The figure of the neutral bureaucrat is endangered by the new challenges of New Public Management. The heightened attention on performance information and goal prioritization characterizing NPM...Show moreThe figure of the neutral bureaucrat is endangered by the new challenges of New Public Management. The heightened attention on performance information and goal prioritization characterizing NPM collides with political preferences and aspirations. The dissertation explores how political interferences influence the prioritization of goals in Dutch local governments. The research expects that the presence of conflicting goals will foster reprioritization considerations during bureaucratic performance evaluation. Through an experimental approach, combining the Experimental Vignette Method and semi-structured interviews, the research finds that political interference leads to goal reprioritization. The employment of thematic coding and subsequent analysis detects guiding explanations cascading from political interference, reinforcing the institutional constraints within the bureaucratic domain. Finally, the dissertation identifies theoretical and methodological limitations and provides practical implications for policymaking and suggestions for the reduction of institutional constraints in bureaucratic evaluation.Show less
Binnen dit onderzoek is getracht om op een kwalitatieve wijze te onderzoeken of een nationaal algoritmeregister bijdraagt aan de publieke waarden 'transparantie' en 'verantwoording' over de inzet...Show moreBinnen dit onderzoek is getracht om op een kwalitatieve wijze te onderzoeken of een nationaal algoritmeregister bijdraagt aan de publieke waarden 'transparantie' en 'verantwoording' over de inzet van AI en algoritmen door de overheid. Hiertoe is een casestudie uitgevoerd naar het Algoritmeregister van de Nederlandse overheid. Daarbij is gebruik gemaakt van een combinatie van literatuuronderzoek, deskresearch en semigestructureerde interviews met deskundige praktijkmensen uit de publieke sector van Nederland. De bevindingen laten zien dat een nationaal algoritmeregister bijdraagt aan de transparantie en verantwoording over de inzet van AI en algoritmen door de overheid. Niettemin onderstrepen ze ook het belang van een wettelijke verplichting voor publieke organisaties om hun algoritmen écht te publiceren in het algoritmeregister.Show less
Door de jaren heen hebben verschillende discussies in het land de spanningen bloot gelegd tussen bestuurders van regionale samenwerkingsverbanden en gemeenteraden. Zo zijn er zorgen over...Show moreDoor de jaren heen hebben verschillende discussies in het land de spanningen bloot gelegd tussen bestuurders van regionale samenwerkingsverbanden en gemeenteraden. Zo zijn er zorgen over besluitvormingsprocessen en is er kritiek op de legitimiteit van het regionaal bestuur. In dit onderzoek worden aanbevelingen gegeven die legitimering van regionale samenwerkingsverbanden doen vergroten. Daarbij wordt de vraag beantwoord in hoeverre bestuurders invloed kunnen uitoefenen en welke factoren nog meer van belang kunnen zijn. Regionale samenwerkingsverbanden kunnen uit verschillende soorten regelingen bestaan. De mate van legitimiteit is afhankelijk van wat soort regeling het is. Wil je de betrokkenheid, en zo ook de legitimering vergroten, kan je als raad ervoor kiezen om voor een soort regeling te kiezen waar raadsleden ook in participeren. Wanneer gekozen wordt voor een collegeregeling is het van belang de raad bij de voorbereiding goed mee te nemen. Het betekent dat je als gemeenteraad goed moet nadenken per samenwerkingsverband wat voor soort regeling dit moet zijn. Naast de verschillende verschijningsvormen van regionale samenwerkingsverbanden, is de mate van samenwerking en de manier waarop de governance is ingericht ook van belang voor legitimering van besluitvorming. Het is belangrijk dat raadsleden weten wat hun instrumentarium is. Daarnaast komt naar voren dat griffiers een cruciale taak hebben als het gaat om meer regio in de raad te krijgen om zodoende betrokkenheid te vergroten. Wanneer het gaat om de governance kan een regionale prioritering worden gemaakt, waarna gestalte gegeven kan worden aan regionale experteams, waarbij per gemeenten raadsleden worden afgevaardigd. Het gebruik van de theorie van de two level game en de toepasbaarheid op de regionale en lokale arena, heeft ervoor gezorgd dat er een beter beeld is ontstaan van de invloed die bestuurders kunnen hebben op de legitimering van bestuurlijke besluitvorming. De theorie van two level games zegt dat het van belang is dat zowel op lokaal als regionaal niveau de uitkomsten van onderhandelingen goed worden begrepen. Diegenen die als linking pin hierin acteren zijn de bestuurders. Bij het acteren in de lokale en regionale arena is het van belang dat bestuurders zich laten voeden met informatie vanuit de raad en regelmatig een terugkoppeling geven aan de raad. Zij vergroten hiermee de democratische legitmering door de raad een versterkt gevoel te geven van controleerbaarheid.Show less
Het burgerberaad is een aan populariteit toenemende participatietool in Nederland, waarbij een lotingsmechanisme voor deelnemers ervoor moet zorgen dat diverse sociale groepen gehoord worden....Show moreHet burgerberaad is een aan populariteit toenemende participatietool in Nederland, waarbij een lotingsmechanisme voor deelnemers ervoor moet zorgen dat diverse sociale groepen gehoord worden. Doordat deelname niet verplicht is, vindt er zelfselectie onder de participanten plaats en in praktijk blijken jongeren, mensen met een migratieachtergrond, praktisch opgeleiden en mensen met weinig vertrouwen in de overheid minder te participeren. In deze scriptie is daarom onderzocht tegen welke obstakels deze moeilijk bereikbare groepen aanlopen en hoe deze drempels weg te nemen zijn door de visie van buurtwerkers en sleutelpersonen in de wijk centraal te zetten. Een analyse middels het CLEAR framewerk, een diagnostische tool die de drempels tot participatie samenvat en manieren om hiermee om te gaan, laat zien op welke manieren moeilijk bereikbare groepen te betrekken zijn. Hierbij staat centraal dat een persoonlijke manier van deelnemers uitnodigen verschillende drempels kan verminderen. Een factor die niet in het CLEAR framewerk opgenomen is, maar in de interviews naar voren komt, is het belang van diversiteit binnen organisaties. Dit zorgt voor nieuwe communicatieroutes naar doelgroepen, de verwachting beter begrepen en gehoord te worden en legt impliciete uitsluitingsmechanismen voor andere sociale groepen bloot.Show less
The Covid-19 pandemic brought about unprecedented global challenges, impacting various aspects of society, including peoples’ work environments. In response to the pandemic, governments implemented...Show moreThe Covid-19 pandemic brought about unprecedented global challenges, impacting various aspects of society, including peoples’ work environments. In response to the pandemic, governments implemented policies mandating remote work wherever possible. Public sector agencies faced unique challenges in adapting to virtual work, especially given their traditional reliance on face-to-face interactions. This thesis investigates the impact of Covid-19 policies on the development and retention of e-leadership skills among public sector leaders in the municipality of Karlsruhe, Germany. Focusing on the durability of skill adaptations post-pandemic, the study addresses the research question: "What is the impact of the Covid-19 pandemic policies on the durable retention of e-leadership skills of public sector leaders post Covid-19?" Through seven semi-structured interviews with municipal leaders, the research explores which e-leadership skills, developed in response to pandemic policies, endure after their expiration. The analysis reveals a nuanced relationship between the Covid-19 pandemic policies and the retention of e-leadership skills. Some skills, such as e-technological, e-supporting, and e-trustworthiness skills, exhibit a lasting impact, while others, like e-social, e-team building, and e-motivational skills, show partial retention. These nuanced findings emphasize the complexity of e-leadership dynamics, calling for a tailored approach to address skill retention in the post-pandemic landscape.Show less
Since the so-called migration crisis of 2015/2016, European governments have innovated in their migration management policies leading to the adoption of a new dissemination channel for Migration...Show moreSince the so-called migration crisis of 2015/2016, European governments have innovated in their migration management policies leading to the adoption of a new dissemination channel for Migration-Information Campaigns (MICs) which is social media. The literature shows that social media properties can significantly influence government digital communication including MICs. Nevertheless, social media adoption for MICs broadcasting and social media features’ impacts are two academically underexplored phenomena. Consequently, this thesis attempts to answer the following question: “How do social media properties impact the establishment and management of digital Migration-Information Campaigns run by public administrations?” where the properties are conceptualized into six affordances: visibility, communicability, interactivity, anonymity, persistence and editability. To do so, we carried out a qualitative and exploratory multiple-case research based on semi-structured interviews with European public servants and partner organizations involved in MICs development. The results of this research suggest that the distinct affordances of social media do have significant influences on MICs formulation and management depending on how they are perceived in terms of opportunities and constraints of actions. Some additional insights on safety matters, attaining the right audience and paid advertising use were brought up through multiple affordances. The findings invite policymakers to create proper social media guidelines for MICs, allocate adequate resources and re-evaluate their MICs for several improvements.Show less
This study has delved into the nuanced dynamics of active representation within the context of gender and individual bureaucratic behavior. It employed a qualitative cross-sectional observational...Show moreThis study has delved into the nuanced dynamics of active representation within the context of gender and individual bureaucratic behavior. It employed a qualitative cross-sectional observational case study among local officials in the municipality of Amsterdam, using semi- structured interviews to investigate two key research questions: "How does active representation manifest itself?" and "Does gender affect active representation at the level of individual bureaucrats?" To address these questions, Lim's (2006) concepts of direct and indirect sources of substantive effects of passive representation are used as a framework for the analysis on active representation. It appeared that gender slightly affects the behaviour among civil servants when representing clients of the same gender.Show less
This master thesis investigates the internal politicization of the European Committee of the Regions (CoR) and its influence on representing local and regional interests within the EU. Through...Show moreThis master thesis investigates the internal politicization of the European Committee of the Regions (CoR) and its influence on representing local and regional interests within the EU. Through interviews and a comparative case study, this study challenges assumptions about politicization leading to a prioritization of political party interests over local concerns. Contrary to expectations, findings reveal that internal politicization grants CoR members the freedom to represent both local government interests and those of their political party. The cooperative institutional setting emphasizes substantive representation over symbolic representation, showcasing the CoR's unique role in the European Union. The study addresses a literature gap and contributes valuable insights into the nuanced dynamics of internal politicization within the CoR.Show less
Human-induced climate change is affecting weather and climate extremes worldwide, leading to losses and damages to nature and people. The literature has found mixed results on the effect of extreme...Show moreHuman-induced climate change is affecting weather and climate extremes worldwide, leading to losses and damages to nature and people. The literature has found mixed results on the effect of extreme weather events on climate attitudes. Using the EIB climate Survey data from 2019 to 2022, this thesis tries to assess the regional effect of floods on climate prioritisation, climate risk perception and the opinion that individual behaviour can make a difference in tackling climate change. It takes as a case study the July 2021 floods in the Netherlands, Belgium, Germany and France. Using a Differencein- Differences analysis with non-affected regions as a counterfactual, the thesis finds no statistically significant effect of the floods on climate attitudes at the regional level. However, consistently with the existing literature, the thesis emphasises the relevance of other good predictors such as political orientation, gender, economic risk perceptions, or age.Show less
In the past decades, scholars have been increasingly recognizing the importance of solid reputation building for the autonomy and legitimacy of independent regulatory agencies. In response to this...Show moreIn the past decades, scholars have been increasingly recognizing the importance of solid reputation building for the autonomy and legitimacy of independent regulatory agencies. In response to this growing body of research, this master thesis aims to understand the influence of the content of reputational threats on the reputational strategies of independent regulatory agencies (IRA). By investigating the reputational management of the Netherlands Authority for Consumers & Markets (ACM) during the Dutch energy crisis, this paper aims to shed light on the role of pre-existing levels of reputation. Using a qualitative framing analysis, this study argues that the ACM uses a more evasive response strategy regarding its functional areas that enjoy a solid reputation, whereas weaker reputations are more often protected with direct strategies. These evasive strategies include problem denial, promises of continued monitoring and managing public expectations. On the other hand, the direct responses include problem acknowledgment, taking active measures and emphasizing unique features. However, a too small sample of data was collected regarding the response strategy of unique features specifically. Moreover, the final hypothesis considers the role of prolonged reputational threats, yet mixed evidence left a conclusion impossible. Lastly, recognizing that regulatory agencies are perceived by the public as scientific institutions, this thesis maintains that it is important for regulatory agencies to properly divide its attention to all regulatory duties. This is necessary to avoid suspicion of bias due to reputational considerations and thereby impair the reputation they aim to protect.Show less