De Parijse occulte en symbolistische kringen stonden bekend om de traditionele waarden die zij propageerden tegen onder andere de feministen van het fin-de-siècle. Joséphin Péladan (1858-1918)...Show moreDe Parijse occulte en symbolistische kringen stonden bekend om de traditionele waarden die zij propageerden tegen onder andere de feministen van het fin-de-siècle. Joséphin Péladan (1858-1918) lijkt hierin geen uitzondering wegens zijn conservatieve, traditionele, en christelijke gedachtegoed. Maar heeft hij met Sémiramis wellicht zijn eigen misogyne tendens, en daarmee ook de bestaande stereo- en archetypen van zijn tijd doorbroken?Show less
Deze scriptie bestudeert het politieke klimaat van Frans-Baskenland tussen 1887 en 1907 aan de hand van de krant genaamd Eskualduna. De krant werd opgericht in 1887 en doet vanuit een katholiek en...Show moreDeze scriptie bestudeert het politieke klimaat van Frans-Baskenland tussen 1887 en 1907 aan de hand van de krant genaamd Eskualduna. De krant werd opgericht in 1887 en doet vanuit een katholiek en conservatief perspectief verslag over zowel de nationale als de lokale politiek. Dit werkstuk onderzoekt hoe de krant zich verhield tot aan de ene kant het Baskische nationalisme, een ideologie die streeft naar een onafhankelijke Baskische staat, en aan de andere kant het Franse regionalisme, een gedachtegoed waarin de Franse regio's worden verheerlijkt, maar binnen een Frans-nationalistisch raamwerk.Show less
This thesis examines to what extent Lega turned itself and its creation of the Padanian nation into a political religion between 1989 and 2001. It researches how Lega Nord and the nation it created...Show moreThis thesis examines to what extent Lega turned itself and its creation of the Padanian nation into a political religion between 1989 and 2001. It researches how Lega Nord and the nation it created aimed to involve itself in all aspects of its followers’ lives, and present them with a sense of community and purpose. The story Lega told, the symbols, myths and liturgy it used played an essential part in the development of this political religion. It is this story, these symbols and the liturgy that form the core of this thesis.Show less
In recent decades, historians have become increasingly aware of the role of tourism in regional identity formation in Europe. The influence of tourism on borderland identity is, however, still...Show moreIn recent decades, historians have become increasingly aware of the role of tourism in regional identity formation in Europe. The influence of tourism on borderland identity is, however, still largely uncharted territory. This thesis investigates the impact of tourism on processes of regional identity formation in Zeelandic Flanders between 1970 and 1985. In this period, the Dutch maritime borderland expanded its reputation as an authentic beach destination with a unique Flemish hinterland. Tourist organizations, such as the VVV, emphasized the region's cross-border Flemish character, both in culture and landscape. The image of a ‘boundlessly Flemish’ borderland was, however, not as unproblematic as promotional material might suggest. In the same period, the border stimulated particular types of tourism that were considered negative and immoral: sex shop tourism in Sluis and nudism on the beach near Cadzand. The local impact of these types of ‘tourism of vice’ was a topic of heated debate within the local community. This thesis demonstrates that the impact of tourism on borderlands cannot be simplified to the construction of a single ‘cross-border identity’. Instead, multiple understandings of regionhood and nationhood were developed in borderland tourism, that overlapped and sometimes even contradicted each other.Show less
De twee taken van de Comisión de la Verdad y Reconciliación lijken met elkaar in conflict. Is dit echt zo? Of zijn de taken goed te combineren? Dit wordt behandeld met betrekkeing tot de Quechua...Show moreDe twee taken van de Comisión de la Verdad y Reconciliación lijken met elkaar in conflict. Is dit echt zo? Of zijn de taken goed te combineren? Dit wordt behandeld met betrekkeing tot de Quechua minderheid in Peru. Deze minderheid was in grote getale aanwezig in het gebied waar de burgeroorlog werd uitgevochten. Ongeveer 80% van de slachtoffers viel onder deze minderheid.Show less
The thesis sketches the development of Alsatian regional consciousness in the works of Ehrenfried Stoeber (1779-1835), a poet from Strasbourg. His works demonstrate an increasing awareness of...Show moreThe thesis sketches the development of Alsatian regional consciousness in the works of Ehrenfried Stoeber (1779-1835), a poet from Strasbourg. His works demonstrate an increasing awareness of Alsatian and French identity, while initially, his affiliation with Germany and the Alemannic region had been clearer.Show less
L'Appel au soldat is een roman die Maurice Barrès schreef vanuit zijn nationalistische doctrine La Terre et les Morts en heeft de Boulanger Affaire als onderwerp. Een literaire analyse van de...Show moreL'Appel au soldat is een roman die Maurice Barrès schreef vanuit zijn nationalistische doctrine La Terre et les Morts en heeft de Boulanger Affaire als onderwerp. Een literaire analyse van de personages, vertelwijze en verhaallijn toont aan dat het een roman à these is, omdat het verhaal de lezer probeert te overtuigen van de ideeënleer. Door zijn nationalistische blik van 1900 kijkt Barrès anders naar de betekenis van het boulangisme en Boulanger. Het boulangisme van Boulanger was niet simpelweg een onderdeel van de Franse politieke geschiedenis, maar een etappe op de weg naar La France éternelle. Het heeft de weg vrijgemaakt voor eerst het boulangisme barrésien en later zijn nationalistische doctrine. Het boulangisme van Boulanger dat Barrès neerzet in de roman heeft als belangrijkste resultaat het opwekken van de fièvre onder de bevolking. Deze fièvre ontwikkelde zich verder tot een énergie national, wat nodig was voor la France éternelle. Doordat Barrès het boulangisme achteraf bekijkt met zijn nationalisme in het achterhoofd ziet hij deze gebeurtenissen aan voor wat ze toentertijd niet waren.Show less
The thesis explores the socio-political climate in Spain and the Basque country in the aftermath of the definitive 2011 ceasefire and the eventual 2018 dissolution of the Basque nationalist...Show moreThe thesis explores the socio-political climate in Spain and the Basque country in the aftermath of the definitive 2011 ceasefire and the eventual 2018 dissolution of the Basque nationalist militant group Euskadi ta Askatasuna (ETA), coming after more than half a century of its armed struggle against the Spanish state. Despite the end of physical violence, its legacies nevertheless still echo in the Basque Country and in Spain as a whole. The thesis analyses the highly polarised ‘fringe’ yet influential “Abertzale” and “Spanish nationalist” narratives which reflect these legacies, with fundamentally opposed parties effectively utilising these discourses as rhetorical weapons in public discourse and politics. A particular feature standing out in these narratives is the problematic conceptualisation of victimhood. The thesis examines these post-2011 narratives of victimhood in detail, specifically focusing on how they detrimentally affect the prospects for societal reconciliation following the end of ETA, whilst taking into account the complex historical burdens of the Basque case and the controversial legacies of the Francoist dictatorship which further entrench these narratives. Furthermore, the conceptualisations of victimhood in the often-compared Northern Irish case are scrutinised in order to devise a theoretical framework for this largely unexplored concept in the Basque case. It is finally concluded that clashing victimhood claims, deeply intertwined with the long-standing narratives of “political conflict” and “terrorism,” fundamentally impede progress towards reconciliation in the Basque case. The thesis suggests a victim-centric approach as well as a push for inclusive conceptualisations of victimhood may be the key avenues to explore in order to pursue societal reconciliation in the post-ETA era.Show less