Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Slow cinema benaderd als een subjectieve, in plaats van een realistische filmstijl, aan de hand van Tijdservaring en Hechting, middels fenomenologie benaderd.
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
De scriptie wat u zo zal lezen heeft betrekking op de verschillende vormen van schizofrenie die de Amerikaanse postmoderne tv-serie Mr Robot (2015-) kenmerken. De serie gaat over de mentaal...Show moreDe scriptie wat u zo zal lezen heeft betrekking op de verschillende vormen van schizofrenie die de Amerikaanse postmoderne tv-serie Mr Robot (2015-) kenmerken. De serie gaat over de mentaal instabiele hacker Elliot Alderson (Rami Malek) die door middel van zijn expertise in hacken een virtuele revolutie in gang zet om de wereld volgens hem een betere plek te maken. Net als in de film Fight Club (1999) heeft het hoofdpersonage te maken met een andere persoonlijkheid (namelijk Mr Robot, gespeeld door Christian Slater) wiens aard op het eerste gezicht niet kenbaar is voor zowel het personage als de kijker; je ziet de andere persoonlijkheid aanvankelijk als een ander personage en niet als een onderdeel van de hoofdpersoon. Hier is dan al sprake van een onbetrouwbaarheid; de serie is niet gemakkelijk te duiden en als kijker moet je een bepaalde kijkhouding aannemen die eerder leidt tot de “waarheid”, voor zover daar sprake van is. Een aantal intrigerende kenmerken die de serie bevat is bijvoorbeeld het onduidelijke ziektebeeld van Elliot, de grote hoeveelheid intertekstuele verwijzingen naar eerdere (klassieke) werken, het gebruik van een “unreliable narrator” (wat ruimte biedt voor interpretatie en grootschalige discussies op het internet genereert) en het heterogene karakter van de serie op het gebied van genre, editing en cinematografie zijn allemaal kenmerken die mij als kijker en fan aanspreken. Met deze scriptie ga ik dus in op deze interessante kenmerken en tracht ik aan te tonen dat er op meerdere niveaus sprake is van een bepaalde vorm van schizofrenie binnen de serie Mr Robot. Hierbij doel ik op klinisch en cultureel niveau en ook op het niveau van de kijker. Daarnaast zal ik ook een poging wagen om een verwevenheid te vinden die deze niveaus met elkaar verbindt. De onderzoeksvraag luidt dan als volgt: In welke vormen komt schizofrenie voor in de serie Mr Robot en op welke manier zijn de vormen in elkaar verweven? Op wetenschappelijk niveau is er (nog) niet bijzonder veel geschreven over de serie en vooral met betrekking tot de specifieke onderzoeksvraag. In deze scriptie maak ik onder andere gebruik van het werk van Thomas Elsaesser, Fredric Jameson, Richard Dyer, Jean Baudrillard, Seymour Chatman, Peter Verstraten, Shoshana Felman en Dori Laub.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
In deze scriptie wil ik laten zien hoe Kaufmans film Synecdoche - New York, die zich richt op de verwikkeling van de postmoderne notie van het simulacrum en de existentieel modernistische notie van...Show moreIn deze scriptie wil ik laten zien hoe Kaufmans film Synecdoche - New York, die zich richt op de verwikkeling van de postmoderne notie van het simulacrum en de existentieel modernistische notie van individuatie, een spanningsveld blootlegt waarin het subjectiviteitsbegrip centraal komt te staan. Vanuit de manier waarop film en filosofie samenwerken om deze verwikkeling te adresseren, wil ik uiteindelijk wijzen op een tekortkoming in het film-theoretisch debat die implicaties heeft voor het maatschappelijk discours over individuatie in een beeld/mediacultuur. Door te laten zien dat Synecdoche in gaat op het individuatieproces binnen een steeds verder gesimuleerde wereld beargumenteer ik dat de film uitnodigt het vraagstuk van het subject te hernemen.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Aan de hand van een close-reading van The Circle toon ik aan dat technologische ontwikkelingen niet louter in technische, economische en/of bestuurlijk-politieke termen moeten worden beschouwd,...Show moreAan de hand van een close-reading van The Circle toon ik aan dat technologische ontwikkelingen niet louter in technische, economische en/of bestuurlijk-politieke termen moeten worden beschouwd, maar eerder moeten worden bezien in termen van interactie tussen de mens en deze technologie. Door middel van een analyse van dit culturele object laat ik zien hoe deze roman intervenieert in grotere debatten over (1) de huidige sociaaleconomische ordening van de wereld, (2) de machtsstructuren die ten grondslag liggen aan connectiviteit, (3) het proces van subjectivering dat dit Gestell met zich meebrengt, en (4) de vraag of er binnen een dergelijk Gestell nog mogelijkheden zijn tot verzet.Show less