Right-wing populist parties have been known for their illiberal positions on gender issues, and their recent critique of the rising “gender ideology”. What is puzzling, however, is an unexpected...Show moreRight-wing populist parties have been known for their illiberal positions on gender issues, and their recent critique of the rising “gender ideology”. What is puzzling, however, is an unexpected emphasis on issues related to gender typically ignored by these right-wing populist parties in their discourses and agendas. To explore the reasons behind these contradicting trends, this thesis aims to examine how right-wing populist parties are integrating gender into their discourse. The typical right-wing populist Dutch Freedom Party (PVV) will be the main research objective and a content analysis has been used to analyse their Tweets. The main finding in this thesis is that the adoption of liberal stances by the PVV demonstrated through a positive commitment to gender equality, looks like a strategic tool for promoting an anti-Islam and anti-migration agenda. Moreover, the conservative stances of the PVV towards the broader concept of gender, including diverse gender identities, the integration of gender in institutions and gender studies, can be explained by the “gender ideology”. The anti-elite element of the right-wing populist ideology is evident in the data, as the PVV consistently attributes the perceived problems with diversity and multicultural policies to elitist actors.Show less
Dit onderzoek probeert de mate van presidentialisme in Nederland meetbaar te maken. Er worden hiervoor negen variabelen onder de loep genomen die te maken hebben met het gebruik van parlementaire...Show moreDit onderzoek probeert de mate van presidentialisme in Nederland meetbaar te maken. Er worden hiervoor negen variabelen onder de loep genomen die te maken hebben met het gebruik van parlementaire middelen, de electorale context, de media-aandacht, de context van de ervaring in de regering en de middelen van het ministerie van Algemene Zaken. De uitkomsten van de principale-componentenanalyse tonen aan dat twee componenten inzichten in dit onderwerp kunnen geven. In plaats van presidentialisme als eendimensionaal beschouwen, zoals lange tijd gangbaar was in de literatuur, toont dit onderzoek aan dat het een tweedimensionaal concept is. De twee componenten, namelijk politieke personalisatie en de ondersteuning van de minister-president, hangen sterk samen met de onderzochte variabelen en kunnen dus sterk worden verklaard hieruit. De trend van deze twee componenten wijst op een toename van presidentialisme in Nederland in de periode van 1946 tot en met 2021. Dit onderzoek toont kwantitatief aan dat de staatsrechtelijke positie van de Nederlandse minister-president als primus inter pares is ingehaald door de praktische realiteit en dat er nu sprake is van een status als primus super pares.Show less
In deze scriptie is onderzocht welke strategieën public affairs-kantoren hanteren om invloed uit te oefenen op de politieke besluitvorming op nationaal niveau in Nederland. Dat is gebeurd aan de...Show moreIn deze scriptie is onderzocht welke strategieën public affairs-kantoren hanteren om invloed uit te oefenen op de politieke besluitvorming op nationaal niveau in Nederland. Dat is gebeurd aan de hand van semigestructureerde interviews met acht public affairs-kantoren. Uit de resultaten blijken de participerende kantoren hetzelfde doel te hebben - politieke beïnvloeding -, daartoe een soortgelijke aanpak te hanteren en daarbij dezelfde lobbytargets voor ogen te hebben. Hierbij geven zij echter wel allemaal aan dat dit sterk kan variëren per casus en blijkt dat er ook tussen kantoren verschillende voorkeuren zijn wat betreft aanpak. Duidelijk is wel dat er één kader bestaat waarbinnen gewerkt wordt. In alle interviews kwam aan bod dat public affairs-kantoren de politiek proberen te beïnvloeden met een integrale aanpak die voorbij zogenaamd ‘ouderwets’ lobbyen kijkt, waarbinnen een keuzepakket aan te nemen stappen bestaat, die hoofdzakelijk gericht zijn op het beleidsproces en waarin het zwaartepunt ligt in de ambtelijke voorbereiding. Dit werpt een nieuw licht op activiteiten van lobbyisten omdat de focus in het kader van hun lobbyactiviteiten ten onrechte vaak gericht is op beïnvloeding van politieke en bestuurlijke kopstukken, in plaats van op de ambtelijke voorbereiding.Show less
Studies over parlementaire agenda setting analyseren veelal welke factoren ervoor zorgen dat partijen succesvol hun onderwerpen op de parlementaire agenda krijgen. Het feit dat deze onderwerpen...Show moreStudies over parlementaire agenda setting analyseren veelal welke factoren ervoor zorgen dat partijen succesvol hun onderwerpen op de parlementaire agenda krijgen. Het feit dat deze onderwerpen soms door dezelfde partijen weer van de parlementaire agenda worden geschrapt, wordt daarbij vaak genegeerd. Deze studie analyseert 319 succesvol aangevraagde dertigledendebatten uit de Tweede Kamer om te achterhalen welke factoren een rol spelen het schrappen van zaken van de parlementaire agenda. Uit een nested analysis opgebouwd uit logistische regressies en een content analysis blijkt dat probleemeigenaarschap geen belangrijke factor is bij het intrekken van dertigledendebatten. De mate waarin een partij een populistische oppositiestijl hanteert, hangt daarentegen sterk samen met het intrekken van dertigledendebatten. Populistische partijen trekken minder dertigledendebatten in, omdat dertigledendebatten met name geschikt zijn om democratische controle uit te voeren. Omdat populistische partijen vooral gericht zijn op democratische controle, zijn zij daarom minder geneigd om een dertigledendebat in te trekken.Show less