This thesis finds evidence that citizens’ trust in public organizations can be (partly) recovered after experiencing a public service failure by street-level bureaucrats through apologizing for the...Show moreThis thesis finds evidence that citizens’ trust in public organizations can be (partly) recovered after experiencing a public service failure by street-level bureaucrats through apologizing for the failure and providing aftercare. Making use of general tactics, behaving supportively and paying attention to the message furthermore help the street-level bureaucrat to recover citizens’ trust in their organization.Show less
Deze scriptie vergelijkt de manier waarop zes GDPR-toezichthouders – op basis van dezelfde Europese regelgeving – in de praktijk opereren. Dit gebeurt aan de hand van het theoretisch kader van...Show moreDeze scriptie vergelijkt de manier waarop zes GDPR-toezichthouders – op basis van dezelfde Europese regelgeving – in de praktijk opereren. Dit gebeurt aan de hand van het theoretisch kader van Bovens en Wille (2020) waarin de formele, organisatorische en uitvoerende macht centraal staan. De bekeken landen zijn Nederland, België, Ierland, Finland, Frankrijk en Malta. Uit deze internationale vergelijking blijkt dat de formele macht in de zes bekeken Europese landen in beperkte mate van elkaar verschilt: wel valt op dat het toezicht in Frankrijk relatief minder onafhankelijk is van de overheid. De capaciteiten (organisatorische macht) van de toezichthouders verschillen per land: de hoeveelheid budget en personeel en de kwaliteit van het personeel verschilt sterk per land. Opvallend is dat alle toezichthouders meer budget zouden willen. Ook de uitvoerende macht verschilt sterk tussen de verschillende landen. Er is in de internationale vergelijking een kwalitatief verband gevonden tussen de organisatorische macht en de uitvoerende macht: landen die de capaciteit van hun toezichthouder uitgebreider hebben ingericht, hebben een sterkere uitvoerende macht: zij zijn met andere woorden effectiever, transparanter en hebben meer impact. Per land verschilt wel hoe sterk deze uitvoerende macht aanwezig is.Show less
Deze scriptie onderzoekt de samenhang tussen het gebruik van traditionele en nieuwe media onder Nederlandse burgers en hun vertrouwen in de Nederlandse overheid. Het is een deductief, kwantitatief...Show moreDeze scriptie onderzoekt de samenhang tussen het gebruik van traditionele en nieuwe media onder Nederlandse burgers en hun vertrouwen in de Nederlandse overheid. Het is een deductief, kwantitatief onderzoek waarin gebruik is gemaakt van secundaire data door drie datasets te combineren van het LISS Core Study, een erkend longitudinaal onderzoek dat een breed scala aan sociale kerninformatie beschikbaar stelt over de Nederlandse LISS panelleden. Door middel van beschrijvend en explorerend onderzoek is er een poging gedaan tot het beantwoorden van de centrale onderzoeksvraag in deze studie: “In hoeverre is er een samenhang tussen het nieuwe mediagebruik onder Nederlandse burgers en hun vertrouwen in de Nederlandse overheid, en in hoeverre verschilt dit met de relatie tussen het traditionele mediagebruik en het vertrouwen van de burger?” De verwachtingen binnen dit onderzoek waren dat er een positief verband zou zijn tussen het traditionele mediagebruik onder Nederlandse burgers en hun vertrouwen in de overheid. Deze hypothese is dan ook aangenomen. Echter moet erbij worden vermeld dat dit onderzoek niet kan uitsluiten dat het gebruik van traditionele media de correlatie veroorzaakt, omdat er ook respondenten tussen zitten die gebruikmaken van zowel traditionele media als nieuwe media voor het verkrijgen van hun nieuws. Verbazingwekkend is er geen significant verband gevonden tussen het aantal gespendeerde uren aan nieuwe media onder Nederlandse burgers en hun vertrouwen in de overheid. Desondanks de kans groter is dat men meer interpretatieve en sensationele berichtgeving tegen kan komen, is er geen verschil gevonden onder burgers die meer of minder tijd online spenderen als het op overheidsvertrouwen aankomt. Al met al is vervolgonderzoek met specifiekere data van belang om daadwerkelijk de effecten te kunnen meten van mediaconsumptie onder Nederlandse burgers op hun vertrouwen in de overheid.Show less
Dit onderzoek betreft twee transnationale anti-corruptie waakhonden Transparency International en Groups of States Against Corruption. Beide organisaties hebben een wereldwijde invloed op het...Show moreDit onderzoek betreft twee transnationale anti-corruptie waakhonden Transparency International en Groups of States Against Corruption. Beide organisaties hebben een wereldwijde invloed op het gebied van de voorkoming en bestrijding van corruptie. In dit onderzoek wordt gekeken naar de de organisatietype, de activiteiten en de bevoegdheden van beide waakhonden.Show less
Despite the efforts, refugees who have fled to the EU, still face violations to their political and civil rights (UNHCR, 2021). In a result, governments and public institutions require external...Show moreDespite the efforts, refugees who have fled to the EU, still face violations to their political and civil rights (UNHCR, 2021). In a result, governments and public institutions require external bodies to oversee their work in order to ensure that Human-Rights are protected Human rights (Dzwonkowska-Godula’s, 2019). HRNGOS, being watch dogs, opt for advocacy mechanisms to hold governments accountable, as stipulated through out literature, limited by confounding variables: Throughout literature, this role of the confounding variables in relation to the role of HRNGOs as watchdogs has been limiting, especially in relation to one another. To understand the role of the confounders on the choices of advocacy and the role of HRNGOs as watchdogs particularly towards governments and making comparisons between existing HRNGOS a qualitative comparative analysis (QCA) will be conducted on the cases of Amnesty International and Human-Rights Watch in light of the 2015 refugee crisis. Although the role of watchdogs in terms of expertise does not differ amongst HRNGOs, their roles in acting as whistle-blower, pressures and influencers differs significantly. While outside strategies tend to warn, pressure and influence governments vis-à-vis the citizens, inside lobbying tends to warn, pressure and influence governments directly. However, coincidingly with literature, the results presented that although HRNGOs tend to use a mixture of inside and outside lobbying, they often are specialized in on strategy.Show less
In mijn scriptie heb ik een kwantitatief onderzoek uitgevoerd over de volgende hoofdvraag: “hoe reageren de verschillende waterschappen in Nederland op de resultaten van de onderzoeken van hun...Show moreIn mijn scriptie heb ik een kwantitatief onderzoek uitgevoerd over de volgende hoofdvraag: “hoe reageren de verschillende waterschappen in Nederland op de resultaten van de onderzoeken van hun rekenkamers, en waardoor worden eventuele verschillen in deze reacties verklaard?”Show less