Master thesis | Classics and Ancient Civilizations (MA)
closed access
Deze scriptie gaat over de dertiende Olympische ode. Deze ode wordt geanalyseerd aan de hand van een retorisch kader, namelijk de taken van de redenaar. Daarbij ga ik in op waar Pindarus zijn...Show moreDeze scriptie gaat over de dertiende Olympische ode. Deze ode wordt geanalyseerd aan de hand van een retorisch kader, namelijk de taken van de redenaar. Daarbij ga ik in op waar Pindarus zijn informatie vandaan haalt (inventio), hoe hij dit ordent (dispositio) en welke stilistische middelen hij gebruikt (elocutio). Door middel van deze analyse reflecteer ik op de vraag wat een retorische lezing van een pindarische ode bijdraagt aan ons begrip van Pindarus in het algemeen en deze ode in het bijzonder. Enerzijds concludeer ik dat Pindarus op het gebied van de inventio, dispositio en elocutio grotendeels hetzelfde wil bereiken en dat we een pindarische ode kunnen lezen als een tekst die behoort tot het genus demonstrativum. Anderzijds plaats ik de kanttekening of we niet een bepaalde lading verliezen als we de tekst alleen retorisch lezen, omdat deze lezing vooral functioneel is. Een poëtische tekst heeft namelijk ook esthetische functies. Mijn eindconclusie luidt dat een retorische lezing nuttig is omdat het verschillende aspecten een het licht heeft gebracht die in eerder onderzoek onder de oppervlakte zijn gebleven.Show less
Master thesis | Classics and Ancient Civilizations (MA)
open access
2022-12-30T00:00:00Z
Already in archaic times, wine was perceived as a substance of equivocal nature, χάρμα καὶ ἄχθος (Hes. Sc., 400). This idea also appears in Athenaeus’ Deipnosophistae (book II), a work where the...Show moreAlready in archaic times, wine was perceived as a substance of equivocal nature, χάρμα καὶ ἄχθος (Hes. Sc., 400). This idea also appears in Athenaeus’ Deipnosophistae (book II), a work where the recitation of various texts is presented as an account of the conversation occurred during and about the symposion. The ambiguity of wine is introduced by a medical excerpt by Mnesitheus, where both positive and negative effects of wine consumption are defined, with ascending severity; relevant citations of different genres follow. The purpose of this Master thesis is to facilitate a better understanding of the ancient Greek thought on the ambivalence of wine. Hence, the citations analyzed give prominence to this ambiguity, either directly or more allusively, organized according to their place in the book and their genre (comedy, elegy and lyric poetry, tragedy). Furthermore, it aims to re-introduce Mnesitheus, a 4th-century physician and writer of medical texts, frequently neglected by research, but above all, to cast light on the way Athenaeus is organizing knowledge while composing his work, what I call his “poetics of citation”. Beyond the net of texts weaved by word-based links, connections in terms of idea and structure are also showcased. It is argued that Athenaeus’ poetics of citation consist of the introduction of an idea and its subsequent extension while steadily diverging from its original form; while Mnesitheus’ excerpt clearly defines the ambiguous nature of wine building a crescendo of the effects of its consumption, both structure and idea get progressively lost as the work progresses.Show less