Dit artikel onderzoekt Portret van Edmond de Belamy (2018): een portret gecreëerd door kunstmatige intelligentie, van Frans kunstenaarscollectief Obvious. De vraag die centraal staat is de mate...Show moreDit artikel onderzoekt Portret van Edmond de Belamy (2018): een portret gecreëerd door kunstmatige intelligentie, van Frans kunstenaarscollectief Obvious. De vraag die centraal staat is de mate waarin dit werk daadwerkelijk vernieuwend is ten opzichte van de traditionele portrettraditie waarin het zichzelf positioneert. Hierbij wordt onderzocht op welke wijze de verhouding tussen kunstenaar, uitvoerder en medium ontwricht wordt in dit werk, alsmede de manier waarop Portret van Edmond de Belamy als interface interacteert met de toeschouwer. De ontwikkelingen op het gebied van algoritmische kunst die dit werk belichaamt, worden in perspectief gesteld. Onze neiging kunst gemaakt door kunstmatige intelligentie te benaderen op een manier die spreekt van verontrusting of verontwaardiging wordt bevraagd: in hoeverre is die angst voor vernieuwing in het geval van Portret van Edmond de Belamy gegrond?Show less
Dit artikel bevat een casestudy naar de video-installatie Nightlife (2015) van de Franse kunstenaar Cyprien Gaillard die zichtbaar was in februari 2020 bij het HEM. 1 Vanuit het kunsthistorische...Show moreDit artikel bevat een casestudy naar de video-installatie Nightlife (2015) van de Franse kunstenaar Cyprien Gaillard die zichtbaar was in februari 2020 bij het HEM. 1 Vanuit het kunsthistorische macro-perspectief ontwrichting wordt een tweeledige analyse gepresenteerd gericht op toeschouwerschap. Zo wordt de conflicterende ruimtelijke ervaring en conflicterende politieke ervaring van Nightlife onderzocht. Ik beargumenteer dat de video-installatie een ontwrichtende werking op de toeschouwer heeft. Bovendien kan Nightlife gezien worden als een experimentele ruimte die door de apolitieke en nietteleologische aard een transformationele ervaring kan bewerkstelligen. Het onderzoek toont aan dat het werk een conflicterende fysieke ervaring veroorzaakt, het alledaagse beelden vervreemd en andere ontwrichtende methodes belichaamd om bij de toeschouwer een ontwrichtende ervaring te laten ontstaan.Show less