Non-native English accents, imprinted with the organic condition of a foreign tongue, sometimes can trigger harassment and violence from native speakers. Being a ‘scandalous’ linguistic performance...Show moreNon-native English accents, imprinted with the organic condition of a foreign tongue, sometimes can trigger harassment and violence from native speakers. Being a ‘scandalous’ linguistic performance of an alien body, non-native accents epitomize how the body demarcates the agency of speech, and at the same time how speech impinges on the bodily domain. To understand accent-related violence and the intertwined relation between body and speech, this paper examines accented speech within a hate speech paradigm, and seeks to add a further degree of nuance to this area by including a close reading of certain scenes depicted in literary texts. Accented English, often labeled as ‘broken’ or ‘fractured,’ determines to a large extent the social relevance of the speaking body. Moreover, accented speech functions not always as a voluntary ‘coming-out;’ in some cases, the accented speaker is not socially sanctioned to remain silent, but is forced to speak out his/her foreignness. However, accented speech does not necessarily point to passivity; it questions the native speaker’s ingrained perception of his/her ‘natural’ bond with the mother tongue, all the while giving rise to a different kind of survivability for the accented speaker.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
De animatiefilm Shrek gebruikt humor op een manier die doet denken aan het vulgair modernisme. In deze scriptie wordt het begrip vulgair modernisme van Henry Jenkins toegelicht en in relatie gelegd...Show moreDe animatiefilm Shrek gebruikt humor op een manier die doet denken aan het vulgair modernisme. In deze scriptie wordt het begrip vulgair modernisme van Henry Jenkins toegelicht en in relatie gelegd tot de films uit de Shrekreeks. In hoeverre kan de zelfbewuste en zelfreflexieve humor die de Shrekfilms kenmerkt begrepen worden als een vorm van vulgair modernisme, zoals gedefinieerd door Jenkins en Hoberman, of hebben we te maken met iets nieuws. En waarin verschilt het zelfbewustzijn van deze films dan van het zogenaamde vulgair modernisme?Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
open access
Een analyse van het semiotische concept Framing binnen dansstudies. Toegepast op twee choreografieën: Pina Bausch met Le Sacre Du Printemps en Maurice Béjart met Le Sacre Du Printemps. Uitgevoerd...Show moreEen analyse van het semiotische concept Framing binnen dansstudies. Toegepast op twee choreografieën: Pina Bausch met Le Sacre Du Printemps en Maurice Béjart met Le Sacre Du Printemps. Uitgevoerd door een analyse van de twee choreografieën aan de hand van de theorie van Susan Leigh Foster uit haar boek Reading Dancing.Show less