Korte samenvatting In 2004 wordt door Sotheby’s een achttiende eeuws zilveren tafelstuk geveild van de hand van de zilversmid François-Thomas Germain. De opdrachtgever van dit tafelstuk was de...Show moreKorte samenvatting In 2004 wordt door Sotheby’s een achttiende eeuws zilveren tafelstuk geveild van de hand van de zilversmid François-Thomas Germain. De opdrachtgever van dit tafelstuk was de hertog van Mecklenburg Schwerin. De herontdekking van het tafelstuk wordt in hoofdstuk een behandeld, alsook het achttiende eeuwse aankoopproces. Daarna volgt in hoofdstuk twee de beschrijving van de in de achttiende eeuw gangbare service à la française tafelceremonie, het menu en hoe deze ceremonie van toepassing is op die van de hertog. Hoofdstuk drie bespreekt het hertogdom Mecklenburg Schwerin, het mecenaat van de hertog, de relatie tussen Jean-Baptiste Oudry, de hertog en erfprins Friedrich en de relatie tussen Oudry en Germain. In hoofdstuk vier volgt de uiteenzetting van de Germain dynastie en diens ondergang. Aansluitend wordt in hoofdstuk vijf een vergelijking gemaakt met een tafelstuk gemaakt door Germain in opdracht van het Portugese hof. Tenslotte wordt in de conclusie bekeken of de vragen beantwoord worden.Show less
Abstract Whistler: Het beeld buiten het doek Dit onderzoek gaat over hoe James Whistler aan zijn eigen imago werkte aan de hand van zijn zelfportret Arrangement in Grey: Portrait of the Painter. De...Show moreAbstract Whistler: Het beeld buiten het doek Dit onderzoek gaat over hoe James Whistler aan zijn eigen imago werkte aan de hand van zijn zelfportret Arrangement in Grey: Portrait of the Painter. De beschilderde lijst van dat werk staat hierin centraal. De ontwikkeling van de lijstontwerpen, tentoonstellingen, en eigen teksten door Whistler worden onderzocht om te kijken waarom Whistler zijn lijst pas bij zijn zelfportret nadrukkelijk als vernieuwend en origineel omschreef. In een brief aan Georg Aloysius Lucas deed hij dit namelijk in relatie tot een tentoonstelling in Parijs waar Whistler voor het eerst in ruim vijf jaar weer tentoonstelde. Waar Whistler tentoonstelde en wat hij daar liet zien is ook van belang om een inzicht te krijgen over hoe Whistler zijn imago probeerde te vormen. Het zelfportret heeft hij gemaakt in een productieve periode waar diverse ontwikkelingen aan vooraf zijn gegaan tot het punt waarop hij zich als innovatief kunstenaar presenteerde.Show less
Dit artikel onderzoekt Portret van Edmond de Belamy (2018): een portret gecreëerd door kunstmatige intelligentie, van Frans kunstenaarscollectief Obvious. De vraag die centraal staat is de mate...Show moreDit artikel onderzoekt Portret van Edmond de Belamy (2018): een portret gecreëerd door kunstmatige intelligentie, van Frans kunstenaarscollectief Obvious. De vraag die centraal staat is de mate waarin dit werk daadwerkelijk vernieuwend is ten opzichte van de traditionele portrettraditie waarin het zichzelf positioneert. Hierbij wordt onderzocht op welke wijze de verhouding tussen kunstenaar, uitvoerder en medium ontwricht wordt in dit werk, alsmede de manier waarop Portret van Edmond de Belamy als interface interacteert met de toeschouwer. De ontwikkelingen op het gebied van algoritmische kunst die dit werk belichaamt, worden in perspectief gesteld. Onze neiging kunst gemaakt door kunstmatige intelligentie te benaderen op een manier die spreekt van verontrusting of verontwaardiging wordt bevraagd: in hoeverre is die angst voor vernieuwing in het geval van Portret van Edmond de Belamy gegrond?Show less
This thesis discusses a casque ornamented with folklore patterns using theory on cultural trauma and anthropology of art in order to understand the significance of a casque within the formation and...Show moreThis thesis discusses a casque ornamented with folklore patterns using theory on cultural trauma and anthropology of art in order to understand the significance of a casque within the formation and communication of cultural trauma in Ukrainian society. The cultural trauma theory, implemented by Jeffrey C. Alexander, suggests that people construct traumas intentionally through the framework of culture. While acknowledging the importance of cultural objects in establishing and communicating traumatic processes, the approach seems to disregard the existing agency of artefacts, resulting in the premise that cultural traumas always fade away. This research aims to add another perspective to the cultural trauma theory by considering the power of artefacts through the anthropological theory of art, coined by Alfred Gell. By implying that ornamented casque has a levelled agency, the research argues that consideration of active agency makes the cultural trauma remain or be experienced again after its turn into museum objects of commemoration.Show less
In this thesis, I will explore the controversy pertaining to the Equestrian Statue of Theodore Roosevelt. This will include a background on the purpose of the statue and its relationship to the...Show moreIn this thesis, I will explore the controversy pertaining to the Equestrian Statue of Theodore Roosevelt. This will include a background on the purpose of the statue and its relationship to the American Museum of Natural History, the history behind the ownership of the statue and the information obtained and used by the City of New York on how to proceed with the statue. I will also examine the possible reasoning behind why it is being moved to the Roosevelt Presidential Library located in North Dakota instead of staying in storage, as well as addressing the racial issues associated with this statue and how they are being acknowledged. In closing, I will focus on how major institutions handled the statue and how the removal/relocation may be treated in its new location using the example of VR technology being used at the J. Sims pedestal.Show less
In this thesis, the Egyptian motives on the production of the British potter Josiah Wedgwood (1730-1795) are put into context. By looking at the personal and cultural-historical influences on...Show moreIn this thesis, the Egyptian motives on the production of the British potter Josiah Wedgwood (1730-1795) are put into context. By looking at the personal and cultural-historical influences on Wedgwood, we have found several reasons why we find examples of classical and Egyptian motives in his work.Show less
Vanuit architectuurhistorisch en religiewetenschappelijke perspectieven wordt de Bruder Klaus Feldkapelle (2007) van de Zwitserse architect Peter Zumthor (*1943) onderzocht. De conceptie van de...Show moreVanuit architectuurhistorisch en religiewetenschappelijke perspectieven wordt de Bruder Klaus Feldkapelle (2007) van de Zwitserse architect Peter Zumthor (*1943) onderzocht. De conceptie van de axiomatische structuur als synthese van architectuur en niet-architectuur van kunsthistorica Rosalind Krauss wordt ter hand genomen om inzicht te verschaffen in de architectuur van de kapel. Categorieeën van het sacrale en transcendentie worden toegepast op de tektonische eigenheid van de Feldkapelle. Met behulp van secundaire literatuur worden op dialectische wijze interieur en exterieur en vormelijke eigenschappen zoals openheid en geslotenheid, horizontaliteit en verticaliteit en lichtval onderzocht om zodoende tot verdiept inzicht in de architectuur van de Feldkapelle te komen.Show less
De glazen kunstwerken van Dale Chihuly die onderdeel zijn van de Garden Cycle hebben de natuur als onderwerp. In deze scriptie zal er worden onderzocht hoe bij twee van deze werken orde en chaos...Show moreDe glazen kunstwerken van Dale Chihuly die onderdeel zijn van de Garden Cycle hebben de natuur als onderwerp. In deze scriptie zal er worden onderzocht hoe bij twee van deze werken orde en chaos tot uiting worden gebracht. Dit wordt gedaan aan de hand van kunsthistorisch literatuuronderzoek waarin een interdisciplinaire insteek centraal staat. De onderzochte objecten zijn de museumtuin van Chihuly Garden and Glass en Mille Fiori. Beiden zijn tuinen met glazen objecten erin, maar verschillen van elkaar op het gebied van natuur. Orde en chaos zijn beide aanwezig in de twee kunstwerken, maar komen op een andere wijze tot uiting. Orde wordt voornamelijk aangebracht door het menselijk handelen en chaos door de natuur, waar de mens minder controle over heeft. Beide processen zijn fundamenteel bij het tot stand komen van de objecten die daardoor voortkomt uit een verstoring in de kunst.Show less
The urbanization and digitalization of the world are influencing an increasing number of social spheres, including the art world. In the field of public art, the virtual sphere is often neglected,...Show moreThe urbanization and digitalization of the world are influencing an increasing number of social spheres, including the art world. In the field of public art, the virtual sphere is often neglected, however, this gap can be bridged by applying the approaches of social media analyses of cities. This paper will examine a temporary mural of Aaron at Włodkowica street in Wrocław (Poland) by first analyzing it as a public artwork in a public physical space, and then further by researching the online public reception of it. By focusing on the medium of Instagram, it will be argued that, although a theoretical analysis of the mural suggests that it does not fulfill the roles of public art, it is nevertheless positively received by the researched online audience. The paper states that this is a case because of the Instagrammable aesthetic of the mural, which appeals to the online audiences, and when approached online, the artwork loses its problematic physical context.Show less
This thesis analyses the photographic series Flesh Love (2011-) by Japanese artist Haruhiko Kawaguchi (川口晴彦) as a case study that allows the audience to involuntary confront or imagine death...Show moreThis thesis analyses the photographic series Flesh Love (2011-) by Japanese artist Haruhiko Kawaguchi (川口晴彦) as a case study that allows the audience to involuntary confront or imagine death without actually including the death of the subjects photographed in the artwork. The photographed imagery is characterised by the suffocation of people in the airless bag. By analysing the case, the thesis aims to illustrate strategies to make the audience imagine death without the existence of death. The main argument of this thesis is that although the photographic series Flesh Love does not include the actual death of subjects, it successfully creates the capacity to allow the viewers to imagine death. In order to argue this point, this thesis looks at the elements that contribute to making the audience confront death through three approaches: (1) photographic images, (2) production process and the medium of photography and (3) affective capacity of the audience.Show less
In 1661 werd koffie in Nederland geïntroduceerd. Zowel thuis als in koffiehuizen werd koffie geschonken, echter was dit door de hoge prijzen eerst voorbehouden aan de hogere sociale standen. Koffie...Show moreIn 1661 werd koffie in Nederland geïntroduceerd. Zowel thuis als in koffiehuizen werd koffie geschonken, echter was dit door de hoge prijzen eerst voorbehouden aan de hogere sociale standen. Koffie dringt in de achttiende en negentiende eeuw langzaam door in het dagelijks leven. De twintigste eeuw brengt twee nieuwe soorten koffie: espresso en filterkoffie. In 1933 ontwerpt Alfonso Bialetti de Moka Express, een eenvoudige koffiezetter die destijdse espresso nabootst. De Nederlandse markt wordt in de twintigste eeuw gedomineerd door de merken Douwe Egberts, Melitta en Van Nelle. Door het bestuderen van literatuur, illustraties en advertenties wordt de vraag “In hoeverre heeft de Moka Express de Nederlandse koffiecultuur van de twintigste eeuw beïnvloed” beantwoord. Hieruit blijkt dat Bialetti weinig mogelijkheid had om met zijn uitvinding het Nederlandse huishouden te veroveren, omdat de Italiaanse smaak nog te nieuw was voor de gemiddelde Nederlander. Toch is ook hier de Moka Express een stijl-icoon geworden en heeft het een vaste plek veroverd onder koffieliefhebbers.Show less
This thesis examines the role of the child in the architectural philosophy of the Dutch architect Aldo van Eyck (1918-1999) and how that informed the design of the Hubertus House. In analyzing van...Show moreThis thesis examines the role of the child in the architectural philosophy of the Dutch architect Aldo van Eyck (1918-1999) and how that informed the design of the Hubertus House. In analyzing van Eyck’s conception of the child, this thesis scrutinizes his architectural thoughts expressed in The Child, the City and the Artists. It is shown that Van Eyck considered children’s creativity as an important asset to create humane cities, and he thought architecture should be the environment where the cultivation of children’s creativity happens through their play. In the design of the Hubertus House, he invented a new architectural grammar emphatically using the creativity of the child. On the other hand, the architecture also reveals the limitation of Van Eyck’s architectural theory and practice, in that they sometimes have difficulties meeting the standard of practical functionality required for the smooth operation of daily lives of adults.Show less
In dit artikel bekijk ik Hito Steyerls videowerk How Not To Be Seen (2013) vanuit het perspectief van ontwrichtende werking in de context van de vorm en het medium. Dit perspectief is opgedeeld in...Show moreIn dit artikel bekijk ik Hito Steyerls videowerk How Not To Be Seen (2013) vanuit het perspectief van ontwrichtende werking in de context van de vorm en het medium. Dit perspectief is opgedeeld in drie delen; onzichtbaarheid, collage en multimedia. Op het gebied van onzichtbaarheid in dit werk is al literatuur geschreven, wat hier vergeleken wordt. Hieruit komt voort dat een incomplete onzichtbaarheid leidt tot een verstorende werking, waar verschillende conclusies over getrokken worden. Door te kijken naar het werk als collage is te zien hoe verschillende elementen in het werk worden opgenomen, om deze elementen te ondervragen als vorm van ontwrichtende werking. Het werk is binnen de context van het medium op meerdere manieren te zien, en is gepresenteerd in verschillende vormen, wat leidt tot andere verwachtingen over de vorm en de relatie tot het medium. Hierin vindt ontwrichtende werking plaats in het vervagen en verstoren van het medium op meerdere manieren.Show less
Op 24-jarige leeftijd schilderde de beeldhouwer Gian Lorenzo Bernini zijn eerste zelfportret. Voor dit werk werd geen directe opdracht gegeven, noch verkocht Bernini het tijdens zijn leven. Bernini...Show moreOp 24-jarige leeftijd schilderde de beeldhouwer Gian Lorenzo Bernini zijn eerste zelfportret. Voor dit werk werd geen directe opdracht gegeven, noch verkocht Bernini het tijdens zijn leven. Bernini’s zelfportrettering in de schilderkunst is daarnaast relatief onderbelicht gebleven binnen het brede onderzoek dat over de eeuwen heen werd verricht naar zijn oeuvre. Ook in Bernini’s eigen tijd werd weinig gesproken over zijn kunnen als schilder. Omdat er dus geen duidelijke toedracht is en in het zelfportret zijn eigen fysionomie centraal staat, is de vraag ontstaan waarom Bernini zichzelf schilderde. Werd hij hiertoe aangezet door de kunstenaarstraditie of wedijver (aemulatio), het debat rondom de hiërarchie van de schilderkunst versus de beeldhouwkunst (paragone), wilde hij zichzelf tot alleskunner (uomo universale) ontwikkelen of ligt de verklaring elders? In dit onderzoek relateer ik Bernini’s Zelfportret als jongeman (1623) aan de primaire bronnen en enkele vergelijkbare (zelf)portretten, om zo antwoord te geven op de onderzoeksvraag.Show less