The thesis mainly provides insights into the Japanese government's denial of meeting the demands of the surviving comfort women. It deals with far-right arguments and how they are formed through...Show moreThe thesis mainly provides insights into the Japanese government's denial of meeting the demands of the surviving comfort women. It deals with far-right arguments and how they are formed through national memory and other institutional tools such as Particular Event Narratives.Show less
An article by Cameron Mann suggests that the stories of King Arthur and the Arabian Nights are very similar in origin and development. According to Mann, The religious aspects of both stories would...Show moreAn article by Cameron Mann suggests that the stories of King Arthur and the Arabian Nights are very similar in origin and development. According to Mann, The religious aspects of both stories would also be similar. The goal of this thesis is to see if Mann was right. The research question is therefore: what is the role of religion in the stories of King Arthur and the Arabian Nights? The thesis consists of three parts. First a comparison of the origins of both stories, to see if they are actually similar. The second chapter is a deep-dive into the religious elements in the story of King Arthur and their role they play. This will be done by examining different authors, who added different christian elements depending on their historical context. The final chapter is about the islamic elements in the Arabian Nights and how these elements reflect the society of the time the stories were told. The conclusion is that both stories were created in completely different contexts and also that the role of the religious elements are not as similar as Mann suggested.Show less
Dit eindwerkstuk bespreekt de digitaal gemanipuleerde foto Chicago Board of Trade III van Andreas Gursky uit 2009 in het licht van het filosofische concept becoming dat door Gilles Deleuze en Félix...Show moreDit eindwerkstuk bespreekt de digitaal gemanipuleerde foto Chicago Board of Trade III van Andreas Gursky uit 2009 in het licht van het filosofische concept becoming dat door Gilles Deleuze en Félix Guattari is geïntroduceerd in 1980. Aan de hand van hedendaagse beschrijvingen en interpretaties van dit concept door onder anderen Gerald Bruns en Leonard Lawlor, wordt onderzocht op welke manier de mensenmassa op de foto traditionele visies op het menszijn overstijgt, en in het proces van becoming gedeconstrueerd en gedeïndividualiseerd wordt. De digitale manipulatie van de foto speelt hierbij een belangrijke rol. De mens verliest hierdoor zijn identiteit en betekenis als individu en vormt samen met zijn soortgenoten een groep die verder gaat dan het overstijgen van het menszijn, namelijk richting het dierlijk worden van de mens: een proces van becoming-animal is in gang gezet. Aan de hand van deze theorie, wordt de groep op de foto geïnterpreteerd als roedel of zwerm die samen een collectief vormt dat op de effectenbeurs de globalisatie in gang houdt. In de door Gursky gecreëerde constructie leven deze becomings-animal een nomadisch bestaan en ondergaan zij een constant, eindeloos proces van ontwikkeling en deterritorialisatie dat Chicago Board of Trade III visualiseert.Show less
Gedurende de negentiende eeuw zou de positie van rietsuikerproducenten in Nederlands-Indië ingrijpend veranderen. Verschillende invloeden zoals de suikercrisis, suikercongressen en de Nederlandse...Show moreGedurende de negentiende eeuw zou de positie van rietsuikerproducenten in Nederlands-Indië ingrijpend veranderen. Verschillende invloeden zoals de suikercrisis, suikercongressen en de Nederlandse politiek zouden ervoor zorgen dat de afzetmarkt voor rietsuiker uit Nederlands-Indië zich zou gaan verschuiven van Europa richting Azië. Door de groei van de beetsuikerproductie in Europa werden er nieuwe wetten aangenomen betreffende de accijns op suiker, deze wetten hadden daardoor ook direct invloed op de mogelijkheden van Indische producenten om hun rietsuiker af te zetten in Europa. In de tweede helft van de negentiende eeuw zouden deze nieuwe wetten ervoor zorgen dat bietsuiker bepaalde voordelen begon te genieten waardoor het nagenoeg onmogelijk werd voor de Indische rietsuiker op te concurreren op de Nederlandse, laat staan Europese markt. Aan het einde van de negentiende eeuw zag men dan ook een verschuiving ontstaan binnen de afzet van de Indische rietsuiker. Met name in de jaren negentig groeiden de relaties met Amerikaanse en Aziatische partners. Deze handelsrelaties zouden dusdanig sterk worden waardoor de Nederlandse overheid in 1902 haar verlies van de Indische rietsuiker moest erkennen. De Nederlandse staat begon met het subsidiëren van een scheepsvaartlijn richting Japan en China en daarmee was het ontstaan van de Java-China-Japan lijn een feit. De afzetmarkt van rietsuikerproducenten in Nederlands-Indië was gedurende de negentiende eeuw definitief verschoven van het Europese continent richting Azië.Show less