Deze scriptie onderzoekt welke logos- en ethostechnieken worden gebruikt in kranten en op Facebook in de discussie over witte busjes met kinderlokkers. Logos en ethos zijn retorische...Show moreDeze scriptie onderzoekt welke logos- en ethostechnieken worden gebruikt in kranten en op Facebook in de discussie over witte busjes met kinderlokkers. Logos en ethos zijn retorische overtuigingsmiddelen, die respectievelijk inhouden de argumentatie en de indruk die als spreker wordt gemaakt. Het onderzochte corpus bestaat uit krantenartikelen en Facebookdiscussies uit de periode 2013-2015, waarvan de manier is geanalyseerd waarop discussianten zeggen te geloven in de witte busjes en de manier waarop zij daar autoriteit bij claimen.Show less
Masterthesis waarin de hoofdvraag: ‘In hoeverre wordt de klokkenluider Snowden door middel van framing in de Nederlandse nieuwsmedia anders weergegeven dan in de Amerikaanse nieuwsmedia?’ wordt...Show moreMasterthesis waarin de hoofdvraag: ‘In hoeverre wordt de klokkenluider Snowden door middel van framing in de Nederlandse nieuwsmedia anders weergegeven dan in de Amerikaanse nieuwsmedia?’ wordt beantwoord aan de hand van een narratieve en framinganalyse van Nederlandse en Amerikaanse nieuwsartikelen. Het onderzoek bouwt voort op de theorie van Wahl-Jorgensen & Hunt (2012) over de representatie van klokkenluiders in de media. Binnen de narratieve analyse staat de theorie van Seal (2009) over criminele helden centraal. Hieruit blijkt dat de eigenschappen van criminele helden sterker aanwezig zijn in de Nederlandse nieuwsmedia dan in de Amerikaanse nieuwsmedia. Vervolgens worden er met de framinganalyse dominante frames in de framematrix van Van Gorp (2009) geplaatst om te onderzoeken op welke manier bepaalde elementen in interpretatiekaders worden uitgelicht. Resultaat hiervan is dat klokkenluider Snowden door middel van framing positiever wordt weergegeven in de onderzochte Nederlandse nieuwsartikelen dan in de onderzochte Amerikaanse nieuwsartikelen. In de Nederlandse nieuwsartikelen komt het ‘criminele held-frame’ dominanter voor dan het ‘crimineel-frame’ en het ‘verrader-frame’. In de Amerikaanse nieuwsartikelen komt het ‘crimineel-frame’ en het ‘verrader-frame’ sterker voor dan in de Nederlandse nieuwsartikelen.Show less
Deze scriptie onderzoekt de ethostechnieken die op internetforums en in nieuwsmedia worden ingezet om anderen van de (on)gevaarlijkheid van energiedrank te overtuigen. De discussie rondom...Show moreDeze scriptie onderzoekt de ethostechnieken die op internetforums en in nieuwsmedia worden ingezet om anderen van de (on)gevaarlijkheid van energiedrank te overtuigen. De discussie rondom energiedrank wordt al jaren gevoerd, maar is recentelijk weer aangewakkerd door een oproep van kinderartsen om de energiedrankjes te verbieden voor kinderen. Met behulp van zowel een kwantitatieve als een kwalitatieve analyse worden de ethostechnieken in de nieuws- en forumberichten in kaart gebracht. Op de internetforums werden elf verschillende ethostechnieken aangetroffen. Van die elf technieken behoren er acht tot de ethosdimensie ‘deskundigheid’ en drie tot de dimensie ‘welwillendheid’. Nieuwsmedia gebruiken minder verschillende ethostechnieken; slechts drie. Alle drie de technieken behoren tot de dimensie ‘deskundigheid’, waarmee uitkomsten van eerder onderzoek naar overtuigingstechnieken op internetforums en in nieuwsberichten bevestigd worden: de ethosdimensie deskundigheid wordt het meest gebruikt door zowel journalisten als forumdeelnemers.Show less
In deze masterscriptie wordt onderzocht welke frames de Nederlandse en Chinese media hanteren in de berichtgeving over de eenkindpolitiek en het 'heropvoeding door arbeid'-systeem. De aanleiding...Show moreIn deze masterscriptie wordt onderzocht welke frames de Nederlandse en Chinese media hanteren in de berichtgeving over de eenkindpolitiek en het 'heropvoeding door arbeid'-systeem. De aanleiding van dit onderzoek zijn de hervormingen van deze omstreden wetten die na een belangrijke vergadering door de Chinese partijtop zijn aangekondigd. Een kwalitatieve inductieve frameanalyse van krantenartikelen levert een overzicht op van zeven dominante frames. Verder wordt besproken welke frames in welk mediasysteem voorkomen. Hieruit blijkt dat door zowel de Chinese als de Nederlandse berichtgeving te analyseren de gereconstrueerde framebundels een completere weergave van de werkelijkheid geven dan wanneer er slechts één mediasysteem zou zijn geanalyseerd.Show less
Het is geen hedendaags verschijnsel dat de maatschappij bezorgd is over de seksualisering van jongeren. Met de komst van smartphone en sociale apps maakt zij zich tegenwoordig zorgen over nieuwe...Show moreHet is geen hedendaags verschijnsel dat de maatschappij bezorgd is over de seksualisering van jongeren. Met de komst van smartphone en sociale apps maakt zij zich tegenwoordig zorgen over nieuwe seksuele praktijken die jongeren zouden uitvoeren. Sexting is er één van. Sexting is een samenvoeging van ‘sex’ en ‘texting’ (‘sms’en’) en kan worden gedefinieerd als ‘het versturen van seksueel getinte foto’s of berichten’. Er bestaan twee visies over sexting. De aanhangers van de eerste visie, bestaande uit psychologen, juristen, ouders en journalisten, beschouwen sexting als een maatschappelijk probleem. Bijna alle jongeren, en met name tienermeisjes, doen aan sexting en ondervinden hier schadelijke gevolgen van. De aanhangers van de tweede visie erkennen dat sexting risicovol kan zijn, maar vinden dat het beeld dat de media en andere maatschappelijke groeperingen hanteren op morele paniek gebaseerd is. Volgens hen worden de schadelijke consequenties en prevalentie van sexting overschat. Er is echter ook een overeenkomst tussen beide visies. Beide groeperingen hebben niet aan de doelgroep waarover zij spreken – tienermeisjes - gevraagd hoe zij tegen het fenomeen sexting aankijken. In dit onderzoek wordt daarom geanalyseerd hoe meisjes van 16 en 17 jaar sexting framen. Deze tienermeisjes vellen een negatiever oordeel over meisjes die aan sexting doen dan over jongens die dit seksuele gedrag vertonen. Meisjes zijn een ‘hoer’, jongens zijn ‘sexy’. Oftewel Hoer versus Hunk.Show less
Binnen de discipline journalism studies hebben Brants en Vasterman (2010) en Opgenhaffen et al(2011) metajournalistieke onderzoeken verricht. In deze onderzoeken werden de beoefenaars van...Show moreBinnen de discipline journalism studies hebben Brants en Vasterman (2010) en Opgenhaffen et al(2011) metajournalistieke onderzoeken verricht. In deze onderzoeken werden de beoefenaars van journalism studies, publicaties en de praktijk nader bekeken. In deze scriptie ligt de focus op een deel van journalism studies waarnaar nog geen onderzoek is gedaan, namelijk masterscripties. Voor dit onderzoek, verricht door Loes van Niekerk en Ruben van Vliet, werden scripties onderzocht van zes verschillende opleidingen van evenzoveel universiteiten in Nederland en Vlaanderen, te weten Universiteit Leiden, Erasmus Universiteit Rotterdam, Rijksuniversiteit Groningen, Universiteit van Amsterdam, Tilburg University en Koninklijke Universiteit Leuven. De scripties werden onderworpen aan een kwantitatieve inhoudsanalyse met behulp van een codeboek. In deze scriptie wordt het gehele onderzoek globaal uiteengezet, maar de focus ligt op de categorie Methode. Met de onderzoeksmethode is namelijk niet alleen te achterhalen hoe een onderzoek is gedaan, maar ook wat de inhoudelijke focus was. De hoofdvraag van deze scriptie luidt: Welke methoden komen aan bod in masterscripties van academische studenten journalistiek in Nederland en Vlaanderen? Uit het onderzoek bleek dat de inhoudsanalyse het vaakst gebruikt wordt, dat kwam ook naar voren uit onderzoeken van Brants en Vasterman (2010) en Opgenhaffen et al (2011). Dit houdt onder meer verband met het onderzoek naar geschreven journalistieke producten, met name de krant.Show less
Deze thesis onderzoekt de omgang van journalisten met de mediastrategieën naming and shaming en directe acties. Actiegroepen hanteren deze mediastrategieën tijdens hun acties om onder andere...Show moreDeze thesis onderzoekt de omgang van journalisten met de mediastrategieën naming and shaming en directe acties. Actiegroepen hanteren deze mediastrategieën tijdens hun acties om onder andere aandacht te krijgen van journalisten. In dit onderzoek wordt gelet op de plaats van de reden van een actie in een krantenbericht. Schrijven journalisten de reden van de actie in de kop, de lead, de rest van het bericht of is hij niet vermeld? Van belang in dit onderzoek is eveneens de vraag bij welke mediastrategie de reden van een actie prominenter naar voren komt: met naming and shaming of met directe acties? Aanleiding van deze vraag is een onderzoek van Hutchins en Lester naar de Franklin Blockade (1982), een directe actie van The Wilderness Society. Deze onderzoekers kwamen tot de conclusie dat er tijdens de Franklin Blockade nauwelijks aandacht was voor de reden van de blokkade, want er werd voornamelijk geschreven over het aantal arrestaties en de veroorzaakte schades. In deze thesis worden krantenberichten over de actiegroepen Wakker Dier en Greenpeace onderzocht met behulp van een kwantitatieve inhoudsanalyse. Er verschijnen regelmatig berichten over Wakker Dier en Greenpeace in kranten, daarom is gekozen om berichten die over deze actiegroepen gaan te onderzoeken. Daarnaast worden er diepte-interviews gehouden met journalisten en actievoerders om behalve het product ook het proces van de berichtgeving te kunnen analyseren. Uit de resultaten blijkt dat de mediastrategie correleert met de plaats van de reden van een actie in een krantenartikel. Eveneens wordt duidelijk aangetoond dat de reden van een actie veel prominenter naar voren komt wanneer er naming and shaming wordt gehanteerd dan wanneer er directe acties worden gehouden.Show less