In deze scriptie is een ideaalmodel ontwikkeld voor het politiek debat over morele controverses dat nauw aansluit bij de praktijk: het deliberatief democratisch discussiemodel. Op basis van de...Show moreIn deze scriptie is een ideaalmodel ontwikkeld voor het politiek debat over morele controverses dat nauw aansluit bij de praktijk: het deliberatief democratisch discussiemodel. Op basis van de theorie van de politiek filosofen Gutmann en Thompson over deliberatieve democratie is een initieel model ontwikkeld. Dat model is getoetst aan de in de Tweede Kamer gevoerde debatten over een verbod op de onverdoofde rituele slacht en het burgerinitiatief Voltooid Leven. Uitgaande van deze resultaten is het oorspronkelijke model op een aantal punten verbeterd, opdat het beter aansluit bij de parlementaire praktijk. Het uiteindelijke deliberatief democratische discussiemodel is zeer geschikt als normatief model voor het politiek debat over moreel controversiële onderwerpen, daar de gestelde normen haalbaar zijn en door de parlementariërs gedeeld worden.Show less
Research master thesis | History: Societies and Institutions (research) (MA)
open access
2013-01-18T00:00:00Z
In the British House of Commons of the 1860s and 1870s, the concept of ‘democracy’ was despised by most of its members: the word carried a strong negative connotation. No one wanted to have a...Show moreIn the British House of Commons of the 1860s and 1870s, the concept of ‘democracy’ was despised by most of its members: the word carried a strong negative connotation. No one wanted to have a democracy, and no one wanted to be a democrat. Gradual franchise extensions (1867, 1884) transformed this valuation. Yet it took the British parliament decades of debates, and three parliamentary reform acts, before the concept of ‘democracy’ was judged positively by most members of the House. It was only after the Third Reform Act, during the Irish Home Rule debates of 1886, that a new consensus was reached: on the fact that Great-Britain was a democracy, and essentially ruled by ‘the people’. Twenty years before, during the Second Reform Act debates in 1866, such an utterance was unimaginable; it was perhaps desired by a few Radicals, but condemned by a broad majority. Hence, in the period from 1866 to 1886, the meaning and value of the concept of ‘democracy’ underwent a complete and unexpected change. How can we explain this conceptual turnover, from an essentially negative to a predominantly positive valuation? And how did democracy’s meaning shift? Those are the two questions that this thesis tries to answer.Show less