The democratic legitimacy of Dutch municipalities has been under stress. Decreasing voter turnouts in municipal elections questions the democratic credentials of municipalities. Even council...Show moreThe democratic legitimacy of Dutch municipalities has been under stress. Decreasing voter turnouts in municipal elections questions the democratic credentials of municipalities. Even council members question the strength of the councils to hold their executives accountable. The perceived need to strengthen local democracies has also come forth by clearly separating the functions of the executive and the municipal council or by decentralising responsibilities to municipalities. This thesis is written to show if the council members are capable of holding the executive accountable. This is done by comparing different circumstances and how these affect the degree in which council members vote along the lines of coalition and opposition. Three cases were used for this, namely The Hague, Strijen and Zoeterwoude. The results show that council members show similar voting patters compared to Dutch members of parliament. While unanimous votes occur often, it can also be seen that local opposition parties are equally capable of holding the executive accountable compared to the national opposition parties.Show less
In ‘de rol van de kerk op het politieke toneel’ wordt een mogelijke revitalisering van de kerkelijke lobbyactiviteit meetbaar gemaakt. Het onderzoek sluit hiermee nauw aan op de maatschappelijke...Show moreIn ‘de rol van de kerk op het politieke toneel’ wordt een mogelijke revitalisering van de kerkelijke lobbyactiviteit meetbaar gemaakt. Het onderzoek sluit hiermee nauw aan op de maatschappelijke discussie, die er bestaat over de toenemende zichtbaarheid van religie in de publieke ruimte. Met het onderzoek wordt ook de ‘traditionele secularisatiethese’ in twijfel getrokken. De traditionele secularisatiethese veronderstelt namelijk dat seculiere differentiatie (de opdeling van het leven in verschillende sferen), ontkerkelijking en privatisering van religie gelijk tred houden, terwijl de revitaliseringsthese seculiere differentiatie en ontkerkelijking juist ziet als katalysatoren van deprivatisering van religie.Show less
De thesis vormt een studie naar de demonstratievrijheid voor rechts-extremisten in Nederland. Uit diverse bronnen blijkt dat zich op dit terrein drastische veranderingen hebben voorgedaan. Zo...Show moreDe thesis vormt een studie naar de demonstratievrijheid voor rechts-extremisten in Nederland. Uit diverse bronnen blijkt dat zich op dit terrein drastische veranderingen hebben voorgedaan. Zo werden extreemrechtse en rechts-extremistische manifestaties lange tijd preventief verboden. Gerechtelijke toetsing bleef daarbij veelal achterwege. Dit veranderde nadat de rechts-extremistische Nederlandse Volks-Unie (NVU) in 2001 een preventief verbod gerechtelijk succesvol aanvocht. Sedertdien vinden er op regelmatige basis rechts-extremistische betogingen in Nederland plaats. Daarmee is de (feitelijke) demonstratievrijheid voor rechts-extremisten drastisch uitgebreid. De thesis biedt inzicht in de factoren die hebben geleid tot de verruiming van de betogingsvrijheid voor rechts-extremisten in Nederland. Bovendien is aandacht geschonken aan de manier waarop de (lokale) overheid – in casu de Gemeente Den Haag – vanaf dat moment heeft gereageerd op rechts-extremistische manifestaties.Show less
Dit onderzoek richt zich op de fractieafsplitsingen binnen de Nederlandse gemeenteraden. Dit betekent dat één of meerdere raadsleden zich op een bepaald moment afsplitsen van hun fractie en...Show moreDit onderzoek richt zich op de fractieafsplitsingen binnen de Nederlandse gemeenteraden. Dit betekent dat één of meerdere raadsleden zich op een bepaald moment afsplitsen van hun fractie en verdergaan als onafhankelijke leden, of zich aansluiten bij een andere, al bestaande, fractie. Fractieafsplitsing is een controversieel verschijnsel dat steeds vaker voorkomt binnen de Nederlandse gemeenteraden (Fransman, 2006, 2009), en dikwijls leidt tot moeizame besluitvorming en minder stabiele colleges (Fransman, 2009; Korsten & Schoenmaker, 2011). In het onderzoek wordt gekeken of er statistische verbanden bestaan tussen de kenmerken van een politieke partij (partijkenmerken) en de karakteristieken van de gemeente waarin de partij actief is (gemeentekenmerken), en (de kans) op fractieafsplitsingen. Dit is interessant omdat afscheidingen mogelijk iets zeggen over de eenheid van politieke partijen, iets wat van belang is voor zowel de politieke wetenschap als voor de politiek zelf (Andeweg & Thomassen, 2010). Hiernaast kunnen afsplitsingen vanuit normatief perspectief als ongewenst worden beschouwd (De Bok, 2010). De maatschappelijke relevantie van het onderzoek ligt in het informeren van het electoraat over de kans op fractieafscheidingen voor politieke partijen in de gemeenteraad met bepaalde kenmerken, of voor partijen die actief zijn in een gemeente met specifieke karakteristieken (of een combinatie van beiden). De wetenschappelijke relevantie van dit onderzoek ligt in het oplossen van een kennisprobleem, aangezien er nog geen overeenkomstig onderzoek lijkt te zijn gedaan.Show less