Amid the war in Ukraine, Russia relocated a substantial number of Ukrainian refugees to its territory, with a significant portion compelled to seek shelter in the Siberian Federal District and the...Show moreAmid the war in Ukraine, Russia relocated a substantial number of Ukrainian refugees to its territory, with a significant portion compelled to seek shelter in the Siberian Federal District and the Far Eastern Federal District. This study delves into the historical and contemporary migration patterns considering Siberia, revealing Russia's persistent drive to populate this region. By examining coerced migrations in the past, alongside the challenges of a declining population in Siberia today, and analyzing the current relocation of refugees to these areas, this research highlights the cyclical nature present in the Imperial, Soviet, and Russian governments' efforts. The programmes and initiatives, implemented by the Imperial, Soviet, and Russian governments to populate the Siberian Federal District and the Far Eastern Federal District, may achieve initial success but eventually encounter difficulties leading to individuals moving out of Siberia again. The resettlement of Ukrainian refugees in Siberia underscores Russia's ongoing pursuit of a "Siberian Solution," shedding light on the intricate dynamics of compelled population movements within the region.Show less
De Russische Federatie zoekt naar identiteit en legitimiteit. Na de val van de Sovjet-Unie kon Rusland zichzelf niet meer als grootmacht rekenen en bleek de ideologische, culturele, en politieke...Show moreDe Russische Federatie zoekt naar identiteit en legitimiteit. Na de val van de Sovjet-Unie kon Rusland zichzelf niet meer als grootmacht rekenen en bleek de ideologische, culturele, en politieke basis die het communisme had verschaft niet meer toepasbaar op de nieuwe democratische staat. Het was tevens niet mogelijk om terug te keren naar het keizerlijke Rusland. De Federatie moest een nieuwe identiteit en bijbehorende legitimiteit opbouwen. Door een verbinding te zoeken met het middeleeuwse verleden kan het idee van een Russische democratie worden verworpen en de aanwezigheid van een autocraat in het Kremlin worden gelegitimeerd. Dit kan onder andere worden gedaan door het produceren van culturele producten als films, waarin bepaalde narratieven kunnen bijdragen aan de manier waarop het verleden wordt gezien. In deze scriptie werden drie films geanalyseerd die betrekking hadden op het Russische middeleeuwse verleden. Deze waren 1612: Khroniki Smutnogo Vremeni, Viking (2016) en Legenda O Kolovrate (2018). Over elk van de films is een case study geschreven. Hierin werd gekeken naar zowel specifieke als schematische narratieven om conclusies te kunnen trekken over de manier waarop de afbeelding van de Middeleeuwen bijdraagt aan de identiteitsvorming in de Russische Federatie. In de sectie over specifieke narratieven werden elementen bekeken die uniek waren voor de respectievelijke films. In de analyse van schematische narratieven werden vergelijkingen gemaakt met bestaande opvattingen en terugkerende narratieven binnen de Russische geschiedschrijving. Uit dit onderzoek is gebleken dat bepaalde elementen van de Russische identiteit in deze films worden benadrukt, zoals religie, militaire vaardigheden, en de unieke Russische geest. Verder worden er duidelijke linken gelegd tussen de moderne Russische Federatie en het keizerlijke zowel als vroeg-middeleeuwse verleden van het Kievse Rijk. Dit werd gedaan door middel van het bewerkstelligen van verwijzingen naar het heden.Show less
Een onderzoek naar hoe de stad Sint-Petersburg werd beleefd aan de hand van zintuigelijke en emotionele uitdrukkingen in Gogols Nevski Prospekt en Poesjkings De Bronzen Ruiter.
De scheiding van kerk en staat; voor de meeste Nederlanders is dit het normaalste van de wereld: een seculiere staat en een aparte onafhankelijke kerk. Toch is er nog steeds veel discussie over de...Show moreDe scheiding van kerk en staat; voor de meeste Nederlanders is dit het normaalste van de wereld: een seculiere staat en een aparte onafhankelijke kerk. Toch is er nog steeds veel discussie over de scheiding van kerk en staat in Nederland (Addy de Jong, 2016, Anne Gooren 2019). Ook internationaal is er veel aandacht voor de scheiding van kerk en staat (James Lankford, Russell Moore, 2018; Hana M. Ryman and J. Mark Alcorn, The First Amendment Encyclopedia; Neal Hardin, 2019; James C. Kennedy, NWO) En zo richt de blik van de internationale gemeenschap zich ook vaak op landen waar de scheiding van kerk en staat vaak veel minder is dan in hun eigen omgeving. In het boek Religion and Politics in South Asia bespreken verschillende auteurs hoe religie en politiek in Zuid-Azië elkaar beïnvloeden en door elkaar heen zijn gaan lopen. Een ander land, waaraan echter meer aandacht besteed mag worden, is Rusland. De Russisch orthodoxe kerk (ROK) is een oud instituut en heeft al eeuwen een grote rol gespeeld in de Russische samenleving. Sinds de grondwet van 1993 is Rusland officieel een seculiere staat geworden, maar er zijn sterke signalen, dat Rusland niet zo seculier is al het lijkt. Dit onderzoek zal de vraag beantwoorden: Hoe gebruikt de Russische staat het instituut van de Russische orthodoxe kerk voor binnenlandbeleid? Uit een analyse van toespraken en uitspraken in de media blijkt dat de Russische staat en de ROK graag met elkaar samenwerken en verder gaan dan een samenwerking tussen de staat en een sociaal instituut.Show less
In deze scriptie onderzoek ik binnen het kader van Feminist Criticism in hoeverre Elisaveta Kul'man in haar werk legitimiteit creëert voor de vrouwelijke dichter. Uit mijn analyse van de gedichten ...Show moreIn deze scriptie onderzoek ik binnen het kader van Feminist Criticism in hoeverre Elisaveta Kul'man in haar werk legitimiteit creëert voor de vrouwelijke dichter. Uit mijn analyse van de gedichten 'Korinna', 'Feestdag van Pindarus' en de gedichtenreeks 'Bloemenkrans' blijkt dat Kul'man enerzijds de vrouwelijke dichter binnen een mannelijke genealogie en canon plaatst en daarmee de positie van de vrouwelijke dichter tussen mannelijke dichters legitimeert. Anderzijds houdt Kul'man binnen de gedichten vast aan de gangbare opvattingen over vrouwelijke dichters. Vrouwen zijn beperkt in hun creativiteit en worden qua onderwerpen beperkt door hun lieflijke aard. Desalniettemin is er sprake van een ontwikkeling binnen het werk van Kul'man, waarin een groeiende zelfverzekerdheid en bewustzijn voor de positie van de vrouwelijke dichter zichtbaar wordt.Show less