In het najaar van 2013 verstrekte PvdA-minister Ronald Plasterk in Nieuwsuur verkeerde informatie over hoe Amerikaanse veiligheidsdiensten aan Nederlandse belgegevens kwamen. Hij deelde zijn fout...Show moreIn het najaar van 2013 verstrekte PvdA-minister Ronald Plasterk in Nieuwsuur verkeerde informatie over hoe Amerikaanse veiligheidsdiensten aan Nederlandse belgegevens kwamen. Hij deelde zijn fout niet met de Kamer, maar naar eigen zeggen wel met de commissie-Stiekem: een commissie die zich bezighoudt met geheime informatie van de AIVD. Dat bleek na een lek vanuit de commissie naar het NRC. Een schandaal leek onvermijdelijk en de politieke situatie werd breed uitgemeten in het nieuws. De hechte relatie die er bestaat tussen politiek en journalistiek kwam de betrokken politieke partijen goed van pas: zij kozen hun strategie en probeerden afhankelijk van hun doelstelling het schandaal uit te vergroten of juist te blokkeren. Het lek uit een geheime commissie is een ernstig feit en dat daar tot op de dag van vandaag niemand voor verantwoordelijk is gehouden ook. Als burgers en journalisten de strategieën van politieke actoren kennen, kunnen zij hen kritischer bekijken en bevragen. Daarom staat in dit onderzoek de vraag centraal welke strategieën van politici om de Stiekemgate te blokkeren of te amplificeren we terugzien in de media. De uitgevoerde analyse toont aan dat het mogelijk is om in deze casus strategieën van politici te achterhalen met behulp van een theoretisch model. Dit model gaat uit van twee hoofdstrategieën: een blokkadestrategie en een amplificatiestrategie. Deze twee vormen kunnen betrekking hebben op presentatie, verantwoordelijkheid en beleid. Om de criteria van deze strategieën te herkennen in uitspraken van politieke actoren, zijn de retorische technieken van politici onderzocht. Hiervoor is publiek beschikbaar materiaal geanalyseerd, waarin uitspraken van politici voorkomen. Door deze uitspraken aan de hand van het theoretisch analysemodel te beoordelen, zijn drie strategieën naar boven gekomen. De eerste is een presentatiestrategie met ethostechniek om het schandaal te blokkeren, die door zowel de PvdA als de VVD werd uitgevoerd. De tweede is een verantwoordelijkheidsstrategie met een logostechniek die D66 inzet. Tot slot volgt een verantwoordelijkheidsstrategie met behulp van een pathostechniek van de PVV. De vondst van deze strategieën toont een onzichtbare samenwerking aan tussen de PvdA en de VVD tijdens de aanloop naar en het verloop van de Stiekemgate. Het voorspellend theoretisch model houdt stand in het onderzoek naar deze casus. Door meerdere vergelijkbare analyses uit te voeren kan de bruikbaarheid van dit model worden getest. Als het model in vervolgonderzoek standhoudt, wordt het van toegevoegde waarde voor het vakgebied van de journalistiek.Show less
The thesis presents an inquiry on the relationship between author Maria Dermoût and publishing house Querido. It delves into the way publisher Alice von Eugen took care of her responsibilities,...Show moreThe thesis presents an inquiry on the relationship between author Maria Dermoût and publishing house Querido. It delves into the way publisher Alice von Eugen took care of her responsibilities, both in the Netherlands and abroad, how decisions regarding design were taken, and whether the relationship between Dermoût and Von Eugen differed much from the relationships Dermoût had with others in the publishing world. Furthermore, a bibliography of all Maria Dermoût's works is added.Show less
In hoeverre zijn massamedia een propagandamachine voor de overheid? Factoren als advertenties, financiële en sociale controle en commercialisatie kunnen zorgen voor oneerlijke berichtgeving. In dit...Show moreIn hoeverre zijn massamedia een propagandamachine voor de overheid? Factoren als advertenties, financiële en sociale controle en commercialisatie kunnen zorgen voor oneerlijke berichtgeving. In dit onderzoek vergelijk ik De Volkskrant met De Correspondent om deze hypothese te toetsen.Show less
In het onderzoek naar framing is visuele framing ondergeschikt is aan tekstuele framing. Het is volgens veel onderzoekers dan ook van belang dat visuele framing meer wordt betrokken bij het...Show moreIn het onderzoek naar framing is visuele framing ondergeschikt is aan tekstuele framing. Het is volgens veel onderzoekers dan ook van belang dat visuele framing meer wordt betrokken bij het onderzoek naar framing (o.a. Coleman, 2010; Dan & Ihlen, 2011; Brantner, Geise & Lobinger, 2012; Iorgoveanu & Corbu, 2012). Met name het onderzoek naar de samenwerking tussen visuele en tekstuele framing is relevant. Onderzoek naar framing richt zich meestal op slechts één van de twee communicatievormen, wat een incompleet beeld geeft. Een recent onderzoek dat de samenwerking tussen visuele en tekstuele framing bestudeert is van Wilkes (2015). Wilkes analyseert patronen en veranderingen in de titels en bijschriften gebruikt bij één iconische nieuwsfoto, aan de hand van keywords. Als blijkt dat deze onderzoeksmethode toepasbaar is op andere nieuwsfoto’s, kan het vaker herhaald worden en waardevolle inzichten opleveren voor de journalistieke praktijk. De vraag die deze thesis beantwoordt is dan ook: Is de onderzoeksmethode die Wilkes aandraagt algemeen toepasbaar op nieuwsfoto’s? Om deze vraag te kunnen beantwoorden wordt de onderzoeksmethode van Wilkes herhaald, waarbij de foto van de verdronken peuter Alan Kurdi als case study gebruikt wordt. Uit de replicatie blijkt dat de onderzoeksmethode van Wilkes (2015) op een aantal punten tekort schiet. Allereerst is een deel van de onderzoeksmethode moeilijk te repliceren, omdat Wilkes zich richt op een zeer specifiek soort nieuwsfoto: een foto waarop twee kanten van een politiek conflict zichtbaar zijn, maar waarop het conflict zelf niet zichtbaar is. Dat beperkt het aantal foto’s waarop de onderzoeksmethode toegepast kan worden. Daarnaast zegt Wilkes de relatie tussen beeld en tekst te willen onderzoeken, maar ze onderzoekt slechts patronen in de tekst. Daarbij gaat zij er vanuit dat de foto, bijschriften en titels hetzelfde frame hebben. Haar onderzoeksmethode draagt dan ook nauwelijks bij aan het onderzoek naar visuele framing en de samenwerking tussen visuele en tekstuele framing.Show less
This master’s thesis presents an edition of part of a handwritten recipe book dating from the first half of the eighteenth century. It was written by the semi aristocratic and VOC-director Aarnout...Show moreThis master’s thesis presents an edition of part of a handwritten recipe book dating from the first half of the eighteenth century. It was written by the semi aristocratic and VOC-director Aarnout van Citters from Zeeland, The Netherlands. Recepten voor de Keuken/Recepten voor Menschen (Recipes for the Kitchen/Recipes for Humans), preserved in the Manuscript Department of Amsterdam University Library (shelf-mark VIII E 14), is a book with different content on each side. It features culinary recipes on one side, and, when the book is turned around, medical recipes on the other side. In this edition, all culinary recipes and a small selection of the medical recipes have been transcribed. The aim of this edition is to present this fascinating historical document about the art of cooking to the modern day reader and to offer a historical context to help the reader interpret the recipes.Show less
Soundbites worden continu uitgemeten in de media. Kijk bijvoorbeeld naar Geert Wilders die vlak vóór het achtuurjournaal een oneliner naar buiten brengt in de hoop meegenomen te worden in de...Show moreSoundbites worden continu uitgemeten in de media. Kijk bijvoorbeeld naar Geert Wilders die vlak vóór het achtuurjournaal een oneliner naar buiten brengt in de hoop meegenomen te worden in de nieuwsuitzending (Jacobs, Van Mierlo, Ditzel & Van Gent, 2015). Minder aandacht is de afgelopen jaren besteed aan image bites, terwijl die steeds meer in de media aanwezig zijn (Grabe & Bucy, 2009). Het zijn de krachtige afbeeldingen die politici kunnen maken of breken. Vanwege het nog onbekende onderzoeksterrein met betrekking tot de invloed van afbeeldingen op politici, loont het de moeite om te kijken naar diverse variabelen die via afbeeldingen invloed hebben op de betrouwbaarheidsperceptie van, in dit geval, bondskanselier Angela Merkel. De centrale vraag van dit onderzoek is: Welke aspecten spelen een rol in de betrouwbaarheidsperceptie van Angela Merkel via image bites? Hiervoor is uitvoerig literatuuronderzoek verricht, waarbij enkele belangrijke elementen naar voren zijn gekomen, zoals gezichtsuitdrukking, gedrag en de setting waarin de politicus verkeert. Er zijn 41 experimenten en open interviews afgenomen met WO studenten aan de faculteit geesteswetenschappen. Hierbij zijn vele inzichten verkregen in de manier waarop een homogene groep de betrouwbaarheid van een politicus inschat aan de hand van 34 voorgeselecteerde afbeeldingen. De eerste deelvraag van dit onderzoeks- en adviesrapport is: op welke manier wordt de betrouwbaarheid van Angela Merkel geïnterpreteerd door middel van verschillende visuele compositie-elementen? Aan de hand van verschillende theorieën is het containerbegrip ‘betrouwbaarheid’ bekeken. Vervolgens zijn diverse theorieën onderzocht waarin de aanwezigheid van bepaalde variabelen in afbeeldingen, zoals de diverse camerastandpunten, zijn belicht. Ook is de theorie over het vrouwelijk geslacht in de politiek onder de loep genomen, omdat de vrouwelijke politicus zich blijkbaar anno 2016 nog steeds moet bewijzen ten opzichte van de mannelijke politicus. Vervolgens is het theoretisch kader gekoppeld aan hetgeen uit de diverse experimenten is gekomen door middel van de vraag: in hoeverre komen de resultaten van de Q-methode overeen met hetgeen reeds uit de theorie is gekomen? Het doel hiervan was om de reeds ontwikkelde theorie te toetsen aan dit onderzoek en daarnaast nieuwe inzichten aan te bieden die eventueel van toegevoegde waarde kunnen zijn voor verder onderzoek middels de Q-methode. Uit dit onderzoek zijn onder andere vier factoren voren gekomen die het concept betrouwbaarheid rondom Angela Merkel, via de zogenoemde image bites, verklaren en die zijn: expressie, interactie, informaliteit en leiderschap. Hierbij neemt Merkel verschillende rollen aan. Ze moet emoties tonen, maar toch een sterke leider zijn, ze moet de ‘echte’ Merkel laten zien, maar toch stabiel overkomen en leiderschap uitstralen. Verder blijkt ook in dit onderzoek dat vrouwelijke respondenten meer gevoelig zijn voor Merkel als vrouw in de politiek dan de mannelijke respondenten. Tot slot is opvallend de enorme hoeveelheid aspecten die respondenten meenemen in de beoordeling van betrouwbaarheid van een politicus aan de hand van foto’s. Zelfs de kleur ogen werd geopperd door een van de respondenten als mogelijke invloed op de betrouwbaarheidsperceptie.Show less
In deze scriptie staat het onderzoeksmodel naar de kwaliteit van storytelling in online news galleries van Caple en Knox (2015) centraal. Het model dat een systematische beoordeling van de...Show moreIn deze scriptie staat het onderzoeksmodel naar de kwaliteit van storytelling in online news galleries van Caple en Knox (2015) centraal. Het model dat een systematische beoordeling van de kwaliteit van storytelling in online news galleries biedt, is pas een jaar oud en weinig in de praktische uitwerking en de toepasbaarheid getest. Het onderzoeksmodel bestaat uit drie onderdelen: image sequencing, text cohesion en news type. In dit onderzoek wordt specifiek onderzoek gedaan naar een onderdeel van het onderzoeksmodel namelijk text cohesion. In dit deel van het onderzoeksmodel worden de bijschriften van online news galleries beoordeeld. Aan de hand van een groter corpus dan dat Caple en Knox (2015) hebben gebruikt om het model op te stellen wordt het model geëvalueerd. Dat wil zeggen dat er dertig dagen lang dagelijks van achttien verschillende media online news galleries zijn vastgelegd in een databestand. Dit heeft een bestand opgeleverd van 508 online news galleries met daarin 8043 afbeeldingen met bijschrift. In deze database zijn tevens de algemene eigenschappen van de galleries vastgelegd en daarnaast zijn de waarden die in het onderzoeksmodel genoemd worden vastgelegd en gecodeerd. De vraag die centraal staat in het onderzoek is: “In hoeverre is het huidige onderzoeksmodel van Caple en Knox geschikt om kwaliteit in storytelling in online news galleries te evalueren?” Er wordt zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek gedaan naar een specifiek onderdeel in het onderzoeksmodel genaamd ‘text cohesion’, waarbij de bijschriften van de online news galleries aan bod komen. Het onderzoeksmodel bestaat ten tijde van het voorliggende onderzoek pas een jaar en de praktische uitwerking en toepasbaarheid ervan is nog niet geëvalueerd. Uit deze evaluatie zijn enkele aanvullingen op het huidige model naar voren gekomen die het model zouden kunnen verbeteren. Zo blijkt dat de sectie caption uniqueness als betrouwbaar te meten kan worden beschouwd, maar dat de sectie text relations uitbreiding behoeft. De sectie text relations valt uiteen in twee onderdelen welke na evaluatie door middel van dit onderzoek incompleet blijken te zijn. Daarom wordt in de conclusie van dit onderzoek beargumenteerd dat aan het onderdeel nuclearity de waarde ‘none’ toegevoegd moet worden en aan het onderdeel caption relations de waarde ‘thematic’ toegevoegd moet worden. Door het toevoegen van deze waarden aan het onderzoeksmodel kan op een meer betrouwbare wijze onderzocht worden wat de kwaliteit van van storytelling in online news galleries is.Show less
Digital technology enables us to access and examine texts in ways that are not possible in printed publications. One of the potential digital enhancements involves making the meaning of texts...Show moreDigital technology enables us to access and examine texts in ways that are not possible in printed publications. One of the potential digital enhancements involves making the meaning of texts machine-readable. This has been referred to as semantic publishing and many scientific publishers have made extensive use of semantic technologies in their publications. Meanwhile, the potential of semantic enhancements for the humanities remains to a great degree unexplored. This thesis examines semantic enhancements in the context of how humanities research is conducted: Which type of humanities publication is best suited for semantic enhancement? Which guidelines should govern how the text is coded? And how can the end-users of the book benefit from the enhancements? These questions are examined through a case study of a single monograph (The Book-hunter in London, 1895) since this is a particularly important form of publication in the humanities. The focus throughout is on the end-user of the enhanced edition.Show less
Medieval manuscripts are our most important sources about more than a millennium of history and culture. Because they are kept in repositories all over the world and because they are valuable and...Show moreMedieval manuscripts are our most important sources about more than a millennium of history and culture. Because they are kept in repositories all over the world and because they are valuable and vulnerable artefacts, access to them has always been very limited. This is changing as a growing number of medieval manuscripts is digitised and made available online for everyone, everywhere. However, it has been claimed that digitisation programmes are often focused more on preservation of the manuscripts than on serving the user community. This thesis explores to what extent online collections of medieval manuscripts currently meet the needs of their main user group, humanities scholars. First, it is investigated which characteristics interfaces of such collections should ideally offer, and then three websites with medieval manuscript collections are analysed to find out whether they meet these criteria. The overall structure and design of the analysed websites were found to meet most of the criteria, but functionalities at the level of the manuscripts can still be expanded a lot. This includes image manipulation tools and tools for extracting, adding and sharing information.Show less
In januari 2015 is er een aanslag gepleegd op de redactie van Charlie Hebdo in Parijs. De media besteden veel aandacht aan de aanslag en aan eventuele daders. Veel mensen wantrouwen de traditionele...Show moreIn januari 2015 is er een aanslag gepleegd op de redactie van Charlie Hebdo in Parijs. De media besteden veel aandacht aan de aanslag en aan eventuele daders. Veel mensen wantrouwen de traditionele nieuwsmedia, wat voortkomt uit wantrouwen ten opzichte van gevestigde instituties. Op het vernaculaire web worden dan ook alternatieve verklaringen voor de aanslag besproken. Het vernaculaire web is de verzameling van fora, blogs, wiki’s, lezersreacties op nieuwssites, sociale netwerken en andere virtuele omgevingen, die zich kenmerken door een niet-institutionele retoriek (Burger, 2014, p.288). Het doel van dit onderzoek is het in kaart brengen van de frames die naar voren komen op het vernaculaire web rondom de aanslag op Charlie Hebdo. Het onderzoeksmateriaal bestaat uit reacties onder berichten over Charlie Hebdo op de Facebookpagina van de NOS. Er is een framinganalyse gedaan en daaruit kwamen drie frames naar voren. Allereerst het ‘De moslims hebben het gedaan’-frame. Bij dit frame speelt de gedachte dat moslims schuld hebben aan de aanslag op Charlie Hebdo. De islam wordt in een kwaad daglicht gezet. Framevertegenwoordigers zijn hier met name ongelovige, Nederlandse mensen. Het tweede frame dat is gevonden, is het ‘De islam krijgt onnodig de schuld’-frame. Aanhangers van dit frame vinden dat de islam onterecht verantwoordelijk wordt gehouden voor terroristische acties en dat gelovigen hiervan de dupe zijn. Framevertegenwoordigers zijn hier zowel moslims als niet-moslims. Het derde en laatste frame is het ‘Het is een complot’-frame. Framevertegenwoordigers, die ook hier zowel moslims als niet-moslims zijn, staan zeer wantrouwend tegenover de berichtgeving van de media en geloven dat de aanslag op Charlie Hebdo een complot is.Show less
Archives of German and Dutch publishing houses can provide valuable information on the Dutch-German book trade. One such resource is the archive of the Haarlem publishing house, De Erven F. Bohn,...Show moreArchives of German and Dutch publishing houses can provide valuable information on the Dutch-German book trade. One such resource is the archive of the Haarlem publishing house, De Erven F. Bohn, housed at Leiden University Library. At the beginning of the twentieth century De Erven F. Bohn had several international partners, who published their work on commission, helped with the distribution of their publications, collaborated on projects and were asked for advice. One such partner was Gustav Fischer in Jena, Germany. Johannes Leendert Tadema, who was director of De Erven F. Bohn from 1899 to 1949, worked as an apprentice at Gustav Fischer Verlag before entering the management at Bohn. The personal and professional relationship that existed between Johannes Tadema and Gustav Fischer is apparent in the letters that passed between them and they offer a window into the publishing industry at the beginning of the twentieth century. This edition focuses on the letters exchanged between Gustav Fischer and De Erven F. Bohn from 1899 until 1909.Show less
This thesis concentrates on two novels, One Hundred Years of Solitude (1967) by the Colombian author Gabriel García Márquez and Big Breasts and Wide Hips (1996) by the Chinese author Mo Yan. I...Show moreThis thesis concentrates on two novels, One Hundred Years of Solitude (1967) by the Colombian author Gabriel García Márquez and Big Breasts and Wide Hips (1996) by the Chinese author Mo Yan. I attempt to compare the ways in which García Márquez and Mo Yan rewrite history by a close examination of the two novels mentioned above. Moreover, I aim to explore the significance of their attempts to rewrite history.Show less
Het doel van dit onderzoek is het blootleggen van de achterliggende gedachten van het makeoverprogramma Hotter than my Daughter. Met behulp van een discoursanalyse worden de Britse variant van het...Show moreHet doel van dit onderzoek is het blootleggen van de achterliggende gedachten van het makeoverprogramma Hotter than my Daughter. Met behulp van een discoursanalyse worden de Britse variant van het programma en de Nederlandse versie met elkaar vergeleken. Het programma stelt impliciet een aantal regels op dat zou leiden tot een gelukkig en succesvol bestaan. De nadruk ligt hierbij met name op het verbeteren van het uiterlijk en hiermee het verbeteren van jezelf. Essentieel daarbij is meer consumeren en het volgen van trends. De deelnemers worden op hun ‘fouten’ gewezen door een jury en vervolgens door experts onder handen genomen. Uitvergroot wordt het verschil van voor de make-over en erna: van ontspoorde moeder tot succesvolle dame.Show less
The aim of this thesis paper is to understand the change in the relationship between libraries and society as part of the effects of today’s changes in technology, to analyze how this change is a...Show moreThe aim of this thesis paper is to understand the change in the relationship between libraries and society as part of the effects of today’s changes in technology, to analyze how this change is a reflection of how the very structure of information is being altered by the ways it is conveyed through digital platforms, and to trace its social impact. We are a culture of the book, the way we perceive and interact with the world has been shaped by the implications of print culture, and now this way is being transformed by the implications of digital culture. The different properties attributed to digital technologies enable people to have a more active and significant role in the construction of knowledge in culture.Show less
Deze thesis beschrijft een onderzoek naar visuele storytelling binnen online news galleries. Via een kwalitatieve en kwantitatieve inhoudsanalyse is de onderzoeksvraag, in hoeverre vormt het kanaal...Show moreDeze thesis beschrijft een onderzoek naar visuele storytelling binnen online news galleries. Via een kwalitatieve en kwantitatieve inhoudsanalyse is de onderzoeksvraag, in hoeverre vormt het kanaal image sequencing uit het framework van Caple en Knox een goede graadmeter voor de kwaliteit van storytelling binnen online new galleries en is deze graadmeter betrouwbaar?, beantwoord. Om dit onderzoek vorm te geven zijn er dertig dagen online news galleries opgeslagen van achttien verschillende media die een representatie vormen van de westerse media. Dit heeft een database van 469 online news galleries, die bij elkaar 7215 foto’s bevatten, opgeleverd. Het kanaal image sequencing uit het framework is een belangrijke graadmeter voor de kwaliteit van storytelling binnen online news galleries. In dit onderzoek is gekeken of de verzamelde online news galleries in de door Caple en Knox gedefinieerde indeling ondergebracht kunnen worden. De galleries blijken niet goed te passen binnen deze indeling waardoor de door Caple en Knox gedefinieerde indeling moet worden aangepast. Hierdoor is de indeling uitgebreid van zes naar acht categorieën. Vervolgens is de betrouwbaarheid van het onderzoek getest, welke voldoende blijkt. Nadat de galleries op een juiste wijze zijn ingedeeld, is inhoudelijk gekeken naar de storytelling binnen de galleries. Hieruit komt naar voren dat meer dan de helft van de online news galleries een slechte structuur heeft, waardoor de visuele storytelling beperkt wordt.Show less
Realisme is een veelbesproken begrip dat onderhevig is aan eindeloze filosofische discussies. Ook binnen de mediatheorieën van onder andere film en fotografie is het een onderwerp dat zeer...Show moreRealisme is een veelbesproken begrip dat onderhevig is aan eindeloze filosofische discussies. Ook binnen de mediatheorieën van onder andere film en fotografie is het een onderwerp dat zeer regelmatig aan bod komt. Zo kunnen beide media gezien worden als hulpmiddelen om de ‘onbemiddelde waarheid’ vast te leggen, maar zijn deze ook beide gedreven in het creëren van fictieve taferelen. Vooral in het geval van cinema kan de mogelijkheid tot het creëren van illusies gezien worden als één van de kernpunten voor het daverende succes van het medium. Echter, bij het creëren van nieuwe, imaginaire werelden, ontstaan ook andere (filmische) wetten en regels dan die wij in onze realiteit gewend zijn. Deze afwijkende noties van realiteit hebben onder andere invloed op de manier waarop film en fotografie gebruikt en gezien worden. Zodoende is dit onderzoek erop gericht om erachter te komen hoe de media film en fotografie in films ingezet worden om de grenzen van onze realiteit te overschrijden.Show less
Dit onderzoek richt zich op deze alternatieve representaties van Islamitisch extremisme die een enigszins afwijkend beeld geven van deze sociale groep. In het bijzonder richt dit onderzoek zich op...Show moreDit onderzoek richt zich op deze alternatieve representaties van Islamitisch extremisme die een enigszins afwijkend beeld geven van deze sociale groep. In het bijzonder richt dit onderzoek zich op de vraag of stereotypen een ondermijnende werking kunnen hebben in de alternatieve representaties van Islamitisch extremisme. Om deze vraag te kunnen beantwoorden zal in het eerste hoofdstuk onderzocht worden hoe deze alternatieve representaties van Islamitisch extremisme proberen te ontsnappen aan stereotypering. Vervolgens zal er in het tweede hoofdstuk gekeken worden naar de manier waarop stereotypering bij te stellen valt binnen een postkoloniale context. En ten derde zal het laatste hoofdstuk zich richten op de manier waarop het huidige medialandschap van Islamitisch extremisme een rol speelt in de projecties van stereotypen van de toeschouwer zelf. Het corpus van dit onderzoek bestaat uit drie recente films (dat wil zeggen, na 11 september 2001) die met elkaar gemeen hebben dat zij over het onderwerp Islamitisch extremisme gaan. Om de ontsnapping aan stereotypering te onderzoeken zal er een analyse van Les Chevaux de Dieu (Nabil Ayouch, 2012) plaatsvinden, een film van Marokkaanse komaf over de omstandigheden waarin jonge Marokkanen in staat gesteld worden tot een terroristische aanslag over te gaan. Vervolgens zal een analyse van Les Hommes et les Dieux (Xavier Beauvois, 2010) zich richten op de manier waarop er in een postkoloniale context getracht wordt stereotypering bij te stellen. En ten slotte zal een analyse aan de hand van de filmstijl van de Franse film Hadewijch (Bruno Dumont, 2009) over een jong, streng Christelijk meisje die in aanraking komt met een extremistische moslim zich richten op de invloed van het medialandschap met en tot de projecties van stereotypering door de toeschouwer zelf. Deze drie films delen niet alleen hetzelfde onderwerp over Islamitisch extremisme, alle drie de films maken gebruik van stereotypering of het gebrek daarvan om een alternatieve representatie van Islamitisch extremisme aan te tonen.Show less
This study deals with the effects of the war on printing, publishing and bookselling in the Netherlands. In a time in which society was changing fast, the book trade witnessed new legislation and...Show moreThis study deals with the effects of the war on printing, publishing and bookselling in the Netherlands. In a time in which society was changing fast, the book trade witnessed new legislation and increasing regulation, as well as more collaboration between the government, employers and employees to create better conditions, while actions were undertaken to limit the negative effects of the war.Show less