This study examines the language use of practice nurses mental health in the Netherlands. More specifically, the language use of 11 practice nurses was investigated on manifestations of so-called ...Show moreThis study examines the language use of practice nurses mental health in the Netherlands. More specifically, the language use of 11 practice nurses was investigated on manifestations of so-called ‘mental health care-language’, which is specialistic and contains terms related to mental disorders, and the preferred ‘general practitionerlanguage’, which is a more generalistic and neutral ‘type’ of language use. A total of 28 transcribed consultations were analyzed, applying a combined quantitative and qualitative research design. Firstly, the consultations were coded with the VR-CoDES-P (Del Piccolo et al., 2011). Findings showed the practice nurses responded mainly with non-explicit, space providing reactions, of which most with back-channels. In the second part of the study, the practice nurse’s language use was stylistically analyzed, using the ‘Checklist van Nederlandse Stijlmiddelen’ (Stukker & Verhagen, 2019) and the concept of alternative choices in formulation (Van Leeuwen, 2015). Results indicated, that in over one third of the consultations, the practice nurses spoke in ‘mental health care-language’. Instances in which the nurses spoke in this language ‘type’, were for mainly the result of the nurses merely mirroring the patient’s way of talking or reading out loud a medicine leaflet. Identifying manifestations of ‘general practitioner-language’ appeared to be less straightforward; it was found that the practice nurses used a wide variety of (neutral) formulations with which they rephrased the psychological complaints their patients voiced.Show less
Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
In deze scriptie wordt onderzocht hoe mensen met een positief evaluatief standpunt jegens zaken die gezien de milieuproblemen als controversieel kunnen worden gezien hun standpunt verdedigen....Show moreIn deze scriptie wordt onderzocht hoe mensen met een positief evaluatief standpunt jegens zaken die gezien de milieuproblemen als controversieel kunnen worden gezien hun standpunt verdedigen. Hierbij worden discussies geanalyseerd waarin het nieuwe woorddeel -schaamte (als in vliegschaamte, vleesschaamte) wordt gebruikt. De uitingen van de discussianten worden bestudeerd op de manier hoe zij beleefdheidsstrategieën gebruiken om strategisch te manoeuvreren.Show less
Dagelijks zijn er veel verschillende reclames te zien waarin producten voor het lichaam worden aangeprezen. Een manier om deze lichaamsverzorgingsproducten aan te prijzen is door middel van een...Show moreDagelijks zijn er veel verschillende reclames te zien waarin producten voor het lichaam worden aangeprezen. Een manier om deze lichaamsverzorgingsproducten aan te prijzen is door middel van een autoriteit die vertelt over het product of op een andere gunstige wijze met het product wordt geassocieerd. Hiermee proberen de reclamemakers het publiek aan te sporen tot het kopen en gebruiken van een product. Het doel van dit onderzoek is om te analyseren hoe het publiek kan worden overtuigd door middel van autoriteitsargumentatie in reclames voor lichaamsverzorging. Hiervoor is de volgende hoofdvraag opgesteld: Op welke manier(en) wordt een autoriteitsargument strategisch zo overtuigend mogelijk gebracht in reclames voor lichaamsverzorging? Om deze vraag te kunnen beantwoorden, zijn er analyses uitgevoerd op basis van de uitgebreide pragma-dialectiek. Er is een corpus samengesteld van twintig lichaamsverzorgingsreclames die allereerst zijn getranscribeerd. Vervolgens zijn ook de argumentatiestructuren van de reclames opgesteld. Aan de hand van deze transcripties en argumentatiestructuren is er door middel van analytische inductie onderzocht op welke manieren een autoriteitsargument overtuigend kan worden gebracht. Uit deze analyse blijkt dat reclamemakers een autoriteitsargument in lichaamsverzorgingsreclames door middel van zes strategieën overtuigend kunnen brengen: ‘tonen en benoemen van deskundigheid’, ‘aantonen van een ontwikkeling binnen een vakgebied’, ‘benoemen van een vakgebied’, ‘impliciet laten van een standpunt’, ‘benoemen van externe autoriteiten’ en ‘gebruik maken van een bepaald jargon of woordgebruik’. Hiermee is er een eerste aanzet gegeven binnen het onderzoek naar strategisch overtuigend brengen van een autoriteitsargument in lichaamsverzorgingsreclames.Show less
Het kan van adverteerders redelijkerwijs worden gezegd dat zij strategisch manoeuvreren. Enerzijds proberen zij een doelgroep zo effectief te overtuigen van hun boodschap, anderzijds hebben zij...Show moreHet kan van adverteerders redelijkerwijs worden gezegd dat zij strategisch manoeuvreren. Enerzijds proberen zij een doelgroep zo effectief te overtuigen van hun boodschap, anderzijds hebben zij veel verschillende grenzen om zich aan te houden: zowel de discussieregels als grenzen van het actietype. Deze grenzen zijn vastgelegd in de Nederlandse Reclame Code (NRC), die in stand wordt gehouden door de Reclame Code Commissie (RCC) en het College van Beroep (CvB) van de Stichting Reclame Code (SRC). Ook de adviezen van de Stichting zijn gebonden aan een kader. Het doel van dit onderzoek is analyseren in hoeverre de gronden waarop de RCC en het CvB hun beslissingen baseren, verfijnd kunnen worden aan de hand van de inzichten uit de pragmatiek. In de pragmatiek is al veel geschreven over misleiding, maar er is nog geen systematische manier om uitingen te analyseren. Daarom is – na het behandelen van de literatuur over coöperatie, liegen, manipulatie en bedrog vanuit een Griceaans perspectief – een eerste poging gedaan om een operationele definitie op te stellen. Deze is vervolgens gebruikt om drie dossiers van de SRC te (her)analyseren. In deze zaken hebben zowel de RCC als het CvB uitspraken gedaan, die niet altijd overeenkwamen, wat erop duidt dat er niet zonder meer overeenstemming is als het gaat om uitspraken over misleiding. Dit biedt ook de mogelijkheid tot verfijning van de gronden. Uit de analyse bleek dat er zeker manieren zijn waarop de inzichten uit de pragmatiek de gronden van de uitspraken kunnen verfijnen. Allereerst door de operationele definitie van misleiding mee te nemen, waarbij verschillende elementen geëxpliciteerd worden, die nu slechts gevoelsmatig behandeld lijken te worden. Daarnaast door niet alleen op de letterlijke tekst te focussen, ontstaat er een mogelijkheid ook het effect van implicaties en implicaturen te zien, die worden opgeroepen maar niet letterlijk aanwezig zijn. Als laatste is er nog een praktisch punt, dat in de behandeling van de RCC al verder wordt doorgezocht naar statistische onderbouwing van argumenten van de twee partijen. Hoewel er nog een aantal kanttekeningen en verbeterpunten te noemen zijn bij de analyse en resultaten/conclusies, laat dit onderzoek wel een mogelijkheid zien. De uitspraken over misleiding van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep kunnen consistenter worden onderbouwd, door inzichten uit de pragmatiek te gebruiken. Vervolgonderzoek zou deze inspanning op grotere schaal kunnen uitvoeren, om te kijken of de conclusies ook kwantificeerbaar zijn.Show less
In deze scriptie is met behulp van de uitgebreide pragma-dialectische argumentatietheorie geanalyseerd hoe een adverteerder in positief en negatief geframede advertenties voor goede doelen kan...Show moreIn deze scriptie is met behulp van de uitgebreide pragma-dialectische argumentatietheorie geanalyseerd hoe een adverteerder in positief en negatief geframede advertenties voor goede doelen kan manoeuvreren met intensiveerders als pathos-opwekkend middel.Show less
In dit onderzoek zijn de kritische vragen die horen bij de beoordeling van de drogreden van het hellend vlak gespecificeerd voor het politieke verkiezingsdebat.
In het politieke debat bestaat de mogelijkheid om de tegenstander persoonlijk aan te vallen. De betreffende politicus heeft hiermee op het oog dat het ethos van de tegenstander met deze...Show moreIn het politieke debat bestaat de mogelijkheid om de tegenstander persoonlijk aan te vallen. De betreffende politicus heeft hiermee op het oog dat het ethos van de tegenstander met deze persoonlijke aanval geschaad wordt. Er zijn echter gevallen waarin niet de tegenstander, maar de spreker zelf wordt geschaad door zijn persoonlijke aanval. In deze scriptie wordt onderzocht of er strategieën zijn waarmee een discussiant het ethos van zijn tegenstander kan aanvallen zonder dat zijn eigen ethos daarmee geschaad wordt. De hoofdvraag van deze scriptie is dan ook: met welke strategieën kunnen politici een persoonlijke aanval inzetten in verkiezingsdebatten zonder daarbij het eigen ethos te verwaarlozen? Om deze vraag te beantwoorden zijn de verkiezingsdebatten van 2012 geanalyseerd. Er is gekozen voor een onderzoek naar verkiezingsdebatten, omdat het aannemelijk lijkt dat er in verkiezingsdebatten veel persoonlijke aanvallen aangetroffen kunnen worden. In verkiezingsdebatten speelt het ethos van de discussiant meer een rol dan in een ander debat, omdat kiezers op basis van verkiezingsdebatten kunnen bepalen wie ze willen dat ministerpresident van het land wordt. Vermoedelijk speelt het ethos van de discussianten een rol bij deze keuze, en het is daarom aantrekkelijk voor de politici om het ethos van de tegenstander aan te vallen. De verkiezingsdebatten zijn geanalyseerd aan de hand van analytische inductie. Er is voortdurend een hypothese opgesteld, en deze hypothese is aangepast naargelang er voorbeelden opdoken die strijdig waren met de initiële hypothese. Op deze manier zijn er een aantal strategieën gedefinieerd in het corpus, en deze strategieën zijn in te delen in een viertal categorieën. De categorieën van debatstrategieën vallen samen met de drie communicatieve niveaus van de taalhandelingentheorie: locutie, illocutie en perlocutie. Omwille van het materiaal is er een vierde categorie aan toegevoegd, namelijk de dialogische strategieën. Een locutionaire debatstrategie is een debatstrategie waarbij de vorm van de uiting de strategische manoeuvre bewerkstelligt. Bij een illocutionaire manoeuvreert de discussiant strategisch door middel van de inhoud van de uiting. Als er sprake is van een perlocutionaire debatstrategie wordt er strategisch gemanoeuvreerd met het effect van de uiting. Bij een dialogische debatstrategie wordt de strategische manoeuvre tot stand gebracht door middel van de interactie tussen de discussianten. Op basis van de bevindingen in het corpus kan gesteld worden dat er een op macroniveau vier manieren zijn om een persoonlijke aanval in te zetten zonder dat daarbij het eigen ethos schade ondervindt. Deze vier manieren zijn de vier categorieën zoals hierboven besproken. Binnen deze categorieën kunnen op microniveau een aantal strategieën worden onderscheiden. In deze scriptie worden een aantal van deze strategieën besproken.Show less
Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
In deze scriptie is onderzocht hoe pathos in reclames gebruikt kan worden om een poging te doen positieve emoties op te roepen bij ontvangers, door een positieve gevolgtrekking te maken tussen een...Show moreIn deze scriptie is onderzocht hoe pathos in reclames gebruikt kan worden om een poging te doen positieve emoties op te roepen bij ontvangers, door een positieve gevolgtrekking te maken tussen een sport en het product. Met die positieve gevolgtrekking wordt bedoeld dat het subject na inname van het consumeringsproduct plotseling erg goede sportprestaties kan leveren. De aanleiding hiervoor betrof een citaat van De Brauw e.a. (2016) waarin gesteld werd dat door de associatie met sport positieve emoties opgeroepen worden voor ongezonde producten. De vraag was daarom op welke manieren dit kan gebeuren. Pathos betekent het opwekken van emoties bij het publiek en is een technisch overtuigingsmiddel ontwikkeld in de klassieke retorica. Hierbij kunnen uiteraard positieve of negatieve emoties opgewekt worden, maar in deze scriptie staat de positieve variant centraal. Het blijkt dat pathos in reclames ingezet kan worden door middel van het gebruik van bepaalde stilistische middelen in vorm en beeld, of door het gebruik van humor. Na analyse aan de hand van de methode van analytische inductie zijn twee reclames geanalyseerd op het voorkomen van pathos, en hoe pathos opgewekt wordt in die reclames. Door toepassing van humor kunnen positieve emoties opgeroepen worden. Daarnaast kan de ontvanger een impliciete vergelijking maken met het subject in de reclame, waarbij dus het stilistische en/of argumentatorische middel van de vergelijking wordt gebruikt.Show less
Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
In de Zomergasten-aflevering (2016) waarin premier Rutte te gast was, liet de presentator een door Rutte uitgekozen filmfragment zien over Turks-Nederlandse demonstranten in Rotterdam. In het...Show moreIn de Zomergasten-aflevering (2016) waarin premier Rutte te gast was, liet de presentator een door Rutte uitgekozen filmfragment zien over Turks-Nederlandse demonstranten in Rotterdam. In het fragment zijn Erdogan-aanhangers te zien die een NOS-verslaggever duwen tijdens een demonstratie voor het Turkse consulaat in Rotterdam. Tijdens de tv-show reageert Rutte: met een uitspraak waarin hij de woorden ‘pleur op’ gebruikt, de uitspraak is hem in de Algemene Politieke Beschouwingen van 2016 achtervolgd. Zijn collega’s hebben tijdens dit debat welgeteld 71 keer naar de uitspraak verwezen. Onderbouwing van eigen standpunt met behulp van de uitspraak van Rutte kan op een dusdanige manier zijn gedaan, dat dit heeft geleid tot een verdraaiing van het oorspronkelijke standpunt. Met behulp van de pragma-dialectische argumentatietheorie, wil ik gaan onderzoeken of ‘pleur op’ in de APB voorkomt als een drogreden van de stroman. De drogreden betreft de verdraaiing of vertekening van een standpunt. De pragma-dialectiek geeft een ideaalmodel voor een kritische discussie en manoeuvres aan de hand waarvan een drogreden van de stroman kan worden herkend. In de pragma-dialectiek worden duidelijke systematische en volledige analyses van verschillende drogredeneringen gegeven, die begaan kunnen worden in een discussie, wat deze theorie geschikt maakt voor dit onderzoek.Show less
In deze scriptie is onderzocht welke aanpassingen er gedaan kunnen worden aan het publiek door middel van strategisch manoeuvreren in medische advertenties gericht op artsen of consumenten....Show moreIn deze scriptie is onderzocht welke aanpassingen er gedaan kunnen worden aan het publiek door middel van strategisch manoeuvreren in medische advertenties gericht op artsen of consumenten. Allereerst is er een beschrijving gegeven van beide communicatieve actietypes en vervolgens zijn enkele voorbeelden van beide advertentiesoorten geanalyseerd op het gebruik van strategische manoeuvres waarbij aanpassingen zijn gedaan aan het publiek.Show less