Deze studie is uitgevoerd naar aanleiding van een onderzoek van bachelorstudenten op basisschool J, waarbij werd geconcludeerd dat er geen positieve samenhang was tussen autonomie en welbevinden....Show moreDeze studie is uitgevoerd naar aanleiding van een onderzoek van bachelorstudenten op basisschool J, waarbij werd geconcludeerd dat er geen positieve samenhang was tussen autonomie en welbevinden. Autonomie is een van de vijf pijlers van basisschool J en hangt samen met eigenaarschap. Vanuit basisschool J zijn acht posterpunten ontwikkeld voor eigenaarschap. In deze studie wordt onderzocht in hoeverre eigenaarschap vanuit deze punten bijdraagt aan gevoelens van autonomie bij leerlingen en of dat aansluit bij hun behoeften. Door middel van drie focusgroepen met in totaal achttien leerlingen is data verzameld en vervolgens getranscribeerd en gecodeerd. Uit de data blijken leerlingen van basisschool J behoefte te hebben aan het maken van eigen keuzes en instructionele taal. Een belangrijke bevinding is bovendien dat leerkrachten naast autonomie-ondersteunende kenmerken ook controlerende kenmerken zouden bezitten. Kijkend naar het belang van welbevinden zou het voor vervolgonderzoek interessant zijn om onderzoek te doen naar wat voor soort motivatie leerlingen op basisschool J ervaren en hoe dat wellicht samenhangt met de drie basisbehoeften autonomie, competentie en verbondenheid.Show less
Basisschool J heeft een vernieuwend onderwijsconcept ontworpen waar autonomie een onderdeel vormt. Autonomie hangt volgens onderzoek samen met eigenaarschap, waar op deze school middels een poster,...Show moreBasisschool J heeft een vernieuwend onderwijsconcept ontworpen waar autonomie een onderdeel vormt. Autonomie hangt volgens onderzoek samen met eigenaarschap, waar op deze school middels een poster, aandacht aan wordt besteed. De volgende onderzoeksvraag is onderzocht: ‘Helpt eigenaarschap leerlingen van basisschool J om een gevoel van autonomie te ervaren en in hoeverre sluit dit aan bij hun behoeften.’ De punten van de eigenaarschapsposter zijn gebruikt als leidraad voor het onderzoek. Er zijn drie focusgroepen uitgevoerd, van 45 minuten, met 5-7 leerlingen per focusgroep. Aan de hand van audio-opnamen zijn transcripten gemaakt en geanalyseerd. Uit deze resultaten komt naar voren dat eigenaarschap zoals aangeboden op basisschool J leerlingen kan helpen een gevoel van autonomie te doen ervaren. Leerlingen voelen zich vrij op de school. Ze vinden het prettig om eigen keuzes te maken in het plannen en het kiezen van een werkplek, al lijken ze de sturing of hulp van leerkrachten niet altijd als autonomie-ondersteunend te ervaren. Leerlingen lijken daarnaast niet altijd goed te weten waarom ze iets leren. Leerlingen geven aan niet altijd hulp te willen bieden aan medeleerlingen, helemaal als vragen al eerder zijn beantwoord. Hieruit lijkt naar voren te komen dat leerlingen behoefte hebben aan een middel om aan te geven dat ze zelfstandig aan de slag willen. Om te voldoen aan de behoeften is het advies dat duidelijk moet worden uitgelegd waarom iets wordt geleerd, leerkrachten benoemen waarom ze ondersteunen in het leerproces en dat een vragenblokje mogelijk zelfstandigheid kan bieden voor de leerling.Show less
Voor deze bachelorscriptie is enerzijds onderzoek gedaan in hoeverre de Zelfdeterminatietheorie onderdeel is van De Noordwijkse Methode. Anderzijds is onderzocht in hoeverre de perceptie van...Show moreVoor deze bachelorscriptie is enerzijds onderzoek gedaan in hoeverre de Zelfdeterminatietheorie onderdeel is van De Noordwijkse Methode. Anderzijds is onderzocht in hoeverre de perceptie van leerkrachten op het toepassen van de ZDT-elementen in hun lessen hun lesgeef-enthousiasme voorspelt.Show less