Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
In deze scriptie wordt de game Silent Hill 2 (Konami 2001) geanalyseerd door middel van psychoanalyse. Door de psychoanalytische methode te gebruiken kunnen onderliggende elementen van de game...Show moreIn deze scriptie wordt de game Silent Hill 2 (Konami 2001) geanalyseerd door middel van psychoanalyse. Door de psychoanalytische methode te gebruiken kunnen onderliggende elementen van de game worden blootgelegd. Omdat psychoanalyse onlosmakelijk verbonden is aan de mens, zegt deze scriptie niet alleen iets over de wetenschappelijke potentie van games, maar ook over de werking van games op de speler. Daarnaast geeft Silent Hill 2 nieuwe inzichten in bestaande psychoanalytische theorieën. In deze scriptie zal de diepgewortelde binding met de avatar worden geanalyseerd en hoe het effect van onbeschrijfbaar trauma door een gevoel van onmacht voelbaar wordt bij de speler van Silent Hill 2.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Het doel van dit eindwerkstuk is om aan te tonen dat het werk van Refn, ondanks het gebruik van een overdadige expressieve stijl, niet inhoudsloos is, en dat hij stijl juist inzet om een ...Show moreHet doel van dit eindwerkstuk is om aan te tonen dat het werk van Refn, ondanks het gebruik van een overdadige expressieve stijl, niet inhoudsloos is, en dat hij stijl juist inzet om een (emotionele) reactie op te roepen bij de kijker. Ik zal aantonen dat zowel het overdadige gebruik van kleur als de hoge mate van gewelddadigheid een functie dient, en dat zijn werk raakvlakken heeft met de zogeheten transcendentale stijl.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Een studie naar de narratieve werking van het gebruik van voice-over vertellingen in cinema. Met een nadruk op de ironie die dit gebruik creëert in Barry Lyndon (Kubrick, 1975) en Adaptation. ...Show moreEen studie naar de narratieve werking van het gebruik van voice-over vertellingen in cinema. Met een nadruk op de ironie die dit gebruik creëert in Barry Lyndon (Kubrick, 1975) en Adaptation. (Jonze, 2002).Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Een vergelijkend onderzoek tussen Twin Peaks (1990) en de films noir Laura (1944) en Kiss Me Deadly (1955), waarin beide films noir worden gebruikt als grond voor het uiteenzetten van zowel de...Show moreEen vergelijkend onderzoek tussen Twin Peaks (1990) en de films noir Laura (1944) en Kiss Me Deadly (1955), waarin beide films noir worden gebruikt als grond voor het uiteenzetten van zowel de vroegere als de latere film noir. Na deze uiteenzetting worden beide films direct vergeleken met Twin Peaks om op deze wijze te betogen waarom de serie als een neo-noir gelezen kan worden.Show less
Dit onderzoek richt zich op deze alternatieve representaties van Islamitisch extremisme die een enigszins afwijkend beeld geven van deze sociale groep. In het bijzonder richt dit onderzoek zich op...Show moreDit onderzoek richt zich op deze alternatieve representaties van Islamitisch extremisme die een enigszins afwijkend beeld geven van deze sociale groep. In het bijzonder richt dit onderzoek zich op de vraag of stereotypen een ondermijnende werking kunnen hebben in de alternatieve representaties van Islamitisch extremisme. Om deze vraag te kunnen beantwoorden zal in het eerste hoofdstuk onderzocht worden hoe deze alternatieve representaties van Islamitisch extremisme proberen te ontsnappen aan stereotypering. Vervolgens zal er in het tweede hoofdstuk gekeken worden naar de manier waarop stereotypering bij te stellen valt binnen een postkoloniale context. En ten derde zal het laatste hoofdstuk zich richten op de manier waarop het huidige medialandschap van Islamitisch extremisme een rol speelt in de projecties van stereotypen van de toeschouwer zelf. Het corpus van dit onderzoek bestaat uit drie recente films (dat wil zeggen, na 11 september 2001) die met elkaar gemeen hebben dat zij over het onderwerp Islamitisch extremisme gaan. Om de ontsnapping aan stereotypering te onderzoeken zal er een analyse van Les Chevaux de Dieu (Nabil Ayouch, 2012) plaatsvinden, een film van Marokkaanse komaf over de omstandigheden waarin jonge Marokkanen in staat gesteld worden tot een terroristische aanslag over te gaan. Vervolgens zal een analyse van Les Hommes et les Dieux (Xavier Beauvois, 2010) zich richten op de manier waarop er in een postkoloniale context getracht wordt stereotypering bij te stellen. En ten slotte zal een analyse aan de hand van de filmstijl van de Franse film Hadewijch (Bruno Dumont, 2009) over een jong, streng Christelijk meisje die in aanraking komt met een extremistische moslim zich richten op de invloed van het medialandschap met en tot de projecties van stereotypering door de toeschouwer zelf. Deze drie films delen niet alleen hetzelfde onderwerp over Islamitisch extremisme, alle drie de films maken gebruik van stereotypering of het gebrek daarvan om een alternatieve representatie van Islamitisch extremisme aan te tonen.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Deze scriptie onderzoekt Jim Jarmusch als onafhankelijk cineast. Er wordt gekeken wat onafhankelijke cinema als begrip precies inhoudt, en hierna hoe Jarmusch en zijn films hierin een plek kunnen...Show moreDeze scriptie onderzoekt Jim Jarmusch als onafhankelijk cineast. Er wordt gekeken wat onafhankelijke cinema als begrip precies inhoudt, en hierna hoe Jarmusch en zijn films hierin een plek kunnen krijgen. Dit wordt gedaan met theorie van o.a. Yannis Tzioumakis, Janet Staiger en David Laderman.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
In dit onderzoek worden middels de overeenkomsten tussen cinema en muziek opgezocht. Met deze nieuwe vergelijking wordt de problematiek van conventionele filmbestudering laten zien die beroep doet...Show moreIn dit onderzoek worden middels de overeenkomsten tussen cinema en muziek opgezocht. Met deze nieuwe vergelijking wordt de problematiek van conventionele filmbestudering laten zien die beroep doet op representatietheorie en narratologie. Met behulp van de filosofie van onder andere Martin Heidegger en Susan Sontag wordt tenslotte een nieuwe vorm van filmervaring voorgesteld: een muzikale ervaring van cinema.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Een onderzoek naar magisch realisme in de 21e eeuw in de literatuur van Haruki Murakami en de films van Apitchatpong Weerasethakul. In hoeverre is het hedendaagse magisch realisme, in verhouding...Show moreEen onderzoek naar magisch realisme in de 21e eeuw in de literatuur van Haruki Murakami en de films van Apitchatpong Weerasethakul. In hoeverre is het hedendaagse magisch realisme, in verhouding tot de postkoloniale magisch realistische traditie, veranderd?Show less