De aanleiding voor dit onderzoek is de herontdekking van beelden van twee sfinxen en twee leeuwen op kasteel Twickel in Delden. Het doel van dit paper is het onderzoeken van de geschiedenis van de...Show moreDe aanleiding voor dit onderzoek is de herontdekking van beelden van twee sfinxen en twee leeuwen op kasteel Twickel in Delden. Het doel van dit paper is het onderzoeken van de geschiedenis van de beelden en een historische context schetsen rondom de sfinxen en hun plaatsing op Twickel als voorbereiding op de restauratie van de beelden en een eventuele terugplaatsing op de oranjerie. Onderzocht wordt hoe de sfinxen van Twickel zich verhouden tot andere beelden van sfinxen op landgoederen in Europa in deze periode en tot de eigentijdse ontwikkelingen in landschapstuinen. Door middel van uitgebreid archiefonderzoek bij Twickel en literatuuronderzoek blijkt dat de sfinxen (en de leeuwen) waarschijnlijk niet bij het ontwerp van Zocher horen en vermoedelijk van 1842 tot de vernieuwing van het dak in 1928 op de oranjerie hebben gestaan. Van de leeuwen is echter geen informatie bekend over de datum van plaatsing. Over de reden van de plaatsing van deze sfinxen op de oranjerie is (nog) geen eenduidig antwoord te geven. Er zijn verschillende mogelijkheden. Ten eerste is er op Twickel in de achttiende eeuw sprake geweest van uiting van vrijmetselarij in tuindecoratie maar er is geen reden om aan te nemen dat hiervan in de negentiende eeuw bij de sfinxen ook sprake is. Anderzijds vallen de sfinxen, als puur modeverschijnsel, buiten de gebruikelijke manier van het toepassen van deze ornamenten. De oranjerie van Twickel is de enige plek in Nederland waar een sfinx op een oranjerie staat zoals op de tekening van Van Laar, waar een maçonnieke connectie weldegelijk aanwezig is. Het enige andere voorbeeld is Potsdam, waar de oranjerie een plaats voor bijeenkomst was. Hierdoor is zeker niet uit te sluiten dat de sfinxen een betekenis of een functie kunnen hebben gehad. In ieder geval is te concluderen dat Twickel in de negentiende eeuw voldoet aan bepaalde stromingen in de (tuin)architectuur. Zoals de beweging naar de pure landschapstuin, met decoratie alleen op functionele gebouwen in plaats van follies en een vermenging van verschillende stijlen. Omdat rond dezelfde tijd ook een neoklassieke ‘portico toscana’ en neogotische kantelen aangebracht worden kan van een vroege vorm van eclecticisme gesproken worden die zeer belangrijk wordt in de gehele Nederlandse architectuur vanaf de jaren dertig en veertig van de negentiende en duurt tot het begin van de twintigste eeuw. De sfinxen die op de oranjerie zijn geplaatst, kunnen een resultaat zijn van het einde van exotische landschappelijke follies en het begin van het eclecticisme.Show less
Deze scriptie gaat over het Real Alcázar in Sevilla en de aanpassingen van Peter I van Castilië in mudejarstijl die hij heeft uitgevoerd op het paleis. Zijn aanleidingen hiervoor worden besproken...Show moreDeze scriptie gaat over het Real Alcázar in Sevilla en de aanpassingen van Peter I van Castilië in mudejarstijl die hij heeft uitgevoerd op het paleis. Zijn aanleidingen hiervoor worden besproken evenals omstreden, maar veel besproken termen in de literatuur.Show less
Deze bachelor scriptie onderzoekt de twaalfde eeuwse 'werken van de maand' op het zuid portaal van de Basiliek van Saint Denis, met name van de maand september, in vergelijking tot de uitbeelding...Show moreDeze bachelor scriptie onderzoekt de twaalfde eeuwse 'werken van de maand' op het zuid portaal van de Basiliek van Saint Denis, met name van de maand september, in vergelijking tot de uitbeelding van de maand september in het mozaïek in de kapel van Saint Firmin in dezelfde Basiliek.Show less
De St. Brendan’s Cathedral is een kathedraal met bescheiden afmetingen en een sobere architectuur. Het westportaal evenwel is het grootste en meest extravagante portaal van Ierland. In het frontaal...Show moreDe St. Brendan’s Cathedral is een kathedraal met bescheiden afmetingen en een sobere architectuur. Het westportaal evenwel is het grootste en meest extravagante portaal van Ierland. In het frontaal zijn hoofden uitgebeeld, terwijl de pilasters, de dagkanten en de archivolten volledig gedecoreerd en geornamenteerd zijn met dierfiguren, florale- en ab-stracte motieven. In de literatuur vanaf de 19e eeuw is het westportaal dikwijls beschre-ven en geanalyseerd, maar de vraag naar de betekenis van het portaal in zijn geheel, is nauwelijks gesteld. Dit onderzoek is erop gericht een antwoord te vinden op de vraag waarom de kathedraal zo sober en bescheiden is en het westportaal naar verhouding zo groot en extravagant.Show less
Een sacristie is dat deel van een kerk waar heilige en gewijde zaken worden bewaard, hier bereiden geestelijken zich voor op de kerkdienst en hier trekken zij zich terug na die dienst. Sacristieën...Show moreEen sacristie is dat deel van een kerk waar heilige en gewijde zaken worden bewaard, hier bereiden geestelijken zich voor op de kerkdienst en hier trekken zij zich terug na die dienst. Sacristieën krijgen bij de bestudering van kerken nauwelijks of geen aandacht. Het (vrijwel) ontbreken van literatuur over dit onderwerp was aanleiding voor deze scriptie - die niet kan voorzien in deze lacune - maar die dit weinig betreden terrein verkent. Uitgaande van het monumentenregister voor Zeeland van de RCE zijn middeleeuwse Zeeuwse kerken, hoofdzakelijk uit de 14de en 15de eeuw, geselecteerd omdat deze nog (resten van) een sacristie hebben. Van deze sacristieën zijn er twaalf onderzocht en beschreven, deze bevinden zich in de plaatsen: Dreischor, Gapinge, Goes, Hulst, Kapelle, Kloetinge, Nisse, Sint Maartensdijk, Tholen, Waarde, Wemeldinge en Yerseke..Show less