This study aim at providing an answer to the core research question “What is the role of Twitter in the conduct of public diplomacy in The Netherlands?” On the basis of qualitative interviews with...Show moreThis study aim at providing an answer to the core research question “What is the role of Twitter in the conduct of public diplomacy in The Netherlands?” On the basis of qualitative interviews with foreign diplomats and experts on public diplomacy in The Netherlands, it was discovered that they use Twitter as a tool for providing the local communities with information about the advocated countries and their foreign policies. The foreign officials also employ Twitter to address certain members of the Dutch general public, attract their attention to specific topics and engage in discussions with them to enhance their perceptions of the represented states. The conducted content analysis of the Tweets posted by diplomats from the Embassy of Ecuador, the Embassy of Poland, the Embassy of Sweden, and the Embassy of the USA to the Netherlands also demonstrated that they post direct Tweets and personal messages concerning important topics to engage with the foreign publics. However, it is also found that only a small number of them use the language of the local community members, namely Dutch, to disseminate information about their foreign policies. Some of the interviewees explained that they translate only content that is relevant to the Dutch audiences in Dutch. Nevertheless, to engage in more debates with the local communities and enhance their understanding and image of the represented countries, it is recommended that foreign diplomats should provide all messages on Twitter in the language of the host state. Thus, they can use it as an effective tool for accomplishing their public diplomacy goals.Show less
Trust in political parties is declining and with it the relevance of parties, or so the de-alignment hypothesis claims. Using data from recent World Values Surveys, this paper provides evidence...Show moreTrust in political parties is declining and with it the relevance of parties, or so the de-alignment hypothesis claims. Using data from recent World Values Surveys, this paper provides evidence that the assumption is rather problematic. Longitudinal data shows that confidence is neither increasing nor declining but languishing at high levels. Additionally, cross-sectional data from the 2005-2008 WVS was analyzed using statistical tests at the individual and country level. The results demonstrate that one important factor increasing distrust is electoral disproportionality. Regime durability, interpersonal trust, and perceived democraticness reduce such sentiments. Corruption perception notably has no effect on individual respondents but decreases distrust on the national level. The results pose the question whether distrust is a reason for concern or just a phenomenon natural to representative democracy.Show less
Met enige regelmaat duiken verontrustende berichten op die zouden duiden op politiek cynisme. In media maar ook in wetenschappelijke literatuur wordt dit cynisme in verband gebracht met lage...Show moreMet enige regelmaat duiken verontrustende berichten op die zouden duiden op politiek cynisme. In media maar ook in wetenschappelijke literatuur wordt dit cynisme in verband gebracht met lage politieke betrokkenheid en onvrede onder veel burgers over de politiek. Politiek cynisme is in de wetenschappelijke literatuur een bekend concept. Veelal gaan de onderzoeken over de oorzaken, aanwezigheid en gevolgen van politiek cynisme. Dit onderzoek vult dit pallet aan onderzoeken aan door na te gaan of de mate waarin jongeren politiek cynisch zijn verandert na het volgen van een les over politiek cynisme. De verwachting is dat het cynisme afneemt doordat de kennis over dit onderwerp toeneemt. Hiervoor zijn vier onderzoeksgroepen samengesteld bestaande uit vmbo, havo en vwo leerlingen. De eerste groep kreeg een voormeting, een les en een nameting. De tweede groep kreeg een voormeting en een nameting. De derde groep kreeg een les en een nameting. De vierde groep kreeg alleen een nameting. Tijdens elke meting werd het cynisme gemeten aan de hand van 26 vragen. Elk antwoord stond gelijk aan een bepaalde score. Door het optellen van de scores ontstond een cynisme-schaal met schaalwaarde variërend van 26 (niet-cynisch) tot 130 (wel-cynisch) punten. De gemiddelde scores van de vier onderzoeksgroepen zijn in het programma SPSS met elkaar vergeleken. Groep 1 heeft een significant lagere cynismescore bij de nameting dan bij de voormeting. Groep 2 heeft geen significant andere cynismescore bij de nameting dan bij de voormeting. Groep 2 heeft een significant hogere cynismescore bij de nameting dan groep 1. Groep 4 heeft een significant hogere cynismescore bij de nameting dan groep 3. Het lijkt er dus sterk op dat de les leidt tot minder cynisme onder jongeren op de korte termijn. Wanneer onderscheid wordt gemaakt tussen de verschillende opleidingsniveaus vinden we de sterkste significante resultaten onder vwo leerlingen. Uit een vergelijking tussen leerlingen van de drie opleidingsniveaus van groep 1 blijkt dat de cynismescore van vwo leerlingen significant lager is na de les dan de cynismescore van vmbo en havo leerlingen. Omdat uit dezelfde test blijkt dat de cynismescore van vmbo leerlingen significant lager is na de les dan de cynismescore van havo leerlingen kunnen we niet concluderen dat de les meer effect heeft op hoger opgeleide jongeren dan op lager opgeleide jongeren. Uit correlatietests blijkt er geen significante correlatie te bestaan tussen de toename van kennis over politiek cynisme en een verandering van het cynisme onder leerlingen. De les heeft dus effect maar de verwachting dat het effect wordt veroorzaakt door een toename van kennis is niet bewezen. Het onderzoeksresultaat is interessant en biedt aanknopingspunten voor verder onderzoek waarin meer aandacht kan worden besteed aan het lange termijn effect van een les over politiek cynisme en waarin politiek cynisme wordt gemeten volgens de methoden die gebruikelijk zijn bij het meten van impliciete attitudes.Show less
The main goal of this thesis is is to look for an answer to the question ”what motivates citizens to engage in politics using Facebook”. The thesis will discuss which benefits citizens are getting...Show moreThe main goal of this thesis is is to look for an answer to the question ”what motivates citizens to engage in politics using Facebook”. The thesis will discuss which benefits citizens are getting when they opt to political participation over social network sites, specifically Facebook. In order to answer this question so a survey was conducted, which examined the relationship between political participation on Facebook and three topics factors. The first was resources for political participation that citizens use or need to sacrifice if they want to engage with politics. The second was the sense of internal and external political efficacy, with which citizen estimate their ability to understand and discuss politics, along with the openesss of the political system for new idea. The third and last one was, self presentation of political impressions, how individuals presesnt their political identity to their peers. The survey found that Facebook does not overwhelmingly reduce costs of participation, and that citizens who engage in politics on Facebook would not necessarily assume that their activities would bring change in policy. However, citizens who do carry on political participation on Facebook may expect a high sense of internal political efficacy and would use Facebook not so much for changing government policy, but as a mobilizing tool, and as a stage for one’s display of an idealized political impression.Show less
The main aim of this research was to investigate if satirical impersonations on television influence viewers’ evaluations of the impersonated politician. The research studied the influence on...Show moreThe main aim of this research was to investigate if satirical impersonations on television influence viewers’ evaluations of the impersonated politician. The research studied the influence on overall evaluations and on the evaluations of ten traits (leadership, knowledgeable, intelligent, cares, inspiring, honest, trustworthy, compassionate, arrogant, and moral). A possible moderating effect of political knowledge was studied as well. An experiment was conducted at a high school in the Netherlands using four experimental groups. Three satirical clips of an impersonation of the Dutch Prime-Minister Mark Rutte were used as stimulus material and a clip of the real Mark Rutte was used as control material. Although there was little significant evidence, the evidence did support the expectation that exposure to a satirical impersonation results in lower overall and trait evaluations of Mark Rutte. Like previous research, this research did find trait dimensions as well: integrity and competence. Exposure to a satirical impersonation significantly influenced the ratings of these dimensions. The research did not find a moderating effect of political knowledge.Show less