Deze BA-scriptie doet onderzoek naar wat de Olympische Spelen in 2008 voor Beijing hebben betekend. De auteur beantwoordt de vraag in hoeverre de Olympische Spelen hebben geleid tot een...Show moreDeze BA-scriptie doet onderzoek naar wat de Olympische Spelen in 2008 voor Beijing hebben betekend. De auteur beantwoordt de vraag in hoeverre de Olympische Spelen hebben geleid tot een nalatenschap (legacy) op milieukundig, economisch en stedenbouwkundig gebied. Door een raamwerk voor het in kaart te brengen van nalatenschap toe te passen op de literatuur over dit onderwerp, concludeert de auteur dat de Olympische Spelen in Beijing hebben bijgedragen aan een versnelde verbetering van het milieu en van de infrastructuur. Daarnaast hebben de Spelen gezorgd voor de bouw van accommodaties, waarvan een deel nog wordt gebruikt, een deel niet meer wordt gebruikt en een ander deel opnieuw kan worden gebruikt voor de aankomende Olympische Spelen in 2022. Tot slot hebben de Spelen gezorgd voor nieuwe woningen door de bouw van het Olympische Dorp én hebben ze niet geleid tot een schuldenlast, ondanks het feit dat ze niet hebben bijgedragen aan een groei van het toerisme; voor andere steden die de Spelen hebben georganiseerd heeft dat tot problemen geleid.Show less
Hoewel academici met name de huidige Chinese consumptiemaatschappij vanuit een Foucaultiaanse invalshoek, is het ook mogelijk om dit te doen vanuit een Gramsciaanse invalshoek. In deze scriptie...Show moreHoewel academici met name de huidige Chinese consumptiemaatschappij vanuit een Foucaultiaanse invalshoek, is het ook mogelijk om dit te doen vanuit een Gramsciaanse invalshoek. In deze scriptie betoog ik waarom dit laatste zinvol is.Show less
Het globaliseringsproces heeft invloed op de ontwikkelingen die China nu doormaakt, en brengt een influx aan onder andere westerse cultuur. Buitenlandse bedrijven die in China gevestigd zijn...Show moreHet globaliseringsproces heeft invloed op de ontwikkelingen die China nu doormaakt, en brengt een influx aan onder andere westerse cultuur. Buitenlandse bedrijven die in China gevestigd zijn verspreiden mede via tv-reclames hun eigen culturele waarden. Maar omdat zij zich aanpassen aan de Chinese markt is er ook sprake van een wisselwerking. De buitenlandse fastfoodketens brengen nieuwe soorten eet-ervaringen met zich mee, en nemen Chinese lokale producten op in hun menu. Zo worden Chinese en buitenlandse culturele waarden wisselend en in combinatie gebruikt. Dit is vooral te zien in fastfoodreclames, die nu overal op tv en internet te vinden zijn.Show less
Deze scriptie bespreekt het groeiende Chinese toerisme naar Europa en de mogelijkheden die dit voor Nederland biedt. Door middel van een analyse van het Chinees toerisme in het Nederlandse dorp...Show moreDeze scriptie bespreekt het groeiende Chinese toerisme naar Europa en de mogelijkheden die dit voor Nederland biedt. Door middel van een analyse van het Chinees toerisme in het Nederlandse dorp Giethoorn wordt gekeken naar wat Nederland kan doen om ervoor te zorgen dat de toeristen uit het Chinese cultuurgebied naar Nederland komen.Show less
Dit bachelor werkstuk onderzoekt het consumptiegedrag van Chinese toeristen in outlet stores. Een outlet store is een winkel waar niet-courante collecties van (Westerse) merkproducten worden...Show moreDit bachelor werkstuk onderzoekt het consumptiegedrag van Chinese toeristen in outlet stores. Een outlet store is een winkel waar niet-courante collecties van (Westerse) merkproducten worden verkocht voor 30% tot 70% van de oorspronkelijke prijs. Aangezien er nog geen eerder onderzoek is gedaan naar het consumptiegedrag van Chinese toeristen in outlet stores, ben ik zelf onderzoek gaan doen in de Designer Outlet Roermond, het grootste outlet center van Nederland en onderdeel van McArthurGlen Designer Outlets. Bij dit onderzoek werden Chinese toeristen gevraagd een enquête in te vullen, waarbij ze hun mening moesten geven over merkproducten in outlet stores. Aan de hand van de resultaten van deze enquêtes kan geconcludeerd worden dat: (1) Chinese toeristen de symbolische waarde van een Westers merkproduct uit een outlet store niet minder vinden dan uit een flagship store; (2) sociale status een steeds minder belangrijke reden is om merkproducten te kopen; (3) de Designer Outlet Roermond is succesvol in het verlenen van gastvrijheid aan de ChinezenShow less
Met de invoering van een marktgerichte economie in 1978 gingen mensen steeds meer consumeren. Zo ontstond er onder de vrouwelijke consument een groeiende behoefte aan ideeën en tips over kleding en...Show moreMet de invoering van een marktgerichte economie in 1978 gingen mensen steeds meer consumeren. Zo ontstond er onder de vrouwelijke consument een groeiende behoefte aan ideeën en tips over kleding en uiterlijke verzorging. Deze behoefte werd ingevuld door de komst van overwegend Westerse en later ook Aziatische modetijdschriften vanaf 1988 die de lokale modetijdschriften markt domineerden. De internationale tijdschriften brachten nieuwe beelden en ideeën over schoonheid met zich mee. Dankzij het groeiende aanbod aan internationale cosmetische producten werd het voor de Chinese consument mogelijk het Westerse uiterlijk na te streven. De ideeën over schoonheid en mode worden in de gemondialiseerde commerciële wereld bepaald door de keuzes van anderen. Hierbij spelen redacteuren en de inhoud van modetijdschriften in China een belangrijke rol. Werd er bij de introductie van vele internationale modetijdschriften rond de eeuwwisseling nog weinig rekening gehouden met de lokale context, zo is er de laatste jaren een trend te zien waarbij de inhoud juist wordt aangepast aan die context. Na 1978 lijkt er langzamer-hand een scheiding te zijn ontstaan tussen uiterlijke schoonheid (voornamelijk ingevuld door Westerse uiterlijke kenmerken) en de innerlijke, morele schoonheid (Chinese modellen). Het uiterlijke schoonheidsideaal is heel commercieel en wordt toegeschreven aan de culturele ‘ander’ (Westen), terwijl de innerlijke schoonheid en de daarbij horende culturele waarden blijven toegeschreven aan Chinese vrouwen.Show less
This thesis looks into the change in leisure activities in the modern Chinese society since 1978 compared to traditional activities during the imperial period (before 1911) and the Maoist era (1949...Show moreThis thesis looks into the change in leisure activities in the modern Chinese society since 1978 compared to traditional activities during the imperial period (before 1911) and the Maoist era (1949-1976) and thereby focus on the concept of leisure, the population involved in leisure and the leisure activities. Furthermore this thesis explores the causes for these developments. Since 1978 leisure activities have become available to a greater variety of people, are more hedonistic and consequently less tied to idealistic goals than they have been before. Leisure has become a matter of the individual instead of the group and is used to define self and image. Driving forces underlying these changes can be found in several factors e.g. rising buying power, more available leisure time, individualisation of society and the opening up of China. This thesis further argues that money has played a big role by the development and coming into existence of these factors.Show less
China is een ontwikkelingsland waarin verstedelijking en sociaaleconomische veranderingen in een razendsnel tempo plaatsvinden. Deze veranderingen hebben ervoor gezorgd dat het inkomen, levensstijl...Show moreChina is een ontwikkelingsland waarin verstedelijking en sociaaleconomische veranderingen in een razendsnel tempo plaatsvinden. Deze veranderingen hebben ervoor gezorgd dat het inkomen, levensstijl en voedingspatroon van vele Chinese families zijn veranderd. Vóór de jaren negentig waren besmettelijke ziekten en ondervoeding de belangrijkste gezondheidsproblemen bij kinderen. Op dit moment nemen niet-besmettelijke ziekten, zoals diabetes en obesitas, de overhand.Show less
De paper geeft een overzicht van het fenomeen shanzhai en intellectueel eigendomsrecht in China. Daarnaast gaat de paper in op intellectueel eigendomsrecht omtrent medicijnen. Ook wordt de...Show moreDe paper geeft een overzicht van het fenomeen shanzhai en intellectueel eigendomsrecht in China. Daarnaast gaat de paper in op intellectueel eigendomsrecht omtrent medicijnen. Ook wordt de geschiedenis van het zorgstelsel in China belicht. Dit alles geeft een beeld van de manier waarop shanzhai is ontstaan en dat het vooral in de geneesmiddelenindustrie belangrijk is het onderscheid te maken tussen 'shanzhai' en 'namaak'.Show less