This paper has researched what the power of a performance protest is when making use of artistic means. Artist Nan Goldin constructed performance protests against the Sackler family, a...Show moreThis paper has researched what the power of a performance protest is when making use of artistic means. Artist Nan Goldin constructed performance protests against the Sackler family, a pharmaceutical dynasty partly responsible for the opioid crisis in the United States. These protests served the purpose of getting museums to cut their ties with the Sackler family, thus also refusing funding from the Sackler’s. This paper has investigated how Nan Goldin has succeeded in doing so, using theories from performance studies to visual rhetoric. This research hopes to have illustrated how these previously mentioned powerful performance tools can help build a community to fight against big institutions.Show less
Dit eindwerkstuk bespreekt de digitaal gemanipuleerde foto Chicago Board of Trade III van Andreas Gursky uit 2009 in het licht van het filosofische concept becoming dat door Gilles Deleuze en Félix...Show moreDit eindwerkstuk bespreekt de digitaal gemanipuleerde foto Chicago Board of Trade III van Andreas Gursky uit 2009 in het licht van het filosofische concept becoming dat door Gilles Deleuze en Félix Guattari is geïntroduceerd in 1980. Aan de hand van hedendaagse beschrijvingen en interpretaties van dit concept door onder anderen Gerald Bruns en Leonard Lawlor, wordt onderzocht op welke manier de mensenmassa op de foto traditionele visies op het menszijn overstijgt, en in het proces van becoming gedeconstrueerd en gedeïndividualiseerd wordt. De digitale manipulatie van de foto speelt hierbij een belangrijke rol. De mens verliest hierdoor zijn identiteit en betekenis als individu en vormt samen met zijn soortgenoten een groep die verder gaat dan het overstijgen van het menszijn, namelijk richting het dierlijk worden van de mens: een proces van becoming-animal is in gang gezet. Aan de hand van deze theorie, wordt de groep op de foto geïnterpreteerd als roedel of zwerm die samen een collectief vormt dat op de effectenbeurs de globalisatie in gang houdt. In de door Gursky gecreëerde constructie leven deze becomings-animal een nomadisch bestaan en ondergaan zij een constant, eindeloos proces van ontwikkeling en deterritorialisatie dat Chicago Board of Trade III visualiseert.Show less
Sinds de jaren negentig van de vorige eeuw werd het archief als statisch fenomeen onder de loep genomen in de zogenaamde archival turn. Het fotoboek The Lottery (2023) van de Amerikaanse fotograaf...Show moreSinds de jaren negentig van de vorige eeuw werd het archief als statisch fenomeen onder de loep genomen in de zogenaamde archival turn. Het fotoboek The Lottery (2023) van de Amerikaanse fotograaf Melissa Catanese (1979) is een voorbeeld van een werk dat te categoriseren is als archival art, een kunstvorm die reflecteert op deze verschuiving binnen het discours. In deze scriptie wordt aan de hand van interdisciplinaire literatuur over archieftheorie, historiografie, sociologie en fotografietheorie geanalyseerd hoe debatten met betrekking tot de waarheidsfunctie van het fotografisch archief inzicht bieden in The Lottery. In het fotoboek wordt materiaal gecombineerd uit verschillende typen archieven, waardoor de geselecteerde foto’s een onduidelijke herkomst hebben. Het proces van selectie en combinatie toont aan hoe de betekenis van fotografie binnen het archief ambigue is. Hierdoor kan het fotoboek worden gezien als een reflectie op het archief als een heterotopie. The Lottery wordt daarnaast besproken in relatie tot historiografische kwesties met betrekking tot narratief en fictie. The Lottery maakt gebruik van parafictieve strategieën, waarin de waarheidsfunctie van fotografie bevraagd wordt door een anachronistische lezing bij de kijker uit te lokken. De nieuwe betekenis die de foto’s krijgen in de context van het fotoboek zijn gebaseerd op vanzelfsprekendheden met betrekking tot gearchiveerde fotografie en realiteit. Dit toont aan hoe feit en fictie met elkaar verwikkeld zijn in dit werk, om deze eigenschap van het medium te bevragen.Show less
In het werk Memory Burn 1-9 (2020) van kunstenaar Kiymet Dastan worden negen discs langzaam verbrand. Het is een poging van Dastan om ‘vergeten’ te materialiseren. In dit essay wordt ingegaan op de...Show moreIn het werk Memory Burn 1-9 (2020) van kunstenaar Kiymet Dastan worden negen discs langzaam verbrand. Het is een poging van Dastan om ‘vergeten’ te materialiseren. In dit essay wordt ingegaan op de rol die materiaal en toeschouwers spelen in Memory Burn 1-9 in het proces van het herinneren. Zo wordt er met een new materialist theoretisch raamwerk van Maria Zirra gekeken naar hoe het toekennen van agency aan de verbrande discs hun rol slechts beperkt beïnvloedt. Tevens is er onderzocht hoe de destructie van de discs juist materiële herinneringen toevoegt in plaats van verwijdert. De invloed van de toeschouwer blijkt essentieel tijdens het proces van betekenisgeving aan de verbrande discs, wat zowel bij de absent presence theorie van Jacques Derrida als de ideeën van punctum en ‘that-has-been’ van Roland Barthes naar voren komt. Daarnaast laten de fetish theory van Christian Metz en social memories zoals Aleida Assmann die omschrijft, zien hoe het proces van het verbranden naast verlies ook verlangen en herkenning creëert bij toeschouwers. Het verbranden van de discs blijkt dan ook niet enkel een representatie van ‘vergeten’ te zijn, maar dient juist als toegang tot herinneringen van toeschouwers.Show less
Taxidermy within contemporary art is a relatively new phenomenon, however, it can be used to express various societal concepts and issues, such as relationships between humans and animals, the meat...Show moreTaxidermy within contemporary art is a relatively new phenomenon, however, it can be used to express various societal concepts and issues, such as relationships between humans and animals, the meat and fur trade or animal rights activism. A case study of Katarzyna Kozyra’s Pyramid of Animals can be considered valuable, given that it also features a video of an animal’s slaughter next to the sculpture. Artworks including taxidermy can gather greatly varying receptions, which is the base for this paper. The effectiveness in propelling the artowrks’ message as well as their response is important to analyse.Show less
Ecology and participatory art projects are relevant topics in current day artistic practices, yet how can art be of influence on the social matter of the planning and use of the public space in the...Show moreEcology and participatory art projects are relevant topics in current day artistic practices, yet how can art be of influence on the social matter of the planning and use of the public space in the urban environment? Commonly, ecological and participatory art practices and exhibitions take place within four walls of white cube galleries or project spaces where they reach an already initiated and versed art viewing audience. Meanwhile the public sphere is managed by city governments and cannot be intervened with by civilians who do live in the spaces as their everyday surroundings. This paper looks at two different methods of artistic practices and exhibitions that take place in curated environments made by artists as well as interventions in public spaces by inhabitants of an environment in order to understand how artistic interventions can play a role in the reclaiming livability in the urban landscape. These two approaches will be analyzed through two different case studies.The paper comes to the finding that artists and urban interventionists need to collaborate to build a sustainable and engaged practice.Show less
This paper applies Karl Marx’s definition of alienation to art produced by artificial intelligence system Dall-E. This is achieved by examining Dall-E’s productions through the lens of historic...Show moreThis paper applies Karl Marx’s definition of alienation to art produced by artificial intelligence system Dall-E. This is achieved by examining Dall-E’s productions through the lens of historic texts, namely Walter Benjamin’s text on ‘The Work of Art in the Age of Technological Reproducibility’ and Leo Tolstoy’s book ‘What is Art’, further supported by contemporary literature on artificial creativity in relation to the remaining role of the artist. The resulting analysis indicates that Dall-E’s production process is divided as framed by Marxist definitions, thereby making it difficult to trace artistic mastery. In the following section, the analysis of creativity results in the idea that alienation in Dall-E is better understood as a shaded artistic freedom. Contrastingly, in the final section Dall-E shows that it can overcome its own alienating aspects by becoming universal and multi-usable, aligning democratic results.Show less
This thesis explores the emergence of Parametricism in the early 2000s through a comparative of the transitional phase between the precedent architectural styles and the evolving parametric...Show moreThis thesis explores the emergence of Parametricism in the early 2000s through a comparative of the transitional phase between the precedent architectural styles and the evolving parametric paradigm. While devoid of parametric modeling tools, these proto-parametric designs demonstrate a profound communicative capacity in articulating and organizing society’s heterogeneous nature. In investigating three case studies between 1999 and 2002, this research highlights a shift towards a heightened Urban Relationality and Urban Functionalism. Contextualized within the digital turn, the examples coincide in their integration of architectural semiology and a focus on socio-spatial relations. The designs foster positive spillovers within their proximate social and urban environments by transcending modernism’s functionalism through multi-functional approaches and an aestheticized architectural practice. Highlighting the constraints imposed by Patrik Schumacher’s Parametricist manifesto, this research underscores the transformative potential of transitional phases advocating for opening the Parametricist discourse to allow for creative exploration and progress in light of pressing contemporary issues.Show less
In de zeventiende eeuw ontstaat er in de Republiek der Nederlanden een interessant fenomeen: volwassen vrouwen beginnen met het vervaardigen van imposante pronkpoppenhuizen, ook wel ...Show moreIn de zeventiende eeuw ontstaat er in de Republiek der Nederlanden een interessant fenomeen: volwassen vrouwen beginnen met het vervaardigen van imposante pronkpoppenhuizen, ook wel ‘poppekonstkabinetten’ genoemd. De pronkpoppenhuizen van Petronella De la Court (1624-1707), Petronella Dunois (1650-1695), Petronella Oortman (1656-1716) en Sara Ploos van Amstel Rothé (1699-1751) kunnen geteld worden tot de topstukken van de Nederlandse museumcollecties door hun goed bewaarde staat en rijkelijke aankleding. Deze bijzondere stukken worden elke dag bewonderd door vele museumbezoekers en geven een belangrijke inkijk in het dagelijks leven van de welgestelde burgerij in de zeventien en achttiende-eeuwse Republiek. In deze scriptie is - aan de hand van de informatie die de poppenhuizen verschaffen over het dagelijks leven van de gegoede burgerij in de Republiek - onderzocht op welke manier het Hollandse pronkpoppenhuis functioneerde binnen het leven van de vrouw in deze kringen.Show less
Korte samenvatting In 2004 wordt door Sotheby’s een achttiende eeuws zilveren tafelstuk geveild van de hand van de zilversmid François-Thomas Germain. De opdrachtgever van dit tafelstuk was de...Show moreKorte samenvatting In 2004 wordt door Sotheby’s een achttiende eeuws zilveren tafelstuk geveild van de hand van de zilversmid François-Thomas Germain. De opdrachtgever van dit tafelstuk was de hertog van Mecklenburg Schwerin. De herontdekking van het tafelstuk wordt in hoofdstuk een behandeld, alsook het achttiende eeuwse aankoopproces. Daarna volgt in hoofdstuk twee de beschrijving van de in de achttiende eeuw gangbare service à la française tafelceremonie, het menu en hoe deze ceremonie van toepassing is op die van de hertog. Hoofdstuk drie bespreekt het hertogdom Mecklenburg Schwerin, het mecenaat van de hertog, de relatie tussen Jean-Baptiste Oudry, de hertog en erfprins Friedrich en de relatie tussen Oudry en Germain. In hoofdstuk vier volgt de uiteenzetting van de Germain dynastie en diens ondergang. Aansluitend wordt in hoofdstuk vijf een vergelijking gemaakt met een tafelstuk gemaakt door Germain in opdracht van het Portugese hof. Tenslotte wordt in de conclusie bekeken of de vragen beantwoord worden.Show less
Abstract Whistler: Het beeld buiten het doek Dit onderzoek gaat over hoe James Whistler aan zijn eigen imago werkte aan de hand van zijn zelfportret Arrangement in Grey: Portrait of the Painter. De...Show moreAbstract Whistler: Het beeld buiten het doek Dit onderzoek gaat over hoe James Whistler aan zijn eigen imago werkte aan de hand van zijn zelfportret Arrangement in Grey: Portrait of the Painter. De beschilderde lijst van dat werk staat hierin centraal. De ontwikkeling van de lijstontwerpen, tentoonstellingen, en eigen teksten door Whistler worden onderzocht om te kijken waarom Whistler zijn lijst pas bij zijn zelfportret nadrukkelijk als vernieuwend en origineel omschreef. In een brief aan Georg Aloysius Lucas deed hij dit namelijk in relatie tot een tentoonstelling in Parijs waar Whistler voor het eerst in ruim vijf jaar weer tentoonstelde. Waar Whistler tentoonstelde en wat hij daar liet zien is ook van belang om een inzicht te krijgen over hoe Whistler zijn imago probeerde te vormen. Het zelfportret heeft hij gemaakt in een productieve periode waar diverse ontwikkelingen aan vooraf zijn gegaan tot het punt waarop hij zich als innovatief kunstenaar presenteerde.Show less
Dit artikel onderzoekt Portret van Edmond de Belamy (2018): een portret gecreëerd door kunstmatige intelligentie, van Frans kunstenaarscollectief Obvious. De vraag die centraal staat is de mate...Show moreDit artikel onderzoekt Portret van Edmond de Belamy (2018): een portret gecreëerd door kunstmatige intelligentie, van Frans kunstenaarscollectief Obvious. De vraag die centraal staat is de mate waarin dit werk daadwerkelijk vernieuwend is ten opzichte van de traditionele portrettraditie waarin het zichzelf positioneert. Hierbij wordt onderzocht op welke wijze de verhouding tussen kunstenaar, uitvoerder en medium ontwricht wordt in dit werk, alsmede de manier waarop Portret van Edmond de Belamy als interface interacteert met de toeschouwer. De ontwikkelingen op het gebied van algoritmische kunst die dit werk belichaamt, worden in perspectief gesteld. Onze neiging kunst gemaakt door kunstmatige intelligentie te benaderen op een manier die spreekt van verontrusting of verontwaardiging wordt bevraagd: in hoeverre is die angst voor vernieuwing in het geval van Portret van Edmond de Belamy gegrond?Show less
This thesis discusses a casque ornamented with folklore patterns using theory on cultural trauma and anthropology of art in order to understand the significance of a casque within the formation and...Show moreThis thesis discusses a casque ornamented with folklore patterns using theory on cultural trauma and anthropology of art in order to understand the significance of a casque within the formation and communication of cultural trauma in Ukrainian society. The cultural trauma theory, implemented by Jeffrey C. Alexander, suggests that people construct traumas intentionally through the framework of culture. While acknowledging the importance of cultural objects in establishing and communicating traumatic processes, the approach seems to disregard the existing agency of artefacts, resulting in the premise that cultural traumas always fade away. This research aims to add another perspective to the cultural trauma theory by considering the power of artefacts through the anthropological theory of art, coined by Alfred Gell. By implying that ornamented casque has a levelled agency, the research argues that consideration of active agency makes the cultural trauma remain or be experienced again after its turn into museum objects of commemoration.Show less
In this thesis, I will explore the controversy pertaining to the Equestrian Statue of Theodore Roosevelt. This will include a background on the purpose of the statue and its relationship to the...Show moreIn this thesis, I will explore the controversy pertaining to the Equestrian Statue of Theodore Roosevelt. This will include a background on the purpose of the statue and its relationship to the American Museum of Natural History, the history behind the ownership of the statue and the information obtained and used by the City of New York on how to proceed with the statue. I will also examine the possible reasoning behind why it is being moved to the Roosevelt Presidential Library located in North Dakota instead of staying in storage, as well as addressing the racial issues associated with this statue and how they are being acknowledged. In closing, I will focus on how major institutions handled the statue and how the removal/relocation may be treated in its new location using the example of VR technology being used at the J. Sims pedestal.Show less
In this thesis, the Egyptian motives on the production of the British potter Josiah Wedgwood (1730-1795) are put into context. By looking at the personal and cultural-historical influences on...Show moreIn this thesis, the Egyptian motives on the production of the British potter Josiah Wedgwood (1730-1795) are put into context. By looking at the personal and cultural-historical influences on Wedgwood, we have found several reasons why we find examples of classical and Egyptian motives in his work.Show less
Vanuit architectuurhistorisch en religiewetenschappelijke perspectieven wordt de Bruder Klaus Feldkapelle (2007) van de Zwitserse architect Peter Zumthor (*1943) onderzocht. De conceptie van de...Show moreVanuit architectuurhistorisch en religiewetenschappelijke perspectieven wordt de Bruder Klaus Feldkapelle (2007) van de Zwitserse architect Peter Zumthor (*1943) onderzocht. De conceptie van de axiomatische structuur als synthese van architectuur en niet-architectuur van kunsthistorica Rosalind Krauss wordt ter hand genomen om inzicht te verschaffen in de architectuur van de kapel. Categorieeën van het sacrale en transcendentie worden toegepast op de tektonische eigenheid van de Feldkapelle. Met behulp van secundaire literatuur worden op dialectische wijze interieur en exterieur en vormelijke eigenschappen zoals openheid en geslotenheid, horizontaliteit en verticaliteit en lichtval onderzocht om zodoende tot verdiept inzicht in de architectuur van de Feldkapelle te komen.Show less
De glazen kunstwerken van Dale Chihuly die onderdeel zijn van de Garden Cycle hebben de natuur als onderwerp. In deze scriptie zal er worden onderzocht hoe bij twee van deze werken orde en chaos...Show moreDe glazen kunstwerken van Dale Chihuly die onderdeel zijn van de Garden Cycle hebben de natuur als onderwerp. In deze scriptie zal er worden onderzocht hoe bij twee van deze werken orde en chaos tot uiting worden gebracht. Dit wordt gedaan aan de hand van kunsthistorisch literatuuronderzoek waarin een interdisciplinaire insteek centraal staat. De onderzochte objecten zijn de museumtuin van Chihuly Garden and Glass en Mille Fiori. Beiden zijn tuinen met glazen objecten erin, maar verschillen van elkaar op het gebied van natuur. Orde en chaos zijn beide aanwezig in de twee kunstwerken, maar komen op een andere wijze tot uiting. Orde wordt voornamelijk aangebracht door het menselijk handelen en chaos door de natuur, waar de mens minder controle over heeft. Beide processen zijn fundamenteel bij het tot stand komen van de objecten die daardoor voortkomt uit een verstoring in de kunst.Show less