een van de respondenten als mogelijke invloed op de betrouwbaarheidsperceptie.Show less
In deze scriptie staat het onderzoeksmodel naar de kwaliteit van storytelling in online news galleries van Caple en Knox (2015) centraal. Het model dat een systematische beoordeling van de...Show moreIn deze scriptie staat het onderzoeksmodel naar de kwaliteit van storytelling in online news galleries van Caple en Knox (2015) centraal. Het model dat een systematische beoordeling van de kwaliteit van storytelling in online news galleries biedt, is pas een jaar oud en weinig in de praktische uitwerking en de toepasbaarheid getest. Het onderzoeksmodel bestaat uit drie onderdelen: image sequencing, text cohesion en news type. In dit onderzoek wordt specifiek onderzoek gedaan naar een onderdeel van het onderzoeksmodel namelijk text cohesion. In dit deel van het onderzoeksmodel worden de bijschriften van online news galleries beoordeeld. Aan de hand van een groter corpus dan dat Caple en Knox (2015) hebben gebruikt om het model op te stellen wordt het model geëvalueerd. Dat wil zeggen dat er dertig dagen lang dagelijks van achttien verschillende media online news galleries zijn vastgelegd in een databestand. Dit heeft een bestand opgeleverd van 508 online news galleries met daarin 8043 afbeeldingen met bijschrift. In deze database zijn tevens de algemene eigenschappen van de galleries vastgelegd en daarnaast zijn de waarden die in het onderzoeksmodel genoemd worden vastgelegd en gecodeerd. De vraag die centraal staat in het onderzoek is: “In hoeverre is het huidige onderzoeksmodel van Caple en Knox geschikt om kwaliteit in storytelling in online news galleries te evalueren?” Er wordt zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek gedaan naar een specifiek onderdeel in het onderzoeksmodel genaamd ‘text cohesion’, waarbij de bijschriften van de online news galleries aan bod komen. Het onderzoeksmodel bestaat ten tijde van het voorliggende onderzoek pas een jaar en de praktische uitwerking en toepasbaarheid ervan is nog niet geëvalueerd. Uit deze evaluatie zijn enkele aanvullingen op het huidige model naar voren gekomen die het model zouden kunnen verbeteren. Zo blijkt dat de sectie caption uniqueness als betrouwbaar te meten kan worden beschouwd, maar dat de sectie text relations uitbreiding behoeft. De sectie text relations valt uiteen in twee onderdelen welke na evaluatie door middel van dit onderzoek incompleet blijken te zijn. Daarom wordt in de conclusie van dit onderzoek beargumenteerd dat aan het onderdeel nuclearity de waarde ‘none’ toegevoegd moet worden en aan het onderdeel caption relations de waarde ‘thematic’ toegevoegd moet worden. Door het toevoegen van deze waarden aan het onderzoeksmodel kan op een meer betrouwbare wijze onderzocht worden wat de kwaliteit van van storytelling in online news galleries is.Show less
In januari 2015 is er een aanslag gepleegd op de redactie van Charlie Hebdo in Parijs. De media besteden veel aandacht aan de aanslag en aan eventuele daders. Veel mensen wantrouwen de traditionele...Show moreIn januari 2015 is er een aanslag gepleegd op de redactie van Charlie Hebdo in Parijs. De media besteden veel aandacht aan de aanslag en aan eventuele daders. Veel mensen wantrouwen de traditionele nieuwsmedia, wat voortkomt uit wantrouwen ten opzichte van gevestigde instituties. Op het vernaculaire web worden dan ook alternatieve verklaringen voor de aanslag besproken. Het vernaculaire web is de verzameling van fora, blogs, wiki’s, lezersreacties op nieuwssites, sociale netwerken en andere virtuele omgevingen, die zich kenmerken door een niet-institutionele retoriek (Burger, 2014, p.288). Het doel van dit onderzoek is het in kaart brengen van de frames die naar voren komen op het vernaculaire web rondom de aanslag op Charlie Hebdo. Het onderzoeksmateriaal bestaat uit reacties onder berichten over Charlie Hebdo op de Facebookpagina van de NOS. Er is een framinganalyse gedaan en daaruit kwamen drie frames naar voren. Allereerst het ‘De moslims hebben het gedaan’-frame. Bij dit frame speelt de gedachte dat moslims schuld hebben aan de aanslag op Charlie Hebdo. De islam wordt in een kwaad daglicht gezet. Framevertegenwoordigers zijn hier met name ongelovige, Nederlandse mensen. Het tweede frame dat is gevonden, is het ‘De islam krijgt onnodig de schuld’-frame. Aanhangers van dit frame vinden dat de islam onterecht verantwoordelijk wordt gehouden voor terroristische acties en dat gelovigen hiervan de dupe zijn. Framevertegenwoordigers zijn hier zowel moslims als niet-moslims. Het derde en laatste frame is het ‘Het is een complot’-frame. Framevertegenwoordigers, die ook hier zowel moslims als niet-moslims zijn, staan zeer wantrouwend tegenover de berichtgeving van de media en geloven dat de aanslag op Charlie Hebdo een complot is.Show less
In deze scriptie is onderzocht hoe claims in het politieke- en het mediadiscours vermoedelijk hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van de IRT-affaire tot een schandaal
Het doel van dit onderzoek is het blootleggen van de achterliggende gedachten van het makeoverprogramma Hotter than my Daughter. Met behulp van een discoursanalyse worden de Britse variant van het...Show moreHet doel van dit onderzoek is het blootleggen van de achterliggende gedachten van het makeoverprogramma Hotter than my Daughter. Met behulp van een discoursanalyse worden de Britse variant van het programma en de Nederlandse versie met elkaar vergeleken. Het programma stelt impliciet een aantal regels op dat zou leiden tot een gelukkig en succesvol bestaan. De nadruk ligt hierbij met name op het verbeteren van het uiterlijk en hiermee het verbeteren van jezelf. Essentieel daarbij is meer consumeren en het volgen van trends. De deelnemers worden op hun ‘fouten’ gewezen door een jury en vervolgens door experts onder handen genomen. Uitvergroot wordt het verschil van voor de make-over en erna: van ontspoorde moeder tot succesvolle dame.Show less
Deze thesis beschrijft een onderzoek naar visuele storytelling binnen online news galleries. Via een kwalitatieve en kwantitatieve inhoudsanalyse is de onderzoeksvraag, in hoeverre vormt het kanaal...Show moreDeze thesis beschrijft een onderzoek naar visuele storytelling binnen online news galleries. Via een kwalitatieve en kwantitatieve inhoudsanalyse is de onderzoeksvraag, in hoeverre vormt het kanaal image sequencing uit het framework van Caple en Knox een goede graadmeter voor de kwaliteit van storytelling binnen online new galleries en is deze graadmeter betrouwbaar?, beantwoord. Om dit onderzoek vorm te geven zijn er dertig dagen online news galleries opgeslagen van achttien verschillende media die een representatie vormen van de westerse media. Dit heeft een database van 469 online news galleries, die bij elkaar 7215 foto’s bevatten, opgeleverd. Het kanaal image sequencing uit het framework is een belangrijke graadmeter voor de kwaliteit van storytelling binnen online news galleries. In dit onderzoek is gekeken of de verzamelde online news galleries in de door Caple en Knox gedefinieerde indeling ondergebracht kunnen worden. De galleries blijken niet goed te passen binnen deze indeling waardoor de door Caple en Knox gedefinieerde indeling moet worden aangepast. Hierdoor is de indeling uitgebreid van zes naar acht categorieën. Vervolgens is de betrouwbaarheid van het onderzoek getest, welke voldoende blijkt. Nadat de galleries op een juiste wijze zijn ingedeeld, is inhoudelijk gekeken naar de storytelling binnen de galleries. Hieruit komt naar voren dat meer dan de helft van de online news galleries een slechte structuur heeft, waardoor de visuele storytelling beperkt wordt.Show less
Realisme is een veelbesproken begrip dat onderhevig is aan eindeloze filosofische discussies. Ook binnen de mediatheorieën van onder andere film en fotografie is het een onderwerp dat zeer...Show moreRealisme is een veelbesproken begrip dat onderhevig is aan eindeloze filosofische discussies. Ook binnen de mediatheorieën van onder andere film en fotografie is het een onderwerp dat zeer regelmatig aan bod komt. Zo kunnen beide media gezien worden als hulpmiddelen om de ‘onbemiddelde waarheid’ vast te leggen, maar zijn deze ook beide gedreven in het creëren van fictieve taferelen. Vooral in het geval van cinema kan de mogelijkheid tot het creëren van illusies gezien worden als één van de kernpunten voor het daverende succes van het medium. Echter, bij het creëren van nieuwe, imaginaire werelden, ontstaan ook andere (filmische) wetten en regels dan die wij in onze realiteit gewend zijn. Deze afwijkende noties van realiteit hebben onder andere invloed op de manier waarop film en fotografie gebruikt en gezien worden. Zodoende is dit onderzoek erop gericht om erachter te komen hoe de media film en fotografie in films ingezet worden om de grenzen van onze realiteit te overschrijden.Show less
Dit onderzoek richt zich op deze alternatieve representaties van Islamitisch extremisme die een enigszins afwijkend beeld geven van deze sociale groep. In het bijzonder richt dit onderzoek zich op...Show moreDit onderzoek richt zich op deze alternatieve representaties van Islamitisch extremisme die een enigszins afwijkend beeld geven van deze sociale groep. In het bijzonder richt dit onderzoek zich op de vraag of stereotypen een ondermijnende werking kunnen hebben in de alternatieve representaties van Islamitisch extremisme. Om deze vraag te kunnen beantwoorden zal in het eerste hoofdstuk onderzocht worden hoe deze alternatieve representaties van Islamitisch extremisme proberen te ontsnappen aan stereotypering. Vervolgens zal er in het tweede hoofdstuk gekeken worden naar de manier waarop stereotypering bij te stellen valt binnen een postkoloniale context. En ten derde zal het laatste hoofdstuk zich richten op de manier waarop het huidige medialandschap van Islamitisch extremisme een rol speelt in de projecties van stereotypen van de toeschouwer zelf. Het corpus van dit onderzoek bestaat uit drie recente films (dat wil zeggen, na 11 september 2001) die met elkaar gemeen hebben dat zij over het onderwerp Islamitisch extremisme gaan. Om de ontsnapping aan stereotypering te onderzoeken zal er een analyse van Les Chevaux de Dieu (Nabil Ayouch, 2012) plaatsvinden, een film van Marokkaanse komaf over de omstandigheden waarin jonge Marokkanen in staat gesteld worden tot een terroristische aanslag over te gaan. Vervolgens zal een analyse van Les Hommes et les Dieux (Xavier Beauvois, 2010) zich richten op de manier waarop er in een postkoloniale context getracht wordt stereotypering bij te stellen. En ten slotte zal een analyse aan de hand van de filmstijl van de Franse film Hadewijch (Bruno Dumont, 2009) over een jong, streng Christelijk meisje die in aanraking komt met een extremistische moslim zich richten op de invloed van het medialandschap met en tot de projecties van stereotypering door de toeschouwer zelf. Deze drie films delen niet alleen hetzelfde onderwerp over Islamitisch extremisme, alle drie de films maken gebruik van stereotypering of het gebrek daarvan om een alternatieve representatie van Islamitisch extremisme aan te tonen.Show less
Online news galleries zijn een relatief nieuwe manier om online visuele nieuwsverhalen te vertellen. Doordat een online news gallery bestaat uit een sequentie van foto’s, heeft de online news...Show moreOnline news galleries zijn een relatief nieuwe manier om online visuele nieuwsverhalen te vertellen. Doordat een online news gallery bestaat uit een sequentie van foto’s, heeft de online news gallery andere mogelijkheden tot visuele storytelling dan losstaande nieuwsfoto’s. Om de storytelling- mogelijkheden van online news galleries te analyseren, bedachten Caple en Knox een model bestaande uit verschillende systemen. Eén van deze keuzesystemen is het element ‘nieuwstype’, bestaande uit de subtypes ‘hard’, ‘zacht’ en ‘sport’. Met hard nieuws doelen Caple en Knox (2015) op nieuwsverhalen die verslag doen van recente gebeurtenissen die als nieuwswaardig worden beschouwd (Bednarek en Caple, 2012, p. 96). Dit in tegenstelling tot zacht nieuws, dat zich focust op de verslaggeving van gebeurtenissen die niet recent of nieuwswaardig zijn (ibid.) Het onderscheid tussen hard en zacht nieuws staat echter al jaren ter discussie. Zo stellen verschillende studies dat het onderscheid tussen hard en zacht nieuws niet zo eenduidig is (Baum, 2002; Baum, 2003; Boczkowski & Peer, 2011; Lehman-Wilzig & Seletzky, 2010). Het subsysteem ‘nieuwstype’ is als uitgangspunt genomen in deze masterthesis waarin getoetst is in hoeverre het onderscheid tussen hard en zacht nieuws bij online news galleries betrouwbaar te meten is, zoals het model van Caple en Knox doet vermoeden. Het nieuwstype is aangevuld met een categorisering in nieuwsthema’s om zodoende inzicht te krijgen in de inhoud van online news galleries. Uit het kwantitatieve en kwalitatieve onderzoek naar 469 online news galleries blijkt dat het onderscheid tussen hard en zacht nieuws niet zo betrouwbaar te analyseren en meten is als het model doet vermoeden. De introductie van een nieuw nieuwstype is noodzakelijk, genaamd ‘medium nieuws’. Medium nieuws focust zich op online news galleries waarbij de aanleiding gevonden kan worden in hard nieuws, maar waarbij het onderwerp vanuit een zachte invalshoek gevisualiseerd wordt. Dit nieuwstype staat symbool voor de storytelling-mogelijkheden van online news galleries, wegens de beschikking over een fotosequentie en de visuele kracht van foto’s. Waar de (foto)journalist zich volgens Caple en Knox (2012) voornamelijk laat leiden door hard nieuws (p. 231), komt uit dit onderzoek naar voren dat online news galleries zich voornamelijk lenen voor de visualistatie van zacht nieuws. Daarbij onderscheiden deze zich thematisch door de dominerende focus op human interest verhalen, in plaats van de focus op gewelddadig nieuws, zoals veelal gebeurt in zelfstandige nieuwsfoto’s (Kim en Smith, 2005; Greenwood en Smith, 2007; Dahmen, 2015). De online news gallery kan hierdoor gezien worden als de belichaming van de verschuiving naar persoonlijker nieuws, die de laatste jaren steeds krachtiger vormen heeft aangenomen (Boukes en Boomgaarden, 2007; Deuze 2005; Lehman-Wilzig en Seletzky, 2010; Patterson, 2000; Scott & Gobetz, 1992).Show less
In dit etnografisch onderzoek is gekeken naar de betekenis van complottheorieën over geopolitieke, gemediatiseerde conflicten voor twee generaties Turks-Nederlandse moslims. Er zijn observaties,...Show moreIn dit etnografisch onderzoek is gekeken naar de betekenis van complottheorieën over geopolitieke, gemediatiseerde conflicten voor twee generaties Turks-Nederlandse moslims. Er zijn observaties, vier focusgroepen en zestien semigestructureerde diepte-interviews uitgevoerd. Er kan geconcludeerd worden dat complottheorieën, oftewel theorieën die de officiële verklaringen van gebeurtenissen uitdagen, reconstrueren en betwisten, constructies zijn die leven binnen de onderzochte Turks-Nederlandse gemeenschap. Voornamelijk met betrekking tot geopolitieke conflicten waar moslims bij betrokken zijn, bestaat de perceptie dat er een werkelijkheid achter de bekende, gemediatiseerde werkelijkheid is. Complottheorieën helpen deze verborgen werkelijkheid te construeren. De gemediatiseerde werkelijkheid die wordt gewantrouwd, is veelal de versie van de Nederlandse mainstream nieuwsmedia. De legitimiteit van de Nederlandse media is niet groot, vanwege het wantrouwen in deze media dat wordt veroorzaakt door de berichtgeving over Turkije, moslims en de islam. Deze berichtgeving wordt als negatief ervaren en brengt gevoelens van uitsluiting teweeg. Daarnaast heerst het gevoel dat het westers perspectief op internationale kwesties eenzijdig en partijdig is. De Turkse media hebben vaak een ander perspectief op gebeurtenissen. Dit zorgt voor verwarring: wat is waarheid? Door beide generaties wordt buiten de mainstream nieuwsmedia om, voornamelijk op het vernaculaire web, naar de 'echte waarheid', oftewel de waarheid achter het nieuws gezocht.Show less
Op weg naar (n)ergens: de Nederlandse road movie. De belangrijkste kenmerken van de meest recente cyclus van Nederlandse road movies na 2008. De focus ligt op twee kenmerken, namelijke...Show moreOp weg naar (n)ergens: de Nederlandse road movie. De belangrijkste kenmerken van de meest recente cyclus van Nederlandse road movies na 2008. De focus ligt op twee kenmerken, namelijke multiculturele identiteit (en de zoektocht hiernaar) en traumaverwerking.Show less
De afgelopen jaren zijn de outlaw motorcycle gangs in Nederland veelvuldig in het nieuws geweest. Het feit dat in dit nieuws vaak het verband gelegd werd met criminele activiteiten, heeft ervoor...Show moreDe afgelopen jaren zijn de outlaw motorcycle gangs in Nederland veelvuldig in het nieuws geweest. Het feit dat in dit nieuws vaak het verband gelegd werd met criminele activiteiten, heeft ervoor gezorgd dat er een negatief beeld over deze groep motorclubs is ontstaan. Dit beeld strookt echter in veel gevallen niet met het beeld dat de outlaw motorcycle gangs over zichzelf hebben. Om zich te verdedigen tegen de beeldvorming in de media zijn de outlaw motorcycle gangs steeds vaker zelf de media op gaan zoeken om hun beeld van de werkelijkheid naar buiten te brengen. In de documentaire De macht van de Hells Angels van Zembla zegt Harry Ramakers, toentertijd een van de leiders van de Hells Angels bijvoorbeeld dat ze: “niet anders kunnen” (2004). Volgens Ramakers hebben de outlaw motorcycle gangs zoveel ellende en onzin moeten vernemen uit de media, omdat het volgens hem allemaal maar vanaf een kant belicht wordt. Zij voelen zich genoodzaakt om zelf de media op te zoeken, om zo hun kant van het verhaal aan het publiek kenbaar te maken. Hierdoor is er sinds 2004 in Nederland een unieke situatie ontstaan waarin een groep die weg wordt gezet als criminelen, een stem krijgt in de media. Zowel in televisieprogramma’s als in de kranten krijgen outlaw motorcycle gangs de gelegenheid om hun kant van het verhaal te vertellen. Dit is een interessant gegeven, omdat geen enkele criminele groepering of individu op deze manier een podium geboden krijgt om zich te verweren tegen de beeldvorming in de maatschappij. In deze masterscriptie wordt, aan de hand van het concept framing, onderzocht op welke manier de outlaw motorcycle gangs zich verdedigen tegen de heersende publieke opinie. Het concept framing kent vele verschillende definities die vaak betrekking hebben op de eigen discipline of toepassingsgebied, zoals de economie, psychologie of sociologie (Van Gorp, 2006. p. 45). In dit onderzoek wordt gebruikgemaakt van de definitie van Baldwin van Gorp, omdat deze definitie betrekking heeft op nieuwsberichten van de massamedia, de productie ervan en de relatie met hun publiek (2006, p. 45). Hij stelt dat framing een proces is waarbij enerzijds bij de productie van een nieuwsbericht bepaalde elementen uit de waargenomen realiteit geselecteerd worden en anderzijds de ontvanger van context en betekenissuggestie voorziet (2006, p. 46). De relevantie van framingonderzoeken ligt hem in het feit dat verschillende beelden die geschetst worden van een persoon, groep of maatschappelijke kwestie, blootgelegd worden. Door eenzijdige berichtgeving en het gebruik van frames kan het publiek onvolledig geïnformeerd raken en daardoor een gekleurd beeld van de werkelijkheid ontwikkelen. Dit onderzoek poogt om de verschillende mediaframes omtrent de outlaw motorcycle gangs in kaart te brengen, om zo het publiek, maar ook beleidsbepalers en journalisten verschillende kaders en invalshoeken aan te reiken om hun meningen, beleidsvoorstellen of nieuwsberichten op te baseren. Om te onderzoeken hoe de outlaw motorcycle gangs framing toepassen om zich te kunnen verweren tegen de negatieve beeldvorming in de media, is er een database van Nederlandse krantenberichten over outlaw motorcycle gangs samengesteld. Deze database beslaat een periode van 24 jaar (19902014) en is zorgvuldig samengesteld aan de hand van bepaalde zoekwoorden en criteriapunten (zie hoofdstuk 3). Uit deze database van bijna 17000 krantenberichten is voor dit onderzoek een apart corpus geconstrueerd, met artikelen waarin de outlaw motorcycle gangs zelf aan het woord komen. Uit dit corpus van 791 krantenberichten zijn counterframes gedestilleerd. Dit zijn de ‘tegenframes’ die de clubleden via de media inzetten tegen de gangbare mediaframes. In dit onderzoek zal allereerst, aan de hand van eerdere onderzoeken van Bakker (2016) en Fuglsang (2003), een beeld geschetst worden van de dominante frames omtrent outlaw motorcycle gangs in de media . Door zowel de framing als de reasoning devices te benoemen, zal duidelijk worden om wat voor soort frames het gaat en waarom deze als dominante frames omtrent deze groep motorrijders gezien kunnen worden. Vervolgens zal er via een inductieve framinganalyse onderzocht worden welke (counter)frames deze groep motorclubs hanteren om hun beeld van de werkelijkheid te presenteren en zich op die manier verweren tegen de dominante frames in de media. In dit onderzoek zijn er zeven verschillende frames gedestilleerd, die weer onderverdeeld kunnen worden in twee verschillende groepen. Aan de ene kant de frames met een probleemdefinitie en aan de andere kant de frames waarbij een probleem uit de weg wordt gegaan. Deze frames zullen in dit onderzoek aan de hand van framing en reasoning devices geanalyseerd worden en teruggekoppeld worden naar de theorie van onder andere Baldwin van Gorp (2006) en Robert Entman (1993). Tot slot zullen deze gedestilleerde frames afgezet worden tegen de dominante frames over outlaw motorcycle gangs in de media. Door verschillende theoretische kenmerken met elkaar te vergelijken zal het onderlinge verband tussen de frames duidelijk worden en kan er worden geconstateerd of de notie van counterframes, zoals van Gorp en Vercruysse (2011) deze in hun onderzoek toelichten, hier van toepassing is. Door de focus te leggen op de counterframes die afkomstig zijn van de outlaw motorcycle gangs, biedt dit onderzoek een aanvulling op eerdere framingonderzoeken over dit onderwerp (Bakker, 2016; Fuglsang, 2003). Door een beeld te schetsen van de manier waarop outlaw motorcycle gangs zichzelf verweren tegen de beeldvorming van de media, wordt de weg vrijgemaakt voor verder onderzoek binnen dit actuele thema, waarbij het interessant kan zijn om het samenspel tussen journalisten en de leden van de motorclubs te analyseren en de invloed van de counterframes op het publiek te onderzoeken.Show less
In de Nederlandse kranten is veel geschreven over de video van IS waarop de onthoofding van de Amerikaanse journalist James Foley te zien is. De motivatie voor de onthoofding en het naar buiten...Show moreIn de Nederlandse kranten is veel geschreven over de video van IS waarop de onthoofding van de Amerikaanse journalist James Foley te zien is. De motivatie voor de onthoofding en het naar buiten brengen van de video door IS is evident. IS wil wraak nemen op Amerika, angst zaaien en aandacht krijgen van de westerse wereld en westerse jihadisten. Ofwel, IS heeft propagandistische bedoelingen bij de onthoofdingsvideo. Propaganda of niet, veel Nederlandse media besteedden er aandacht aan. Later komt er echter in kranten, opinietijdschriften en actualiteitenprogramma’s een discussie op gang over hoe de journalistiek is omgegaan met het nieuws. Had er nu wel of geen aandacht aan besteed moeten worden? Het blijft een nieuwswaardige gebeurtenis, maar daarbij zijn er ook propagandadoeleinden. Een aantal journalisten reflecteert op het eigen gedrag of op de journalistiek in het algemeen ten opzichte van de onthoofdingsvideo. Journalistieke waarden, naar Deuze (2004) en nieuwswaarden, naar de kennistheorie van Galtung en Ruge (1965), vormen een interessant verklaringskader voor het gedrag van journalisten. De waarden worden hierin als universeel en algemeen geldend gezien. Maar wordt ook aan de waarden gedacht wanneer gereflecteerd wordt op de redactionele beslissingen die genomen zijn naar aanleiding van complex nieuws over de onthoofdingsvideo? Dit is onderzocht aan de hand van de volgende onderzoeksvraag: Op welke journalistieke waarden en nieuwswaarden beroepen journalisten in de Nederlandse media zich in de discussie over de eerste onthoofdingsvideo van IS en hoe krijgen deze waarden vorm? Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat journalisten zich beroepen op alle vijf journalistieke waarden en een aantal nieuwswaarden. Deze waarden krijgen vooral vorm in omschrijvingen van de onthoofdingsvideo en het type nieuws. Er lag een focus op een bepaald aantal nieuwswaarden, waardoor het vooral leek te gaan over de nieuwswaardigheid van de gebeurtenis. Het meest opvallend was de ruime aandacht voor ethiek in de discussie. Deze journalistieke waarde diende vooral als onderbouwing voor hoe het niet moet binnen de journalistiek en niet altijd als verdediging voor de keuzes die gemaakt zijn.Show less
Door de jaren heen is (televisie)nieuws steeds meer overeenkomsten gaan vertonen met drama en is er sprake van sensationalisering, waardoor men spreekt over global soap opera of Foxification. Grabe...Show moreDoor de jaren heen is (televisie)nieuws steeds meer overeenkomsten gaan vertonen met drama en is er sprake van sensationalisering, waardoor men spreekt over global soap opera of Foxification. Grabe en Zhou hebben dit verschijnsel bestudeerd in “News as Aristotelian Drama: The Case of 60 Minutes” (2003), door te onderzoeken op welke manier 60 Minutes – het langstlopende onderzoeksjournalistieke programma in de Verenigde Staten – dramatische (stijl)middelen en/of kenmerken toepast door middel van visuele en narratieve inhoud. In deze masterthesis wordt met de methode van Grabe en Zhou onderzoek gedaan naar de manier waarop Zembla – een televisienieuwsdocumentaire die al twintig jaar grondig onderzoek doet naar ontwikkelingen en gebeurtenissen in de samenleving – informatie visualiseert. Hiervoor is de uitzending over de bouwfraude geselecteerd, ‘Sjoemelen met Miljoenen’, welke door programmamaker Jos van Dongen wordt gezien als een van de meest invloedrijke uitzendingen in de geschiedenis van Zembla. Na analyse blijkt dat de visuele en narratieve inhoud, structurele kenmerken, personages en ethos, pathos en logos overeenkomsten vertonen met de eisen die Aristoteles aan drama en overtuigende communicatie heeft gesteld.Show less
Het volgen van de juiste lifestyle is voor velen een prangende behoefte geworden. Lifestyle televisie draagt bij aan de keuzes in levensstijlen die bij ons passen. Maar wie bepaalt wat bij ons past...Show moreHet volgen van de juiste lifestyle is voor velen een prangende behoefte geworden. Lifestyle televisie draagt bij aan de keuzes in levensstijlen die bij ons passen. Maar wie bepaalt wat bij ons past? En op basis waarvan? Over de productie van lifestyle televisie is nog weinig bekend. Door middel van etnografisch onderzoek op de werkvloer van productiebedrijf STIMS is de productiekant van het lifestyle programma Nederland Heeft Het (NHH) onderzocht. De constructie van een uitzending blijkt per afdeling op de werkvloer afhankelijk van verschillende factoren. In het ‘format’ van NHH komen enkele eisen terug waaraan een aflevering moet voldoen: nadruk op de bereikbaarheid van een product, een geromantiseerde weergave, sluipverkoop en de aanwezigheid van een gewone of een autoritaire burger in het item. Hoe een aflevering verder wordt geconstrueerd, is afhankelijk van de expertises van de medewerkers per afdeling. Binnen alle afdelingen zijn de werkdruk, de creativiteit van de medewerker en de focus op lage productiekosten herkenbaar als belangrijke factor in het productieproces. Gedurende het gehele proces is de klant de gatekeeper. Zolang de klant voldoende geld betaalt, bepaalt hij wat er in het item komt. Met geld kan daardoor vrijwel ieder product of dienst gepromoot worden die een klant maar wil. De invloed die een klant kan uitoefenen op de promotie van het consumentengedrag is hierdoor aanzienlijk. Groter dan eerder werd aangenomen. Het debat rondom de productie van lifestyle televisie krijgt hiermee een nieuwe wending, namelijk een grotere nadruk op bottom-up televisie in plaats van top-down: de klant bepaalt voor een groot deel de inhoud, in plaats van de producent.Show less
Perdiep Ramesar zoog als verslaggever bij Trouw jarenlang verhalen uit zijn duim. Na 5,5 jaar werd hij door de leiding van Trouw ontmaskerd. Na zijn ontslag verschenen opiniestukken, columns en...Show morePerdiep Ramesar zoog als verslaggever bij Trouw jarenlang verhalen uit zijn duim. Na 5,5 jaar werd hij door de leiding van Trouw ontmaskerd. Na zijn ontslag verschenen opiniestukken, columns en redactioneel commentaar over de kwestie, in Trouw en in andere kranten. In dat metadiscours – journalistiek over journalistiek - worden verschillende strategieën van paradigm repair gebruikt – het journalistieke paradigma wordt verdedigd. Trouw zelf probeert de imagoschade te repareren door haar eigen kwaliteiten te roemen en haar zelfreflectie te benadrukken, maar ook door verantwoordelijkheid te nemen en excuses aan te bieden. In het metadiscours van de Nederlandse kranten is echter meer te vinden dan alleen pogingen om de schade te repareren: er klinkt ook kritiek op het journalistieke paradigma en de kwestie heeft bij Trouw zelf geleid tot de aanstelling van een ombudsman.Show less