Aim: The lack of empirical evidence to support the interaction between theories on transformational leadership, goal clarity, job performance and employee motivation makes it necessary to obtain...Show moreAim: The lack of empirical evidence to support the interaction between theories on transformational leadership, goal clarity, job performance and employee motivation makes it necessary to obtain this. The dataset is used to get more insight into these interactions in the field of educational settings. Methods: Data was collected through two surveys, a self-perceived leadership survey, and an employee-perceived leadership survey. The first was distributed to school principals only, who in turn were asked to distribute the employee-perceived survey to at least five of their direct employees (N = 208). To test the hypotheses, multivariate linear regression analyses and a moderated mediation regression analysis were conducted. Results: H1, H2 and H3 are accepted, as the linear regression analyses prove there is a statistically significant correlation. Employee motivation does have a mediating effect and partly explains the indirect effect between goal clarity and job performance. Transformational leadership does not have a moderating effect on the relationship between goal clarity and employee motivation. Also, there is no significant moderated mediation effect for the proposed model. H4 and H5 are thus rejected. Conclusion: The analysis confirms the indirect effect of employee motivation in the relation between goal clarity and job performance. Goal clarity provides employees with a clear and specific goal. Knowing the expected tasks increases motivation and therefore their job performance. According to the moderated mediation regression analysis, there is no significant moderated mediation in our proposed conceptual model. Transformational leaders do not have the expected positive effect on employee motivation. The results are in contrast with the theory on transformational leadership, as it is argued that transformational leaders have a motivating and enriching effect on employees through their abilities to support, communicating the organization's mission, and stimulating (Bass & Riggio, 2006).Show less
Dit onderzoek richt zich op genderrepresentatie in het Nederlands basisonderwijs. Onderzoek naar genderrepresentatie is van belang om gendergelijkheid in de samenleving te bevorderen. Gezien het...Show moreDit onderzoek richt zich op genderrepresentatie in het Nederlands basisonderwijs. Onderzoek naar genderrepresentatie is van belang om gendergelijkheid in de samenleving te bevorderen. Gezien het onderwijs ook wel als het ‘hart van de samenleving’ wordt gezien is het niet meer dan logisch om specifiek in dit domein inspanningen te leveren om gelijke kansen te creëren voor iedereen. Hierbij ligt er een grote rol voor leerkrachten weggelegd aangezien zij een rolmodel zijn voor leerlingen. Alvorens men uitspraken kan doen over de gendergelijkheid in het onderwijs is het van belang om te onderzoeken wat de rol van docenten hierin is. In diverse onderzoeken is bewezen dat docenten een positieve invloed hebben op leerlingen waarmee zij dezelfde identiteit delen (Dhillon, 2020). Dit heeft bijvoorbeeld betrekking op de gender en de religieuze achtergrond van een docent. In de literatuur ontbreekt het aan kennis over de invloed van religie op de visie van docenten als het aankomt op genderrepresentatie. Het doel van dit onderzoek is na te gaan in hoeverre de religieuze identiteit van docenten in het basisonderwijs van invloed is op genderrepresentatie. Ook is onderzocht of er sprake is van passieve of actieve genderrepresentatie en hoe hier invulling aan wordt gegeven. Dit heeft geleid tot de volgende onderzoeksvraag: In hoeverre heeft religie invloed op de houding en het gedrag van docenten binnen het primair basisonderwijs met betrekking tot passieve en actieve genderrepresentatie? Om een antwoord te kunnen geven op de onderzoeksvraag is een cross-sectioneel vergelijkend onderzoek uitgevoerd. Middels semigestructureerde interviews zijn data verzameld over de onderwerpen gender en religie. De onderzoekseenheden bestaan uit docenten van groep 7 en 8 die lesgeven in het basisonderwijs in Nederland. Aan de hand van interviews is onderzocht welke verschillen de respondenten zien tussen mannelijke en vrouwelijke leerkrachten met betrekking tot de (leer-)ondersteuning en behandeling van meisjes en jongens. Daarnaast is onderzocht welke individuele en contextuele factoren van invloed zijn op genderopvattingen, en daarmee ook op genderrepresentatie. Om een beeld te schetsen van de religieuze invloed zijn de respondenten verdeeld in twee groepen, namelijk religieuze en niet-religieuze docenten.Show less