To investigate whether Abraham Lincoln's understanding of war and policy was Clausewitzian and as a corollary whether Lincoln vindicated Clausewitz's thinking on war and politics.
Vorstelijke gerechtshoven als de Grote Raad te Mechelen en de Admiraliteit te Veere waren deel van de machtscentralisatie in de 16e eeuwse Habsburgse Nederlanden, en van de verspreiding van het...Show moreVorstelijke gerechtshoven als de Grote Raad te Mechelen en de Admiraliteit te Veere waren deel van de machtscentralisatie in de 16e eeuwse Habsburgse Nederlanden, en van de verspreiding van het Romeins-canonieke procesrecht en verschriftelijking van de rechtspraak. Dit is een studie naar de procedures en de rol van politieke belangen in de rechtspraak aan de Admiraliteit en Grote Raad in de jaren vijftig van de zestiende eeuw.Show less
In 1355-56 Count William V confronted the Bishop of Utrecht with a fully mounted force. Both sides raided and skirmished to control strongholds on the major rivers (Rhine and Waal) and to encircle...Show moreIn 1355-56 Count William V confronted the Bishop of Utrecht with a fully mounted force. Both sides raided and skirmished to control strongholds on the major rivers (Rhine and Waal) and to encircle Utrecht. The final offensive of the count was a chevauchee of almost 3000 horses, which forced the Bishops surrender in June 1356. The forces collected by the count were mostly from Guelders and Holland but also from other principalities which bordered the great rivers. Their interest in trade and tolls is likely to have been a key factor to explain their involvement.Show less
De Europese overheid heeft geprobeerd de economische crisis zo goed mogelijk te lijf te gaan. De Amerikaanse visie hierop is nogal kritisch. In welke mate is er sprake van ´Amerikaans Oriëntalisme'?
Dit onderzoek gaat over de invloed van de Arabisch-islamitische magie op de Europees-christelijke magie. Deze invloed wordt onderzocht aan de hand van een analyse van drie magische handboeken: de...Show moreDit onderzoek gaat over de invloed van de Arabisch-islamitische magie op de Europees-christelijke magie. Deze invloed wordt onderzocht aan de hand van een analyse van drie magische handboeken: de Picatrix, de Ghayât al-Hakim en het München handboek.Show less
De Spaanse Burgeroorlog (1936-1939) bleef op den duur niet slechts een interne aangelegenheid. Aan de zijde van Franco en de nationalisten schaarden zich Nazi-Duitsland en fascistisch Italië; de...Show moreDe Spaanse Burgeroorlog (1936-1939) bleef op den duur niet slechts een interne aangelegenheid. Aan de zijde van Franco en de nationalisten schaarden zich Nazi-Duitsland en fascistisch Italië; de Spaanse Republiek werd gesteund door de Sovjet-Unie en een grote schare aan internationale vrijwilligers. Bekende namen onder hen zijn onder meer George Orwell en Willy Brandt. De Amerikaanse schrijver Ernest Hemingway was ook in Spanje gedurende het conflict, maar hanteerde in tegenstelling tot bovengenoemden de pen in plaats van het zwaard. Tijdens zijn bezoeken aan het door burgeroorlog verscheurde Spanje schreef hij een dertigtal journalistieke stukken, enkele korte verhalen en een toneelstuk. Veel van zijn ervaringen verwerkte hij later in de beroemde roman For Whom the Bell Tolls (1940). Tijdens de burgeroorlog zelf werkte hij mee aan de propagandafilm The Spanish Earth van de Nederlandse communistische filmmaker Joris Ivens. Hoewel Hemingway zich niet bij duidelijk een van de strijdende partijen voegde, kon ook hij zich niet onttrekken aan de ideologie. Zoals veel internationale toeschouwers bevond hij zich achter de linies van de Republiek en onderhield daarnaast nauwe banden met verscheidene Spaanse, Italiaanse, Nederlandse en Russische communisten. In zijn journalistieke werk lijkt een kritische houding absent en zijn werk voor The Spanish Earth is een duidelijk ideologisch statement. Een positie waar hij in zijn fictie nuances in aanbrengt en er soms zelfs van afstapt. Deze spanning tussen fictie en non-fictie bij Hemingway levert een gemengd beeld op van zijn politieke houding gedurende het conflict. Aan de hand van de analyse van al zijn werk over de Spaanse Burgeroorlog, aangevuld met zijn persoonlijke correspondentie, biografische gegevens, en historische context, schetst deze scriptie een duidelijk beeld van Ernest Hemingway's politieke zienswijze en hoe deze zich ontwikkeld gedurende de Spaanse Burgeroorlog.Show less
Over het leven van de Antwerpse stadsklerk Jan van Boendale bestaat veel onzekerheid. Naast ambtelijke stukken schreef Boendale ook literaire werken zoals de Brabantsche yeesten; een stadskroniek...Show moreOver het leven van de Antwerpse stadsklerk Jan van Boendale bestaat veel onzekerheid. Naast ambtelijke stukken schreef Boendale ook literaire werken zoals de Brabantsche yeesten; een stadskroniek over de daden van de Brabantse hertogen tot en met zijn eigen tijd. Dit werkstuk is een verslag van het onderzoek naar de door Boendale omschreven Zeitgeschichte in het vijfde boek van de Brabantsche yeesten (naar de woorden 'ic' en 'mi' en aanverwante woorden als 'ons' en 'mijn' in het bijzonder) om te zien welke persoonlijke aantekeningen Boendale in zijn werk heeft gemaakt en wat die ons kunnen vertellen over zijn leven en zijn omgeving.Show less
On 30 January 1972 the Northern Ireland Civil Rights Association (NICRA) organised a peaceful, yet illegal march in Derry, Northern-Ireland. This march was one of a series of marches NICRA had...Show moreOn 30 January 1972 the Northern Ireland Civil Rights Association (NICRA) organised a peaceful, yet illegal march in Derry, Northern-Ireland. This march was one of a series of marches NICRA had organised in January 1972 to protest against interment. During the march in Derry, the British Army opened fire on the demonstrators, which led to the death of thirteen civilians. Fifteen other civilians were wounded, one of whom died a few months later due to his wounds. This day is more commonly known as ‘Bloody Sunday’. Two days later, the British government announced that an inquiry would be established under the Tribunals of Inquiry Act 1921 to investigate what had happened in Derry, and more importantly, why it happened. An inquiry is set up ‘where is has been resolved by both Houses of Parliament that it is expedient that a tribunal be established for inquiring into a definite matter described in the Resolution as of urgent public importance’. The report, led by Lord Chief Justice Widgery and therefore known as the Widgery Report, was published within eleven weeks, on 19 April. It concluded that ‘there is no reason to suppose that the soldiers would have opened fire if they had not been fired upon first’. About the victims, both deceased and wounded, Widgery concluded that although none of them were proved to have been armed when they were shot, there was a ‘strong suspicion that some [of the victims] had been firing weapons or handling bombs in the course of the afternoon and that yet others had been closely supporting them’. Not everyone agreed with this ‘official’ account of the events of 30 January. Some opponents to the findings have been re-enacting the Bloody Sunday march annually since 1973 in order to both show their disapproval of the Widgery Report, and to keep the memory of the victims alive. After twenty-five years of commemorating Bloody Sunday, and six years after a justice campaign for the victims had started, the then-British Prime Minister Tony Blair agreed to a new inquiry in 1998. This inquiry, known as the Saville Inquiry, was published in June 2010, twelve years after it had been set up. Contrary to the conclusions of the Widgery Report, the Saville Report concluded that it was the British Army, and not the Irish Republican Army (IRA) or the demonstrators, had fired the first shot, that the actions of the army were unjustifiable, and that the victims of the gunfire had been innocent. This paper looks at the annual Bloody Sunday commemorations from 1973 to 2013 in Derry to see what the effect of the public inquiries of 1972 and 1998 was on the perception of what happened at Bloody Sunday.Show less
Bachelor scriptie over de vraag waarom op Java een opiumpachtstelsel is ingevoerd en binnen zestig jaar weer is afgeschaft. Binnen deze vraag gaat de scriptie dieper in op de invloed van de...Show moreBachelor scriptie over de vraag waarom op Java een opiumpachtstelsel is ingevoerd en binnen zestig jaar weer is afgeschaft. Binnen deze vraag gaat de scriptie dieper in op de invloed van de ontwikkeling van de beeldvorming over de opiumpacht, opiumgebruik en Chinezen op de verandering in het beleid. Waar de beeldvorming bij de invoering nog van minder belang was, is deze belangrijker geworden bij de afschaffing. Het blijkt dat de economische argumenten het meeste invloed hebben gehad op de beleidsveranderingen.Show less
Bachelorscriptie over transitional justice in Spanje en de breuk met het 'pacto del olvido' door middel van een analyse van de polemiek die ontstond rond de zoektocht naar het graf van de Spaanse...Show moreBachelorscriptie over transitional justice in Spanje en de breuk met het 'pacto del olvido' door middel van een analyse van de polemiek die ontstond rond de zoektocht naar het graf van de Spaanse dichter Federico García Lorca.Show less
Mountain Crossroads: The Tomb of Sunan Tembayat in Mountain Jabalkat as Source of Javanese Religious Authority By Adieyatna Fajri For religious man, space or landscape is not homogeneous; they are...Show moreMountain Crossroads: The Tomb of Sunan Tembayat in Mountain Jabalkat as Source of Javanese Religious Authority By Adieyatna Fajri For religious man, space or landscape is not homogeneous; they are qualitatively different from others. In this regards landscapes are covering both of sacred and profane which resulted from binnary opposition system of human language and thought, in which two theoretical opposites are strictly defined and set off against one another. For the Javanese, mountain has long been perceived as a sacred place inhabited with unseen world which may pervade great mystical power. Within the new Islamic era, saint’s tombs become another characteristic feature of sacred mountain of Java. For the Javanese rulers, the Islamic saints presence on the mountain appeared to enhance their authority by legitimizing them. Through examining Hindu-Buddhist inscriptions, traditional Javanese sources and Dutch archives, this research try to reveal the importance of Javanaese mountain which is reperesented by Mount Jabalkat along with Sunan Tembayat’s tomb as a source of religious authority particulary in the reign of Sultan Agung from Mataram in the 17th century. Furthermore, this research also discuss the relationship of the idea of Javanese sacred landscape in the Indo-Islamic context. In conclusion, Within naturally diversed political faction, mountain along with its saints appeared to be a potent of religious power which should be propitiated properly or it could otherwise ignite religious insurgences toward the royal court.Show less
This thesis is focused on the perception of foreign newspapers about the Barcelona May Days. Its central theme is the elimination of the POUMist faction and how this was reported in six different...Show moreThis thesis is focused on the perception of foreign newspapers about the Barcelona May Days. Its central theme is the elimination of the POUMist faction and how this was reported in six different Anglo-Saxon newspapersShow less
Socialistische invloeden in het Haagse kunstonderwijs. De rol van de overheid binnen de culturele ontwikkeling van Nederland heeft in de twintigste eeuw een grote verschuiving meegemaakt. Hierbij...Show moreSocialistische invloeden in het Haagse kunstonderwijs. De rol van de overheid binnen de culturele ontwikkeling van Nederland heeft in de twintigste eeuw een grote verschuiving meegemaakt. Hierbij stond de sturende rol van de overheid centraal. Gedurende de twintigste eeuw ging de Nederlandse overheid zich meer en meer verantwoordelijk voelen voor de culturele ontwikkeling van het volk. Voor dit onderzoek heb ik gekeken naar hoe dit nieuwe gedachtegoed vanuit de politiek doorwerkte in de praktijk. De vraag die gesteld zal worden, gaat over de wisselwerking tussen beleid en praktijk. Deze vraag luidt: hoe en waarom heeft de toenemende verantwoordelijkheid vanuit de overheid in de jaren zestig en zeventig, consequenties gekend voor de kunstacademie in Den Haag?Show less
In deze scriptie wordt gepoogd een overtuigend argument te maken voor het bestaan van een langer, gedeeld, ideologisch conflict tussen Amerika en Rusland, waarmee de Koude Oorlog te beschouwen valt...Show moreIn deze scriptie wordt gepoogd een overtuigend argument te maken voor het bestaan van een langer, gedeeld, ideologisch conflict tussen Amerika en Rusland, waarmee de Koude Oorlog te beschouwen valt als slechts een gemilitariseerde, maar absoluut unieke, piek in een langere geschiedenis van ideologische antipathie. In dat opzicht sluit het betoog zich impliciet enigszins aan bij de school historici die de oorzaken van de Koude Oorlog primair, vaak in antwoord op revisionistische theorieën, zoeken in de rol van ideologie. Het antwoord wordt gezocht in bronnen die verhalen over de visie van voornamelijk Amerikaanse diplomaten, hoogwaardigheidsbekleders, journalisten, schrijvers, politici en academici in verschillende lezingen, publicaties en briefwisselingen. De nadruk ligt op de late negentiende eeuw.Show less
Was the TAZARA railway a successful instrument in the development of an economic nation state in Zambia? The effects of state, nation and market building on Kasama during 1976 - 1986