In dit scriptie-onderzoek wordt kwantitatief onderzoek gedaan naar of kiezers die een gebrek aan regionale vertegenwoordiging voelen in de nationale politiek in Nederland daardoor eerder op nieuwe...Show moreIn dit scriptie-onderzoek wordt kwantitatief onderzoek gedaan naar of kiezers die een gebrek aan regionale vertegenwoordiging voelen in de nationale politiek in Nederland daardoor eerder op nieuwe partijen zullen stemmen. De uitkomst in dit scriptie-onderzoek is dat met de verzamelde data (Nationaal Kiezersonderzoek van 2017 en 2021) geen conclusies hierover kunnen worden getrokken, maar de verwachting blijft staan dat het een eventueel invloed kan hebben op het ander.Show less
Electorale personalisering, een onderwerp waar in de literatuur veel discussies om te doen zijn. Zo bestaat er ook een discussie omtrent de effecten voor vrouwelijke versus mannelijke politici....Show moreElectorale personalisering, een onderwerp waar in de literatuur veel discussies om te doen zijn. Zo bestaat er ook een discussie omtrent de effecten voor vrouwelijke versus mannelijke politici. Hier is nog weinig onderzoek naar gedaan. De vraag is of vrouwen dezelfde voordelen uit personalisering halen, als mannen. Deze studie onderzocht het effect van gepersonaliseerde tweets op voorkeursstemmen bij de Tweede Kamer verkiezingen van 2021. En keek hierbij naar de verschillende effecten voor mannen en vrouwen. Hieruit bleek voor mannen een positief effect van personalisering op de hoeveelheid voorkeursstemmen die zij kregen. Daarentegen werd voor vrouwen een negatief effect gevonden. Er dient nog verder onderzoek gedaan te worden naar deze verschillende effecten. Op basis van deze studie kan gezegd worden dat personalisering bijdraagt aan de ongelijke man-vrouw verdeling binnen de Nederlandse volksvertegenwoordiging.Show less