De personalisering die hier onderzocht gaat worden, betreft personalisering van de leden van een partij die op een kandidatenlijst staan voor de landelijke Tweede Kamerverkiezingen. De...Show moreDe personalisering die hier onderzocht gaat worden, betreft personalisering van de leden van een partij die op een kandidatenlijst staan voor de landelijke Tweede Kamerverkiezingen. De onderzoeksvraag is een vraag die hopelijk het hiaat in de literatuur rondom het onderwerp van de ‘Tweede Orde Personalisering’ kan gaan dichten, of in ieder geval een gedeelte. Dit overzicht heeft als doel om te laten zien wat er voor handen is in de literatuur over persoonlijke campagnes in Nederland en om te laten zien waar er al wel literatuur van is betreffende de personalisering in de casus van Nederland. Er wordt al tijden gesproken over personalisering. Een vorm die ‘personalisme’ genoemd werd, was besproken in de Tweede Wereldoorlog door de intellectuelen die in St. Michielsgestel zaten. Ze hadden het erover dat een ‘mens pas mens was, als men een mens in de gemeenschap was en dat er sprake moest zijn van een wederkerige verantwoordelijkheid van mens en gemeenschap. Op deze wijze kon men gezamenlijk de aloude dichotomie tussen individu en gemeenschap overstijgen’ (De Rooy 2010, 205). De personalisering van de politiek waar tegenwoordig over gesproken wordt is in zekere zin omgekeerd. Karvonen stelt dat ‘the core of the personalisation hypothesis is the notion that individual political actors have become more prominent at the expense of parties and collective identities’ (Karvonen 2010, 4). Het is niet altijd duidelijk hoe sterk deze personalisering is en hoe relevant het is voor de Nederlandse politiek. Uit onderzoek van van Holsteyn en Andeweg (2008, 125) komt dat maar weinig kiezers een partijleider volgen wanneer deze naar een andere partij gaat, of lager op de kandidatenlijst staat.Show less
In Niemand is groter dan de partij wekken Van Holsteyn en Andeweg de suggestie dat er sprake zou zijn van een verband tussen personalisering en populisme. Er zijn in dat perspectief meerdere...Show moreIn Niemand is groter dan de partij wekken Van Holsteyn en Andeweg de suggestie dat er sprake zou zijn van een verband tussen personalisering en populisme. Er zijn in dat perspectief meerdere studies verschenen. Er wordt bijvoorbeeld onderzocht in welke mate populistische leiders meer afhankelijk zouden zijn van de media, in hoeverre het succes van populistische partijen afhangt van de leider en of populistische partijen en de commerciële media de gemeenschappelijke neiging hebben om de politiek te personaliseren (Bos, Van der Brug en De Vreese 2011; Van Kessel 2011; Akkerman 2011). Op empirisch niveau wordt een relatie verondersteld tussen de verschijnselen populisme en personalisering. Het is echter onduidelijk in welke richting het verband wijst. De politicoloog Krouwel beweert dat “het populisme de trend naar personalisering van de politiek versterkt” (Ten Hooven 2010). Volgens Rob Wijnberg (2010) moet de groei van het populisme juist verklaard worden vanuit “een verregaande personalisering van de politiek.”Show less
Personalisering is een proces waarbij individuele politieke actoren belangrijker worden ten koste van partijen en collectieve instituties. In dit onderzoek is de personaliseringshypothese getoetst...Show morePersonalisering is een proces waarbij individuele politieke actoren belangrijker worden ten koste van partijen en collectieve instituties. In dit onderzoek is de personaliseringshypothese getoetst door middel van kwalitatieve en kwantitatieve analyses van televisieprogramma’s in de Zendtijd voor Politieke Partijen uit de periode van 1963 tot en met 2012. Uit de kwalitatieve analyse van een selectie van programma’s van D66, de PvdA en de VVD die kort voor Tweede Kamerverkiezingen in deze periode zijn uitgezonden blijkt er van personalisering geen sprake te zijn geweest. De resultaten van de kwantitatieve analyses aan de hand van een codeerschema dat gebaseerd is onderzoek van Langer (2009) lijken hetzelfde te suggereren, maar zijn niet significant.Show less
In hoeverre hebben persoonlijke eigenschappen en competenties van de secretaris-generaal van de Verenigde Naties invloed op het succes van de VN? Het succes wordt uitgedrukt in termen van...Show moreIn hoeverre hebben persoonlijke eigenschappen en competenties van de secretaris-generaal van de Verenigde Naties invloed op het succes van de VN? Het succes wordt uitgedrukt in termen van efficiëntie gemeten aan de hand van direct aangenomen resoluties.Show less
De personalisering van de politiek is verworden tot een centraal thema binnen de politieke wetenschap. Toch laten onderzoeken naar dit fenomeen veelal tegenstrijdige resultaten zien. De oorzaak...Show moreDe personalisering van de politiek is verworden tot een centraal thema binnen de politieke wetenschap. Toch laten onderzoeken naar dit fenomeen veelal tegenstrijdige resultaten zien. De oorzaak hiervan is vaak gelegen in de conceptualisatie van personalisering. De personalisering van de politiek kan worden verklaard door middel van drie subgroepen: instituties, de media en gedrag. In dit onderzoek wordt er voornamelijk gekeken naar de media personalisering. Dit aspect van personalisering kan zich zowel in de betaalde- als de onbetaalde media voordoen. In de berichtgeving van de kranten (onbetaalde media) in de periode 1967-2012 lijkt het of de personalisering is toegenomen. De campagnevideo’s (betaalde media) geven echter geen enkele aanwijzing voor personalisering in deze periode. Deze bevindingen geven nader inzicht in één aspect van het concept “personalisering van de politiek”.Show less
Het aantal vrouwelijke terroristen in Tsjetsjenië en Palestina is groeiend. Deze scriptie probeert een antwoord te geven op de vraag: waarom? Waarom kiezen meer en meer jonge vrouwen voor het...Show moreHet aantal vrouwelijke terroristen in Tsjetsjenië en Palestina is groeiend. Deze scriptie probeert een antwoord te geven op de vraag: waarom? Waarom kiezen meer en meer jonge vrouwen voor het terroristische pad? Waardoor worden zij gedreven? En waarom bestaat bij hen het verlangen om niet alleen zichzelf om te brengen, maar zoveel mogelijke mensen hierin mee te nemen? Deze scriptie gaat in op deze vragen, door op verschillende niveaus - maatschappelijk en persoonlijk - naar het fenomeen van vrouwelijke terroristen te kijken. Ieder persoon wordt door bepaalde motieven gedreven, zo ook een terrorist. Een terrorist heeft een doel, men wil iets bereiken door een gewelddadige, politieke daad. Dit kan voor iedere terrorist verschillend zijn. Dit onderzoek richt zich specifiek op de motivering van de op de vrouwelijke terrorist, dit wordt onderzocht door te kijken naar de levens van vrouwelijke terroristen in Tsjetsjenië en Palestina. De onderzoeksvraag die in deze thesis centraal staat is: welke combinatie van maatschappelijke, sociale en individuele persoonlijkheidsfactoren hebben ervoor gezorgd dat een vrouwelijk individu in Palestina en Tsjetsjenië de drastische daad van terrorisme heeft ondernomen?Show less