Het landbouwbeleid in de Europese Unie is aan verandering onderhevig. De focus van het beleid is aan het verschuiven van voedselzekerheid naar duurzaamheid, ook wel productivistisch en post...Show moreHet landbouwbeleid in de Europese Unie is aan verandering onderhevig. De focus van het beleid is aan het verschuiven van voedselzekerheid naar duurzaamheid, ook wel productivistisch en post-productivistisch genoemd. In Nederland is sinds de stikstofcrisis de roep om verdere verduurzaming van het landbouwbeleid toegenomen. De roep om duurzaamheid heeft concreet handen en voeten gekregen in de landbouwtransitie. Echter, in hoeverre sluit de landbouwtransitie aan op de identiteit van boeren? In deze scriptie is middels een enquête een antwoord gevonden op deze fundamentele vraag. De boeren in Nederland blijken hoofdzakelijk een productivistische rolopvatting te hebben. De radicale vormen van de landbouwtransitie sluit daarom niet goed aan op de identiteit van boeren.Show less
De GGZ-problematiek in Nederland is ernstig. Het beleid dat wordt ingezet door de Tweede Kamer om de problemen binnen de sector op te lossen, sluit niet aan bij de vraag uit de praktijk en de GGZ...Show moreDe GGZ-problematiek in Nederland is ernstig. Het beleid dat wordt ingezet door de Tweede Kamer om de problemen binnen de sector op te lossen, sluit niet aan bij de vraag uit de praktijk en de GGZ-sector. Om antwoord te geven op de onderzoeksvraag: “Op welke manieren wordt de GGZ-problematiek geframed in de Tweede Kamer in 2020 en 2021, en welke motivatie ligt hieraan ten grondslag?” is er een inductieve, kwalitatieve frameanalyse uitgevoerd. Vijf plenaire verslagen zijn systematisch geanalyseerd. Er zijn tien framewerken geconstateerd, die mogelijk worden beïnvloed door de insteekwijdte van het debat. Casusgerichte debatten hebben andere verdelingen in framewerken dan brede debatten. Om de bovenstaande uiting als waar aan te nemen, moet er meer onderzoek worden gedaan naar de motivatie achter frames in casusgerichte debatten en brede debatten.Show less
In deze scriptie is onderzocht of, en zo ja welke rol media aandacht heeft gespeeld bij de politieke beleidsverandering van het sociale leenstelsel terug naar een basisbeurs. Het uitvoeren van een...Show moreIn deze scriptie is onderzocht of, en zo ja welke rol media aandacht heeft gespeeld bij de politieke beleidsverandering van het sociale leenstelsel terug naar een basisbeurs. Het uitvoeren van een politieke analyse en een media analyse hebben beide resultaten geleverd, welke met elkaar zijn vergeleken. Na het vergelijken van deze resultaten is er antwoord gegeven op de op basis van wetenschappelijke literatuur gevonden hypotheses en daarmee ook op de hoofdvraag. Dit antwoord zou het verband tussen media aandacht en de beleidsverandering kunnen verklaren, maar zal in vervolgonderzoek verder moeten worden onderzocht.Show less
Het kunnen voorspellen van veranderingen is een waardevolle gave, zeker als het gaat om impactvolle veranderingen in anders grote stabiele systemen, zoals een economische crisis of een epileptische...Show moreHet kunnen voorspellen van veranderingen is een waardevolle gave, zeker als het gaat om impactvolle veranderingen in anders grote stabiele systemen, zoals een economische crisis of een epileptische aanval bijvoorbeeld. Dergelijke veranderingen doen zich echter vaak plots voor zonder enige aanleiding of voorafgaand signaal. Scheffer et al. (2009) hebben hier onderzoek naar gedaan. Uit hun laboratoriumonderzoek naar uitsterving in planktonpopulaties zijn verschillende indicatoren van een verandering van een complex en stabiel systeem naar voren gekomen. Een van die indicatoren is het critical slowing down proces. Hierbij is er door een vertraagd herstelproces naar de evenwichtssituatie na een verstoring van het systeem sprake van een afnemende weerstand tegen verandering. Het systeem ‘remt af’ om een nieuwe weg in te slaan. Onderwijs is ook een star, stabiel en complex systeem. Zeker op gebied van artikel 23 van de Grondwet en de vrijheid van onderwijs waar het artikel voor staat. Het artikel is sinds invoering in 1917 inhoudelijk niet meer veranderd, hoewel vanuit politiek en maatschappij er wel de nodige vraagtekens bij worden gesteld. Die politieke en maatschappelijke aandacht is essentieel voor het doorvoeren van een verandering. Die aandacht is nodig om momentum te creëren voor een mogelijkheid tot beleidsverandering, een zogeheten window of opportunity (Kingdon, 2002). Het doel van dit onderzoek is om de relatie tussen het starre onderwijssyteem en de mogelijkheid tot verandering op gebied van artikel 23 GW onder de loep te nemen. Dit wordt gedaan door het toepassen van de bevindingen van Scheffer et al. op het verloop van de politieke en maatschappelijke aandacht in het onderwijs. Hoge aandachtspieken kunnen windows of opportunity zijn en creëren daarmee een mogelijkheid tot verandering. Hiervoor is de volgende onderzoekdsvraag opgesteld: Hoe beïnvloedt de fluctuatie en de duur van de politieke en maatschappelijke aandacht voor artikel 23 van de Grondwet de mogelijkheid tot verandering van dat artikel in de periode van 1994 tot 2021? De politieke en maatschappelijke aandacht voor het onderwerp is gemeten door te kijken naar het aantal vermeldingen en verwijzingen naar het ondewerp in kranten en in parlementaire documentatie. Uit de resultaten is duidelijk geworden dat er een toenemende politieke en maatschappelijke aandacht is voor het onderwerp en dat er windows zijn (geweest). Het herstelproces van de aandacht neemt over de tijd heen af, dus er is sprake van critical slowing down. De resultaten geven daarentegen net een ander inzicht dan de theorie van Scheffer stelt. Dit heeft geleid tot een nieuw inzicht in de theorie.Show less
The implementation of the 2019 Climate Law in The Netherlands has sparked the question of whether the pattern of public attention to environmental issues has changed. This study aims to review...Show moreThe implementation of the 2019 Climate Law in The Netherlands has sparked the question of whether the pattern of public attention to environmental issues has changed. This study aims to review Downs’ (1972) “issue-attention cycle”, by considering the specific conditions for an issue to go through the cycle and applying them in a contemporary context. As public attention has an interdependent relationship with the media, I use a mixed-method approach of analyzing the relative number of newspaper articles regarding environmental issues, and its content. The articles are drawn from NRC Handelsblad, a leading Dutch newspaper, in the period of 1990 to 2020. The analysis suggests a paradigm shift, or tipping point, in the public attention for environmental issues in 2006. The tipping point is a result of public attention reaching a ‘critical mass’, which is a critical threshold after which minority groups can force a shift in social conventions - in this context is environmental awareness - upon the majority. Considering that the media is a competitive arena created to generate the most public attention, it creates an excellent venue to reach this critical mass. Introducing critical mass theory to the field of agendasetting provides insight on the significance of venue-shopping and has renewed the vision on issue attention.Show less
There is widespread awareness and acknowledgement amongst academia, governments, policy makers and private sector that space debris is an international problem, critical and urgent matter and a...Show moreThere is widespread awareness and acknowledgement amongst academia, governments, policy makers and private sector that space debris is an international problem, critical and urgent matter and a growing policy concern. The increasing dependence on space (technologies) in our society underlines the urgency for a close examination of outer space as a social, political and managerial object that requires renewed focus and new approaches in space governance. This thesis utilizes a social-constructivist and material-semiotic approach to space policy analysis by explaining how branding enabled the European Space Agency (ESA) to mobilise and translate specific ideas of a ‘clean space’ for international transfer. Environmental regulations and the wide acknowledgment within the international community of the space debris problem has led to international collaboration on space debris mitigation technologies and the sharing of best practices, technology, knowledge and equipment. Clean Space is a space policy idea and cross-cutting initiative that is branded by ESA to identify, differentiate and mobilise a specific vision of space, including various branded ‘entities’ or ‘objects’, e.g. cleaner technologies, in-orbit services and eco-design. The outcomes and findings show that in the past ten years ESA and the Clean Space team has continuously mobilised, transferred and translated various ‘things’ for international audiences and across social and political systems, including space policy ideas (e.g. safety, sustainability and debris neutrality), scientific knowledge (e.g. CDF studies), international standards and regulations (ISO and ESA requirements, guidelines and handbooks), and (green and clean) technologies, processes and services (e.g. LCA, IOS and ADR). This construction, mobilisation and cross-jurisdictional ‘travel’ of policy, science and technology is successfully enabled and facilitated through co-creation of value in the ‘golden triangle’ of public organisations, industry and academia. This resulted in continuous development of public values (transparency, organisational trust and accountability) and mobilisation and binding of public and private space actors to ESA's governance and policy processes by strengthening internal relations and establishment of external relations. Although various key brand strategies are observed and identified, there is a lack in strategic application of branding principles and continuous maintenance in terms of communication, which may lead to untapped brand potential. Due to the limited control of the brand manager and information overload, it is recommended to (re)develop communication plans and activities, implement integrative and interdisciplinary collaboration and management strategies, and apply continuous maintenance strategies in order to achieve intense alignment of messaging of core principles to various brand stakeholders and audiences. Further studies should namely focus on expanding research on space policy branding and science-based brands in order to acquire conclusive outcomes, identify conditions that lead to success for science-based brands of space agencies, and develop theoretical frameworks for adapting branding principles to the public sector, namely in the fields of diplomacy, international affairs, climate crisis and science & technology.Show less
Due to escalating circumstances in Africa and the Middle East, the European Union was flooded with refugees in 2015. This phenomenon raised many issues regarding asylum for these displaced...Show moreDue to escalating circumstances in Africa and the Middle East, the European Union was flooded with refugees in 2015. This phenomenon raised many issues regarding asylum for these displaced individuals and families. By performing a qualitative inductive framing research, this thesis creates new policy frames applicable to Dutch governmental debates on immigration policy from 2015-2019. Uncovering whether politicians use frames to express their standpoints and in which ways this occurs. This research emphasizes which frames politicians used during their debates on immigration policy, establishing the three main frames and their usage, as well as the difference in use by right and left wing politicians.Show less
Het doel van dit onderzoek is het verklaren van de relatie tussen de aandacht en beleidsverandering omtrent het thema studiefinanciering in de perioden 2007 en 2015. Door middel van vergelijkend...Show moreHet doel van dit onderzoek is het verklaren van de relatie tussen de aandacht en beleidsverandering omtrent het thema studiefinanciering in de perioden 2007 en 2015. Door middel van vergelijkend onderzoek wordt zal onderzocht worden of de aandacht voor het beleid studiefinanciering in de perioden 2007 en 2015 van invloed op het beleid in deze perioden. De volgende onderzoeksvraag staat hierbij centraal: Op welke wijze heeft de aandacht met betrekking tot het thema studiefinanciering op de politieke en maatschappelijke agenda het beleid omtrent studiefinanciering in Nederland in de jaren 2007 en 2015 beïnvloed? Achtergrond Om te verklaren wat de invloed is van de aandacht op het beleid omtrent studiefinanciering zijn twee theorieën besproken omtrent aandacht op de maatschappelijke en politieke agenda. De eerste theorie is de issue attention cycle van Downs (1972). Downs beschrijft dat de aandacht voor bepaalde issues via een cyclus verloopt. Ook wordt het stromenmodel van Kingdon (1984) toegepast, vooral wordt gekeken wat de invloed is van focusing events op de politieke agenda. Methoden Om de aandacht voor het onderwerp studiefinanciering in beide perioden in kaart te brengen wordt in eerste instantie op een kwantitatieve manier onderzoek gedaan. Er wordt in de Troonrede, Kamervragen en krantenartikelen van respectievelijke de jaren 2006,2007,2014 en 2015 gecodeerd op het onderwerp studiefinanciering. Wanneer deze hoeveelheid aandacht gevonden is wordt op deze documenten een documentenanalyse uitgevoerd naar het ontstaan van de aandacht en de onderwerpen die benoemd in de documenten. - manier van onderzoek: vergelijkend Resultaten uit analyse is naar voren gekomen dat in beide perioden in de Kamervragen ongeveer evenveel aandacht was voor het onderwerp studiefinanciering. In de periode 2014/2015 is er in het jaar 2015 ten opzichte van 2014 een afname van de hoeveelheid aandacht. In de troonrede is het onderwerp studiefinanciering in de periode 2006/2007 niet benoemd. In de periode 2014/2015 is het onderwerp studiefinanciering wel benoemd. Uit de krantenartikelen komt naar voren dat in het jaar 2006 ten opzichte van het jaar 2007 meer aandacht is voor het onderwerp studiefinanciering. In het jaar 2014 is er meer aandacht voor het onderwerp studiefinanciering dan in 2015. Er zijn in deze 4 jaren een aantal focusing events aan te wijzen die de politieke aandacht kunnen wekken. Conclusie Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat de hoeveelheid aandacht voor het overkoepelende onderwerp studiefinanciering matige invloed heeft op het beleid omtrent studiefinanciering in beide perioden. Wanneer gekeken wordt naar specifieke onderwerpen is te zien dat deze verlopen volgens de issue attention cycle van Downs. Focusing events hebben in deze perioden niet geleid tot het op de politieke agenda komen van problemen waardoor beleidsveranderingen konden plaatsvinden. Externe factoren zijn naast aandacht van invloed op beleidsveranderingen.Show less
In 2019 is door de Tweede Kamer een motie aangenomen om een vrouwenquotum in te voeren voor de Raden van Commissarissen van beursgenoteerde bedrijven. Een vrouwenquotum is al jaren een onderwerp...Show moreIn 2019 is door de Tweede Kamer een motie aangenomen om een vrouwenquotum in te voeren voor de Raden van Commissarissen van beursgenoteerde bedrijven. Een vrouwenquotum is al jaren een onderwerp van gesprek, zowel in de media als de politiek. Vanaf 2008 zijn er verschillende maatregelen genomen om het aandeel vrouwen in de top te vergroten, maar dit zorgde niet voor het gewenste resultaat. Dat er na al die jaren toch een vrouwenquotum wordt ingevoerd, doet de vraag reizen wat er is veranderd waardoor deze beleidsverandering kon plaatsvinden. Dit onderzoek bekijkt of de media, door middel van frames, invloed heeft gehad op het besluitvormingsproces, waardoor het vrouwenquotum is aangenomen door de Tweede Kamer. Het doel van dit onderzoek is te verklaren in welke mate de dominante frames in de media over het emancipatiebeleid invloed hebben gehad op het invoeren van het vrouwenquotum in twee periodes. De centrale onderzoeksvraag luidt: ‘In hoeverre hebben de dominante frames over het emancipatiebeleid in de media invloed gehad op het besluitvormingsproces van de Tweede Kamer t.a.v. het vrouwenquotum in de periodes 2007-2008 en 2018-2019?’ Om de centrale onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden wordt een inductieve frame-analyse uitgevoerd in de media en de politieke arena. De nieuwsberichten van de zes grootste kranten en de Kamerstukken van de Tweede Kamer zijn in de twee periodes geanalyseerd. Daarna zijn de dominante frames bepaald in de twee periodes in de media en politieke arena. Uit de analyse komt naar voren dat de dominante frames over het emancipatiebeleid in de media sterk overeenkomen met de dominante frames in de politiek. Daardoor kan worden gesteld dat de dominante frames over het emancipatiebeleid in de media invloed hebben gehad op het besluitvormingsproces. Wanneer specifieker wordt ingezoomd op de frames is te zien dat erbij thema frames weinig doorwerking is. Dit kan worden verklaard door het feit dat de arena’s bestaan uit verschillende actoren, waardoor op verschillenden elementen de aandacht worden gelegd. Ook kan geconcludeerd worden dat het besluit om een vrouwenquotum in te voeren heeft plaatsgevonden, omdat de hoeveelheid aandacht en de toon van de aandacht in de tweede periode sterk is veranderd. Hierdoor is er een ‘window of opportunity’ ontstaan en kon een beleidsverandering plaatsvinden. Tot slot komt in dit onderzoek naar voren dat het besluit tot het vrouwenquotum een ingrijpende beleidsverandering is. Daarbij is vastgesteld dat de concepten ‘framing’ en ‘re-framing’ een indicator kunnen zijn om vast te stellen welke soort beleidsverandering er heeft plaatsgevonden.Show less