Het plotseling verschijnen van portolaankaarten in de 13de en 14de eeuw houdt historici en cartografen al eeuwen bezig. Deze scriptie probeert een nieuw licht op dit mysterie te werpen, door de...Show moreHet plotseling verschijnen van portolaankaarten in de 13de en 14de eeuw houdt historici en cartografen al eeuwen bezig. Deze scriptie probeert een nieuw licht op dit mysterie te werpen, door de vroegste portolaankaarten te vergelijken met portolaanschriften en mappae mundi. Dit werk zal niet alleen een bijdrage leveren aan de herkomst van portolaankaarten, maar probeert ook de Nederlandstalige discussie hierin nieuw leven in te blazen. The sudden appearance of portolan charts in the 13th and 14th century has puzzled historians and cartographers for centuries. This thesis tries to shine a new light on this mystery, by comparing the earliest portolan charts with ‘portolano’ portolan writings and mappae mundi. This work will not only contribute to the search for the source of portolan charts, but will also attempt to revitalize the Dutch-language discussion on this topic.Show less
Dit onderzoek richt zich op de diplomatieke activiteiten en het inter- en buitenstedelijke netwerk van de stad Nijmegen tijdens de zestiende eeuw. Om de vraag op welke manieren en door wie werden...Show moreDit onderzoek richt zich op de diplomatieke activiteiten en het inter- en buitenstedelijke netwerk van de stad Nijmegen tijdens de zestiende eeuw. Om de vraag op welke manieren en door wie werden de diplomatieke relaties van Nijmegen vormgegeven en onderhouden werden, is systematisch onderzoek gedaan in de stadsrekeningen, aangevuld met andere bronnen, zoals correspondenties, oorkonden en akten.Show less
In deze masterscriptie wordt getracht een bijdrage te leveren aan het verdragenrechtelijke debat omtrent de verdragen met 'onderdanen'. Door de ‘familie’ van Bourgondisch-Nederlandse...Show moreIn deze masterscriptie wordt getracht een bijdrage te leveren aan het verdragenrechtelijke debat omtrent de verdragen met 'onderdanen'. Door de ‘familie’ van Bourgondisch-Nederlandse vredesverdragen van de 15de eeuw te koppelen aan het debat omtrent de Vlaamse Opstand, kan onderzocht worden in hoeverre er een verschil was tussen deze vredesverdragen met ‘onderdanen’ en verdragen tussen vorsten onderling.Show less
Het 16e eeuwse recht van voorlading en aflegging reguleerde in veel steden de markt van vraag en aanbod van scheepsladingen en -ruimte, waardoor kooplieden en schippers in hun handelen en...Show moreHet 16e eeuwse recht van voorlading en aflegging reguleerde in veel steden de markt van vraag en aanbod van scheepsladingen en -ruimte, waardoor kooplieden en schippers in hun handelen en keuzevrijheid werden beperkt. In Amsterdam - dat het voorlaadrecht op dubieuze wijze verkreeg - bleek dit de aantrekkingskracht van de stad voor kooplieden niet te verminderen. Andersom bezorgde het voorlaadrecht Amsterdam juist een sterkere greep op de 16e-eeuwse binnenvaart.Show less
Sinds de aanslagen van 9/11 is maritime security een buzzword in internationale diplomatiek. De term heeft echter geen betekenis en is daardoor vrijelijk te interpreteren. In dit onderzoek wordt...Show moreSinds de aanslagen van 9/11 is maritime security een buzzword in internationale diplomatiek. De term heeft echter geen betekenis en is daardoor vrijelijk te interpreteren. In dit onderzoek wordt getracht deze term te concretiseren door het functioneren van de Staten van Zeeland tussen 1467 en 1506 op maritiem vlak te bestuderen. Hieruit blijkt maritime security drieledig te zijn. Conflictpreventie, bescherming ter zee en kustverdediging zijn onderwerpen die veelal op dagvaarten van de Staten van Zeeland werden besproken. Deze onderwerpen staan in dit onderzoek centraal. Voor het eerst in meer dan vijftig jaar worden de Staten van Zeeland weer onderzocht, waarbij het belang van deze regio in de interregionale en internationale context wordt geplaatst. Dit levert nieuwe inzichten op in niet alleen de positie van het Zeeuws gewest in de late Middeleeuwen, maar ook op de impact van grote historische ontwikkelingen op regionaal niveau.Show less
This thesis investigates both political and military responsibilities of Maarten van Rossem (1498?-1555), stadholder of the province of Luxemburg between 1553 and his death in 1555. The research is...Show moreThis thesis investigates both political and military responsibilities of Maarten van Rossem (1498?-1555), stadholder of the province of Luxemburg between 1553 and his death in 1555. The research is based upon an extensive corpus of original correspondence.Show less