In het vroege oeuvre van Arnon Grunberg wordt de joodse afkomst van de auteur in autobiografisch aandoende romans op de voorgrond geplaatst. In deze scriptie wordt onderzocht welke invloed deze...Show moreIn het vroege oeuvre van Arnon Grunberg wordt de joodse afkomst van de auteur in autobiografisch aandoende romans op de voorgrond geplaatst. In deze scriptie wordt onderzocht welke invloed deze representaties van de joodse identiteit hebben op het posture van Grunberg. In 1999 riep Grunberg heteroniem Marek van der Jagt in het leven, naar eigen zeggen om te kunnen ontsnappen aan zijn joodse verleden. Door middel van een postureanalyse van onder andere de debuutromans van de twee auteurs (Blauwe maandagen en De geschiedenis van mijn kaalheid) wordt geanalyseerd hoe de twee auteursidentiteiten zich tot elkaar en tot de joodse identiteit verhouden.Show less
Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
Connie Palmen is een succesvolle auteur, maar dat succes heeft tegenwoordig een andere status. Vooral succesvolle vrouwelijke auteurs worden verweten ‘pulp’ te schrijven en daarmee de ‘hoge’...Show moreConnie Palmen is een succesvolle auteur, maar dat succes heeft tegenwoordig een andere status. Vooral succesvolle vrouwelijke auteurs worden verweten ‘pulp’ te schrijven en daarmee de ‘hoge’ literatuur te bedreigen. Succes wordt vaak in verband gebracht met een commerciële instelling van de schrijver, wat als zeer negatief wordt beschouwd. Tegelijkertijd is er veel meer aandacht voor de auteur als publiek figuur, doordat de samenleving meer aandacht heeft voor het individu. Schrijvers moeten hun publiek bedienen en meer zijn dan alleen auteur.5 Interviews, televisieoptredens, mensen die in lange rijen staan te wachten op een handtekening: de auteur is niet zomaar auteur, maar een persoonlijkheid, een celebrity. Is het voor de auteur mogelijk om invloed te hebben op de manier waarop zij als schrijver worden gezien?De status van de auteur Palmen in combinatie met haar shockerende roman I.M. roept bij mij de vraag op in hoeverre Palmen zelf haar identiteit vormgeeft. Met behulp van de postureanalyse van Ham wil ik de volgende onderzoeksvraag beantwoorden: Welke posture van Palmen wordt er gecreëerd in haar roman I.M.?Show less
Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
Paravion, a novel by the Dutch Moroccan writer Hafid Bouazza, was often linked to the Dutch public debate about the multicultural society in which Bouazza himself warned people for the dangers of...Show moreParavion, a novel by the Dutch Moroccan writer Hafid Bouazza, was often linked to the Dutch public debate about the multicultural society in which Bouazza himself warned people for the dangers of Islam. With that in mind, people read Paravion as a novel about the ‘is-sues’ concerning the Moroccan and the Dutch people. However, this reducing reading dis-regards ambivalent elements in the novel itself and comes to a simplistic conclusion. In Paravion realistic elements are combined with obvious fantastic elements and ‘reality’ is presented in a specific way. More so, the artificial line between reality and fiction becomes blurred and often evaporates, which means that it is very complex to link the ‘novel-reality’ to our own reality, something that previous reading tended to do. In my research I analyzed ‘othering’ between the ‘Moreanen’ and ‘Paravionners’ with regard to perspective and focalization. I found that ‘othering’ becomes a hybrid process in which both the Moreaan and the Paravionner are Self and Other, depending on who focalizes or who narrates. I linked this ‘hybrid othering’ to the specific novel-reality in which reality and fiction are closely related. I argue that this hybrid ‘othering’ in which the difference between Self and Other becomes vague and ubearable has everything to do with a very important theme of the novel: the hybridization of the antithesis Self-Other. Another important question has to do with the value of representation in a postmodern novel where reality and fiction are intertwined and often impossible to separate. What is the value of certain representations when they are explicitly presented as fake? And what ‘good’ are ambivalent and contradicting representations that are not easy to link to our own (concept of) reality? Those questions come from the idea that representations, or even a whole novel, are only relevant when they can be related to the ‘real world’ and are in general mimetic. But even if representations are ambiguous and proposed as fake they are still inevitably tied to our reality. Not because they mimic that reality or attempt to recreate it, but because they ask us questions about our own concepts of reality and fiction.Show less