In het onderzoek naar framing is visuele framing ondergeschikt is aan tekstuele framing. Het is volgens veel onderzoekers dan ook van belang dat visuele framing meer wordt betrokken bij het...Show moreIn het onderzoek naar framing is visuele framing ondergeschikt is aan tekstuele framing. Het is volgens veel onderzoekers dan ook van belang dat visuele framing meer wordt betrokken bij het onderzoek naar framing (o.a. Coleman, 2010; Dan & Ihlen, 2011; Brantner, Geise & Lobinger, 2012; Iorgoveanu & Corbu, 2012). Met name het onderzoek naar de samenwerking tussen visuele en tekstuele framing is relevant. Onderzoek naar framing richt zich meestal op slechts één van de twee communicatievormen, wat een incompleet beeld geeft. Een recent onderzoek dat de samenwerking tussen visuele en tekstuele framing bestudeert is van Wilkes (2015). Wilkes analyseert patronen en veranderingen in de titels en bijschriften gebruikt bij één iconische nieuwsfoto, aan de hand van keywords. Als blijkt dat deze onderzoeksmethode toepasbaar is op andere nieuwsfoto’s, kan het vaker herhaald worden en waardevolle inzichten opleveren voor de journalistieke praktijk. De vraag die deze thesis beantwoordt is dan ook: Is de onderzoeksmethode die Wilkes aandraagt algemeen toepasbaar op nieuwsfoto’s? Om deze vraag te kunnen beantwoorden wordt de onderzoeksmethode van Wilkes herhaald, waarbij de foto van de verdronken peuter Alan Kurdi als case study gebruikt wordt. Uit de replicatie blijkt dat de onderzoeksmethode van Wilkes (2015) op een aantal punten tekort schiet. Allereerst is een deel van de onderzoeksmethode moeilijk te repliceren, omdat Wilkes zich richt op een zeer specifiek soort nieuwsfoto: een foto waarop twee kanten van een politiek conflict zichtbaar zijn, maar waarop het conflict zelf niet zichtbaar is. Dat beperkt het aantal foto’s waarop de onderzoeksmethode toegepast kan worden. Daarnaast zegt Wilkes de relatie tussen beeld en tekst te willen onderzoeken, maar ze onderzoekt slechts patronen in de tekst. Daarbij gaat zij er vanuit dat de foto, bijschriften en titels hetzelfde frame hebben. Haar onderzoeksmethode draagt dan ook nauwelijks bij aan het onderzoek naar visuele framing en de samenwerking tussen visuele en tekstuele framing.Show less
In deze scriptie staat het onderzoeksmodel naar de kwaliteit van storytelling in online news galleries van Caple en Knox (2015) centraal. Het model dat een systematische beoordeling van de...Show moreIn deze scriptie staat het onderzoeksmodel naar de kwaliteit van storytelling in online news galleries van Caple en Knox (2015) centraal. Het model dat een systematische beoordeling van de kwaliteit van storytelling in online news galleries biedt, is pas een jaar oud en weinig in de praktische uitwerking en de toepasbaarheid getest. Het onderzoeksmodel bestaat uit drie onderdelen: image sequencing, text cohesion en news type. In dit onderzoek wordt specifiek onderzoek gedaan naar een onderdeel van het onderzoeksmodel namelijk text cohesion. In dit deel van het onderzoeksmodel worden de bijschriften van online news galleries beoordeeld. Aan de hand van een groter corpus dan dat Caple en Knox (2015) hebben gebruikt om het model op te stellen wordt het model geëvalueerd. Dat wil zeggen dat er dertig dagen lang dagelijks van achttien verschillende media online news galleries zijn vastgelegd in een databestand. Dit heeft een bestand opgeleverd van 508 online news galleries met daarin 8043 afbeeldingen met bijschrift. In deze database zijn tevens de algemene eigenschappen van de galleries vastgelegd en daarnaast zijn de waarden die in het onderzoeksmodel genoemd worden vastgelegd en gecodeerd. De vraag die centraal staat in het onderzoek is: “In hoeverre is het huidige onderzoeksmodel van Caple en Knox geschikt om kwaliteit in storytelling in online news galleries te evalueren?” Er wordt zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek gedaan naar een specifiek onderdeel in het onderzoeksmodel genaamd ‘text cohesion’, waarbij de bijschriften van de online news galleries aan bod komen. Het onderzoeksmodel bestaat ten tijde van het voorliggende onderzoek pas een jaar en de praktische uitwerking en toepasbaarheid ervan is nog niet geëvalueerd. Uit deze evaluatie zijn enkele aanvullingen op het huidige model naar voren gekomen die het model zouden kunnen verbeteren. Zo blijkt dat de sectie caption uniqueness als betrouwbaar te meten kan worden beschouwd, maar dat de sectie text relations uitbreiding behoeft. De sectie text relations valt uiteen in twee onderdelen welke na evaluatie door middel van dit onderzoek incompleet blijken te zijn. Daarom wordt in de conclusie van dit onderzoek beargumenteerd dat aan het onderdeel nuclearity de waarde ‘none’ toegevoegd moet worden en aan het onderdeel caption relations de waarde ‘thematic’ toegevoegd moet worden. Door het toevoegen van deze waarden aan het onderzoeksmodel kan op een meer betrouwbare wijze onderzocht worden wat de kwaliteit van van storytelling in online news galleries is.Show less
Blogging and using social network sites (SNS) have been one of the rising activities of mainstream communication this past decade. Although many such blogs and SNS have been studied by scholars...Show moreBlogging and using social network sites (SNS) have been one of the rising activities of mainstream communication this past decade. Although many such blogs and SNS have been studied by scholars already, the relations between these two and the corresponding developments in the field demands an updated investigation. Our ideal way of communicating is changing rapidly, and bloggers who use the social network site Instagram are a good example of how this affects our online behaviour. Microblogging website Instagram has rapidly become part of mainstream media over the last couple of years since its founding in October 2010. The success of the site is evident, given the 400 million monthly active users who on average share 80 million photographs a day. As a result of their rising popularity, many blogs have spread their content on social networking sites, and especially on Instagram. The type of blog that does so at great length and is studied here is the fashion blog. ‘The Blonde Salad’, a very successful fashion blog by Italian Chiara Ferragni is taken as an example as it successfully integrates Instagram in its daily communication with its followers. ‘The Blonde Salad’ has been around since 2009 and has developed into a company with several employees. But since the arrival of Instagram, Chiara Ferragni seems to have become more and more influential as an individual, outshining the blog’s amount of followers of 191.000 with 6.000.000. The aim of this article is, therefore, to answer the research question: How do fashion bloggers create and maintain an online identity on Instagram regarding the theory of the ‘social actor analysis’ (van Leeuwen 1996, Machin and van Leeuwen 2007)? The Literature Review provides for a broad investigation of ‘self-representation’, ‘the Instagram hipster culture’, ‘the fashion blogger identity’ and ‘Chiara Ferragni and ‘The Blonde Salad’. The Method and Results and Discussion sections elaborate on the case study and provide an interpretation of the visual analysis of the Instagram accounts of ‘The Blonde Salad’ and Chiara FerragniShow less
De afgelopen jaren zijn de outlaw motorcycle gangs in Nederland veelvuldig in het nieuws geweest. Het feit dat in dit nieuws vaak het verband gelegd werd met criminele activiteiten, heeft ervoor...Show moreDe afgelopen jaren zijn de outlaw motorcycle gangs in Nederland veelvuldig in het nieuws geweest. Het feit dat in dit nieuws vaak het verband gelegd werd met criminele activiteiten, heeft ervoor gezorgd dat er een negatief beeld over deze groep motorclubs is ontstaan. Dit beeld strookt echter in veel gevallen niet met het beeld dat de outlaw motorcycle gangs over zichzelf hebben. Om zich te verdedigen tegen de beeldvorming in de media zijn de outlaw motorcycle gangs steeds vaker zelf de media op gaan zoeken om hun beeld van de werkelijkheid naar buiten te brengen. In de documentaire De macht van de Hells Angels van Zembla zegt Harry Ramakers, toentertijd een van de leiders van de Hells Angels bijvoorbeeld dat ze: “niet anders kunnen” (2004). Volgens Ramakers hebben de outlaw motorcycle gangs zoveel ellende en onzin moeten vernemen uit de media, omdat het volgens hem allemaal maar vanaf een kant belicht wordt. Zij voelen zich genoodzaakt om zelf de media op te zoeken, om zo hun kant van het verhaal aan het publiek kenbaar te maken. Hierdoor is er sinds 2004 in Nederland een unieke situatie ontstaan waarin een groep die weg wordt gezet als criminelen, een stem krijgt in de media. Zowel in televisieprogramma’s als in de kranten krijgen outlaw motorcycle gangs de gelegenheid om hun kant van het verhaal te vertellen. Dit is een interessant gegeven, omdat geen enkele criminele groepering of individu op deze manier een podium geboden krijgt om zich te verweren tegen de beeldvorming in de maatschappij. In deze masterscriptie wordt, aan de hand van het concept framing, onderzocht op welke manier de outlaw motorcycle gangs zich verdedigen tegen de heersende publieke opinie. Het concept framing kent vele verschillende definities die vaak betrekking hebben op de eigen discipline of toepassingsgebied, zoals de economie, psychologie of sociologie (Van Gorp, 2006. p. 45). In dit onderzoek wordt gebruikgemaakt van de definitie van Baldwin van Gorp, omdat deze definitie betrekking heeft op nieuwsberichten van de massamedia, de productie ervan en de relatie met hun publiek (2006, p. 45). Hij stelt dat framing een proces is waarbij enerzijds bij de productie van een nieuwsbericht bepaalde elementen uit de waargenomen realiteit geselecteerd worden en anderzijds de ontvanger van context en betekenissuggestie voorziet (2006, p. 46). De relevantie van framingonderzoeken ligt hem in het feit dat verschillende beelden die geschetst worden van een persoon, groep of maatschappelijke kwestie, blootgelegd worden. Door eenzijdige berichtgeving en het gebruik van frames kan het publiek onvolledig geïnformeerd raken en daardoor een gekleurd beeld van de werkelijkheid ontwikkelen. Dit onderzoek poogt om de verschillende mediaframes omtrent de outlaw motorcycle gangs in kaart te brengen, om zo het publiek, maar ook beleidsbepalers en journalisten verschillende kaders en invalshoeken aan te reiken om hun meningen, beleidsvoorstellen of nieuwsberichten op te baseren. Om te onderzoeken hoe de outlaw motorcycle gangs framing toepassen om zich te kunnen verweren tegen de negatieve beeldvorming in de media, is er een database van Nederlandse krantenberichten over outlaw motorcycle gangs samengesteld. Deze database beslaat een periode van 24 jaar (19902014) en is zorgvuldig samengesteld aan de hand van bepaalde zoekwoorden en criteriapunten (zie hoofdstuk 3). Uit deze database van bijna 17000 krantenberichten is voor dit onderzoek een apart corpus geconstrueerd, met artikelen waarin de outlaw motorcycle gangs zelf aan het woord komen. Uit dit corpus van 791 krantenberichten zijn counterframes gedestilleerd. Dit zijn de ‘tegenframes’ die de clubleden via de media inzetten tegen de gangbare mediaframes. In dit onderzoek zal allereerst, aan de hand van eerdere onderzoeken van Bakker (2016) en Fuglsang (2003), een beeld geschetst worden van de dominante frames omtrent outlaw motorcycle gangs in de media . Door zowel de framing als de reasoning devices te benoemen, zal duidelijk worden om wat voor soort frames het gaat en waarom deze als dominante frames omtrent deze groep motorrijders gezien kunnen worden. Vervolgens zal er via een inductieve framinganalyse onderzocht worden welke (counter)frames deze groep motorclubs hanteren om hun beeld van de werkelijkheid te presenteren en zich op die manier verweren tegen de dominante frames in de media. In dit onderzoek zijn er zeven verschillende frames gedestilleerd, die weer onderverdeeld kunnen worden in twee verschillende groepen. Aan de ene kant de frames met een probleemdefinitie en aan de andere kant de frames waarbij een probleem uit de weg wordt gegaan. Deze frames zullen in dit onderzoek aan de hand van framing en reasoning devices geanalyseerd worden en teruggekoppeld worden naar de theorie van onder andere Baldwin van Gorp (2006) en Robert Entman (1993). Tot slot zullen deze gedestilleerde frames afgezet worden tegen de dominante frames over outlaw motorcycle gangs in de media. Door verschillende theoretische kenmerken met elkaar te vergelijken zal het onderlinge verband tussen de frames duidelijk worden en kan er worden geconstateerd of de notie van counterframes, zoals van Gorp en Vercruysse (2011) deze in hun onderzoek toelichten, hier van toepassing is. Door de focus te leggen op de counterframes die afkomstig zijn van de outlaw motorcycle gangs, biedt dit onderzoek een aanvulling op eerdere framingonderzoeken over dit onderwerp (Bakker, 2016; Fuglsang, 2003). Door een beeld te schetsen van de manier waarop outlaw motorcycle gangs zichzelf verweren tegen de beeldvorming van de media, wordt de weg vrijgemaakt voor verder onderzoek binnen dit actuele thema, waarbij het interessant kan zijn om het samenspel tussen journalisten en de leden van de motorclubs te analyseren en de invloed van de counterframes op het publiek te onderzoeken.Show less
In dit onderzoek wordt de benadering van het oriëntalisme van Edward Said toegepast op de journalistieke verslaglegging van de Indonesische Tsunamiramp. Vanuit de theorie van critical discours...Show moreIn dit onderzoek wordt de benadering van het oriëntalisme van Edward Said toegepast op de journalistieke verslaglegging van de Indonesische Tsunamiramp. Vanuit de theorie van critical discours analysis tegen wordt het voorgezet koloniale denken en de ongelijkwaardige machtsverhoudingen onderzocht. De hoofdvraag is: Hoe zijn stereotypen en frames die het oriëntalisme vormgeven, verweven in journalistieke foto’s van de tsunamiramp in Indonesië 2004) in Nederlandse kranten?Show less
In deze masterthesis is het methodologisch model voor de analyse van frames in beeld door Dimitrova & Rodriguez (2011) onderworpen aan een methodologische evaluatie. Het centrale doel was...Show moreIn deze masterthesis is het methodologisch model voor de analyse van frames in beeld door Dimitrova & Rodriguez (2011) onderworpen aan een methodologische evaluatie. Het centrale doel was daarbij om een bijdrage te leveren aan de uitwerking van het gefragmenteerde vakgebied van visuele framing, met een focus op nieuwsframes. Het model bleek, na een empirische evaluatie door middel van een beknopte framinganalyse, een waardevolle aanvulling te zijn op de huidige manieren van onderzoek naar beeldframes in het nieuws. Het model van Dimitrova & Rodriguez stelt een framinganalyse voor op basis van vier interpretatieve niveaus. In het eerste niveau worden beelden bekeken als aanduidende, of denotatieve systemen. In het tweede niveau als stilistische en semiotische systemen. In niveau 3 wordt er interpretatie aan de lezing toegevoegd door de beelden te analyseren als connotatieve systemen. Op het laatste niveau worden beelden bekeken als ideologische representaties van de werkelijkheid. Op alle niveaus reiken de onderzoekers werkbare en relevante hulpmiddelen aan die de betrouwbaarheid en de transparantie van de analyse verhogen. Hoewel het model van Dimitrova & Rodriguez positief is beoordeeld in dit onderzoek zijn meerdere punten besproken op basis waarvan het model kan worden verbeterd en uitgebreid. Ten eerste wordt aanbevolen om tekst meer te integreren in de interpretatieve lezing van beeldframes in het nieuws. Studies van Viorela Dan en Øyvind Ihlen (2011) en Martinec en Salway (2005) bieden hier houvast voor. Ook wordt aanbevolen om het principe van de Critical Discourse Analysis (Van Dijk, 1993) te koppelen aan het model om de rol van de onderzoeker duidelijker af te bakenen. Dit komt de betrouwbaarheid van de analyse ten goede. Daarnaast is een laatste aanbeveling om journalistieke principes als nieuwswaardigheid, gatekeeping en beroepscodes - zoals verwoord door Van Gorp (2006) - mee te nemen in de analyse om het model verder te complementeren.Show less