Vanuit architectuurhistorisch en religiewetenschappelijke perspectieven wordt de Bruder Klaus Feldkapelle (2007) van de Zwitserse architect Peter Zumthor (*1943) onderzocht. De conceptie van de...Show moreVanuit architectuurhistorisch en religiewetenschappelijke perspectieven wordt de Bruder Klaus Feldkapelle (2007) van de Zwitserse architect Peter Zumthor (*1943) onderzocht. De conceptie van de axiomatische structuur als synthese van architectuur en niet-architectuur van kunsthistorica Rosalind Krauss wordt ter hand genomen om inzicht te verschaffen in de architectuur van de kapel. Categorieeën van het sacrale en transcendentie worden toegepast op de tektonische eigenheid van de Feldkapelle. Met behulp van secundaire literatuur worden op dialectische wijze interieur en exterieur en vormelijke eigenschappen zoals openheid en geslotenheid, horizontaliteit en verticaliteit en lichtval onderzocht om zodoende tot verdiept inzicht in de architectuur van de Feldkapelle te komen.Show less
De glazen kunstwerken van Dale Chihuly die onderdeel zijn van de Garden Cycle hebben de natuur als onderwerp. In deze scriptie zal er worden onderzocht hoe bij twee van deze werken orde en chaos...Show moreDe glazen kunstwerken van Dale Chihuly die onderdeel zijn van de Garden Cycle hebben de natuur als onderwerp. In deze scriptie zal er worden onderzocht hoe bij twee van deze werken orde en chaos tot uiting worden gebracht. Dit wordt gedaan aan de hand van kunsthistorisch literatuuronderzoek waarin een interdisciplinaire insteek centraal staat. De onderzochte objecten zijn de museumtuin van Chihuly Garden and Glass en Mille Fiori. Beiden zijn tuinen met glazen objecten erin, maar verschillen van elkaar op het gebied van natuur. Orde en chaos zijn beide aanwezig in de twee kunstwerken, maar komen op een andere wijze tot uiting. Orde wordt voornamelijk aangebracht door het menselijk handelen en chaos door de natuur, waar de mens minder controle over heeft. Beide processen zijn fundamenteel bij het tot stand komen van de objecten die daardoor voortkomt uit een verstoring in de kunst.Show less
In dit artikel bekijk ik Hito Steyerls videowerk How Not To Be Seen (2013) vanuit het perspectief van ontwrichtende werking in de context van de vorm en het medium. Dit perspectief is opgedeeld in...Show moreIn dit artikel bekijk ik Hito Steyerls videowerk How Not To Be Seen (2013) vanuit het perspectief van ontwrichtende werking in de context van de vorm en het medium. Dit perspectief is opgedeeld in drie delen; onzichtbaarheid, collage en multimedia. Op het gebied van onzichtbaarheid in dit werk is al literatuur geschreven, wat hier vergeleken wordt. Hieruit komt voort dat een incomplete onzichtbaarheid leidt tot een verstorende werking, waar verschillende conclusies over getrokken worden. Door te kijken naar het werk als collage is te zien hoe verschillende elementen in het werk worden opgenomen, om deze elementen te ondervragen als vorm van ontwrichtende werking. Het werk is binnen de context van het medium op meerdere manieren te zien, en is gepresenteerd in verschillende vormen, wat leidt tot andere verwachtingen over de vorm en de relatie tot het medium. Hierin vindt ontwrichtende werking plaats in het vervagen en verstoren van het medium op meerdere manieren.Show less
In deze scriptie is onderzocht of er nieuwe inzichten ten aanzien van het beeld Usagi Kannon (2012)van de Japanse kunstenares Leiko Ikemura konden worden verkregen door het te relateren aan het...Show moreIn deze scriptie is onderzocht of er nieuwe inzichten ten aanzien van het beeld Usagi Kannon (2012)van de Japanse kunstenares Leiko Ikemura konden worden verkregen door het te relateren aan het moderne geëngageerd boeddhisme. De bodhisattva Kannon vervult een belangrijke symboolfunctie voor deze stroming. Om bovengenoemde vraag te beantwoorden is onderzoek gedaan naar de beeldtraditie van Kannon met behulp van de Lotussoetra in combinatie met secundaire literatuur en interviews met Leiko Ikemura. De Lotussoetra is het belangrijkste geschrift van het Mahayana boeddhisme met betrekking tot Kannon. Het onderzoek heeft uitgewezen dat de Usagi Kannon in hoge mate een autonoom kunstwerk is waarin Leiko Ikemura universele principes heeft willen uitdrukken. Ze heeft dit gedaan met gebruikmaking van elementen uit de boeddhistische beeldtraditie die ze op een nieuwe manier met elkaar heeft gecombineerd. In hoeverre ze zich hierin onderscheidt van andere moderne kunstenaars die teruggrijpen op boeddhistische kunst zou nader onderzoek moeten uitwijzen.Show less
In deze scriptie wordt gekeken naar de representatie van een Westerse masculiene identiteit in de video-installatie Silent Spikes (2021) van Kenneth Tam door middel van literatuuronderzoek en een...Show moreIn deze scriptie wordt gekeken naar de representatie van een Westerse masculiene identiteit in de video-installatie Silent Spikes (2021) van Kenneth Tam door middel van literatuuronderzoek en een visuele analyse. In dit kunstwerk heeft Tam het Amerikaanse concept van de cowboy gebruikt, maar kijkt tegelijkertijd ook naar de Chinese arbeidersstaking uit 1867 in Amerika, waarbij Chinese spoorwegarbeiders betere werkomstandigheden eisten. Naast een video, heeft Tam ook dans en performance art gebruikt. Om de representatie van masculiniteit te onderzoeken, is gekeken naar de representatie van cowboys in westerns, en naar het belang van gender performativity. Hieruit is gebleken dat de cowboys in Silent Spikes juist het tegenovergestelde gedrag vertonen van de oorspronkelijke cowboys, en dat gender performativity een grote rol speelt in het interpreteren van hun gedrag. Vervolgens is het gebruik van videokunst en performance geanalyseerd om te onderzoeken hoe Tam de spoorwegarbeider zichtbaar heeft gemaakt en juist de masculiene eigenschappen aan de spoorwegarbeider toeschrijft in plaats van aan de cowboy.Show less