With at least 174 performances in 2017, it is fair to say that Johann Sebastian Bach’s St Matthew Passion enjoys unusual popularity in the Netherlands. Many scholars have wondered why, but without...Show moreWith at least 174 performances in 2017, it is fair to say that Johann Sebastian Bach’s St Matthew Passion enjoys unusual popularity in the Netherlands. Many scholars have wondered why, but without looking at the formative years of the Dutch Passion tradition: the interwar period between 1919 and 1939, when, as a result of economic distress, fear for moral breakdown and social fragmentation, the Dutch rediscovered an inward sense of nationality. First of all, this thesis shows that the tradition of yearly Passion performances, established by the conductor Willem Mengelberg, became a ritual through which citizens could profess this nationality. Subsequently, it analyses how a diverse group of intellectuals imbued Bach’s masterpiece with sublime properties. Finally, it turns its attention to peripheral regions, where locals took the initiative to organize their own Passion performances, enabling large swathes of the population to share and participate in a national musical culture. This thesis thus moves beyond musical, textual and dramaturgical aspects and integrates Dutch interwar Passion performance within its historical, social and cultural context. It regards Passion performances as civic rituals fostering emotional identification among both the active and passive participants. This approach aims to do justice to the ideological, religious and socio-economical heterogeneity of Dutch interwar society, as reflected in the vast array of primary sources under scrutiny. By investigating the origins of the Dutch passion for the Passion, this thesis seeks to elucidate the relations between music and national identity.Show less
Het Nederlands Instituut voor Militaire Historie is vandaag de dag een professioneel onderzoeksinstituut, dat zijn naam heeft gevestigd in de academische wereld. Daarbij is het instituut onderdeel...Show moreHet Nederlands Instituut voor Militaire Historie is vandaag de dag een professioneel onderzoeksinstituut, dat zijn naam heeft gevestigd in de academische wereld. Daarbij is het instituut onderdeel van het Ministerie van Defensie. Welke invloed heeft deze dubbele positie van het NIMH op het wetenschappelijke werk dat het NIMH uitvoert? In deze scriptie wordt de ontwikkeling van deze positie bestudeerd, met als case study de Indonesische dekolonisatieoorlog. De hoofdvraag van de scriptie is: welke rol speelde de Sectie Militaire Geschiedenis van de Koninklijke Landmachtstaf (voorganger van het NIMH) in onderzoek naar de Indonesische dekolonisatieoorlog van 1950 tot 2001?Show less
Zeven Nederlandse gemeenteraadsleden gingen na de algemene kieswetten van 1917 en 1919 op onorthodoxe wijze het debat aan. Ze stelden zich verkiesbaar om de raadzaal als platform te benutten voor...Show moreZeven Nederlandse gemeenteraadsleden gingen na de algemene kieswetten van 1917 en 1919 op onorthodoxe wijze het debat aan. Ze stelden zich verkiesbaar om de raadzaal als platform te benutten voor linksradicale ideeën, of er te protesteren tegen de stemopkomstplicht. Raads- en krantenverslagen tonen hoe ze gekant waren tegen politieke vertegenwoordiging, maar omgekeerd een veelal proletarisch nieuw electoraat vertegenwoordigden door zich in debat zowel tegengesteld te gedragen aan de heersende mores als zich hard te maken voor minderbedeelden. Met enerzijds hun beledigingen en brutale gedragingen en anderzijds hun gepassioneerde redes maakten ze dat het politieke debat gedurende de jaren twintig een stuk minder bedaard en bedaagd was dan tot nu toe werd aangenomen.Show less
Een historische, contextualiserende analyse van de ernstige politieke en bestuurlijke problemen in de voormalige gemeente Ter Aar gedurende de jaren negentig.
Beschrijving van de pioniersjaren van de radio tot 1925. Waarbij de rol en onderlinge relatie van Hanso Idzerda en de Nederlandse Vereniging voor Radiotelegrafie wordt belicht
Eind jaren '90 ontstond het sentiment dat nieuwsmedia niet meer te vertrouwen waren. Ze zouden hun macht misbruiken door het verhaal van politici verkeerd neer te zetten, waarmee zij de kiezer...Show moreEind jaren '90 ontstond het sentiment dat nieuwsmedia niet meer te vertrouwen waren. Ze zouden hun macht misbruiken door het verhaal van politici verkeerd neer te zetten, waarmee zij de kiezer misleiden. De vraag is of dat perspectief terecht was. Deze vraag wordt hier beantwoord door beeldvorming in twee politieke affaires met elkaar te vergelijken: de Koeweitaffaire van 1989 en de Bonnetjesaffaire van 1999-2000. Door een frameanalyse toe te passen op krantenartikelen en parlementsstukken wordt de totstandkoming van beeldvorming onderzocht. Daaruit kan opgemaakt worden wie verantwoordelijk is voor misleiding: de politicus of de journalist.Show less