Dankzij digitale innovaties, sociaal-culturele ontwikkelingen en veranderingen in de Nederlandse journalistiek, is er een toegenomen behoefte aan transparantie in de journalistiek. In het...Show moreDankzij digitale innovaties, sociaal-culturele ontwikkelingen en veranderingen in de Nederlandse journalistiek, is er een toegenomen behoefte aan transparantie in de journalistiek. In het wetenschappelijke discours wordt transparantie vaak gekoppeld aan geloofwaardigheid. Volgens het Dual Processing Model of Credibility Assesment zouden transparantiekenmerken namelijk als perifere aanwijzingen kunnen dienen om de informatiekwaliteit vast te stellen en mensen gaan vaak uit van zulke perifere aanwijzingen om de geloofwaardigheid van online-informatie te beoordelen. Op die manier zouden transparantie-elementen ervoor kunnen zorgen dat mensen het nieuwsbericht en de nieuwsbron geloofwaardiger vinden. In deze scriptie wordt dit door middel van een experiment getoetst. Daarnaast toetst deze scriptie of betrokkenheid bij het onderwerp van het nieuwsbericht, dit verband modereert. Volgens het principe van Hostile Media Perception zouden individuen die sterk betrokken zijn bij een kwestie, neutrale berichtgeving over deze kwestie namelijk eerder zien als vooringenomen tegen hun opvattingen. Dit zou de geloofwaardigheidsbeoordelingen van individuen kunnen beïnvloeden waardoor het effect van transparantie op geloofwaardigheid kleiner wordt. Uit de analyses is gebleken dat het toevoegen transparantiekenmerken aan een nieuwsbericht geen significant effect heeft op de geloofwaardigheidsbeoordelingen van zowel dit nieuwsbericht als de nieuwsbron. Ook betrokkenheid bij het nieuwsbericht blijkt niet van invloed te zijn om de geloofwaardigheidsbeoordelingen. Vervolgonderzoek moet aantonen of er een andere aanpak nodig is om de geloofwaardigheid van nieuwsberichten en nieuwsbronnen te verhogen.Show less