Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
In deze scriptie heb ik de relatie tussen fictie en werkelijkheid in de komedie Truculentus van Plautus onder de loep genomen aan de hand van geld, kapitaal en klasse.
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
In deze scriptie onderzoek ik de manier waarop de overgang van boekrol naar codex in de poëzie van Martialis wordt gethematiseerd. De overgang van boekrol naar codex is een ware evolutie van het...Show moreIn deze scriptie onderzoek ik de manier waarop de overgang van boekrol naar codex in de poëzie van Martialis wordt gethematiseerd. De overgang van boekrol naar codex is een ware evolutie van het boek, aangezien de fysieke vorm van het boek nauw verbonden is met de inhoud van het boek. Bovendien worden de materiële aspecten van het boek door Martialis benut om een programmatisch punt te maken. Ik behandel enkele epigrammen waarin de materiële aspecten van het boek naar voren komen, waarbij ik inga op de manier waarop het fysieke object van de boekrol, de codex en het boek in het algemeen wordt gethematiseerd.Show less
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
In deze scriptie wordt onderzocht in hoeverre Dionysus in Aristophanes' Kikkers overeenkomsten vertoont met de acties en gedragingen van Dionysus in Homerus' Odyssee. Er wordt ingezoomd op het...Show moreIn deze scriptie wordt onderzocht in hoeverre Dionysus in Aristophanes' Kikkers overeenkomsten vertoont met de acties en gedragingen van Dionysus in Homerus' Odyssee. Er wordt ingezoomd op het begrip 'katabasis' (afdaling naar de onderwereld), op het reiselement in beide werken en het motief van de vermomming, teneinde een intertekstuele relatie tussen Aristophanes' Kikkers en Homerus' Odyssee bloot te leggen.Show less
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
In deze scriptie wordt onderzocht hoe er met de typische herkenningsplot gespeeld wordt in de Ion van Euripides. Het herkenningsthema is niet slechts een dramaturgisch middel, maar wordt ook een...Show moreIn deze scriptie wordt onderzocht hoe er met de typische herkenningsplot gespeeld wordt in de Ion van Euripides. Het herkenningsthema is niet slechts een dramaturgisch middel, maar wordt ook een thema op zich. De uitwerking van de herkenningsscènes in de vorm van een incomplete en een valse herkenning zorgt ervoor dat herkenning op zich een thema wordt waar het publiek op let. Hierdoor worden vragen opgeroepen over de mogelijkheid en validiteit van identiteit en herkenning en wat het betekent om iemand te herkennen. Het publiek vormt met attribution theory (theory of mind) een referentiekader, waarmee zij de herkenningsscènes analyseren. In de derde en laatste herkenningsscène wordt voor de personages alles inhoudelijk netjes afgerond, maar doordat herkenning op zich een thema is geworden, blijft het publiek zitten met fundamentele vragen over epistemologie en de betrouwbaarheid van menselijk redeneren. De thema’s van identiteit, epistemologie en herkenning blijven voortleven na afloop van het stuk.Show less