Er is een landelijk significant effect van het gebruik van Twitter/X op het aantal voorkeurstemmen dat een kandidaat krijgt tijdens de Tweede Kamer verkiezingen. In deze studie zal worden nagegaan...Show moreEr is een landelijk significant effect van het gebruik van Twitter/X op het aantal voorkeurstemmen dat een kandidaat krijgt tijdens de Tweede Kamer verkiezingen. In deze studie zal worden nagegaan of dit ook geldt tijdens gemeenteraadsverkiezingen. De gemeenteraadsverkiezing van 2022 wordt als steekproef genomen. Hierbij zal ook het type tweets dat politici uitzenden, politiek of persoonlijk, worden meegenomen in de analyse. Hiervoor is een steekproef genomen uit de drie provincies uit de Randstad: de gemeente Capelle aan den IJssel (Zuid-Holland, 33 raadszetels), gemeente Haarlem (Noord-Holland, 39 raadszetels) en gemeente Utrecht (Utrecht, 45 raadszetels). De resultaten tonen aan dat er geen significant verband is tussen Twittergebruik en voorkeurstemmen in gemeenteraadsverkiezingen. Lijstpositie en of de kandidaat een vrouw is blijken, zoals eerder onderzoek ook reeds heeft uitgewezen, de belangrijkste voorspellers voor het behalen van voorkeurstemmen.Show less
Er is veel onderzoek gedaan naar wat politiek vertrouwen veroorzaakt. De invloed van de kabinetsvorm op politiek vertrouwen is echter nog niet onderzocht. Dit onderzoek heeft zich gericht op de...Show moreEr is veel onderzoek gedaan naar wat politiek vertrouwen veroorzaakt. De invloed van de kabinetsvorm op politiek vertrouwen is echter nog niet onderzocht. Dit onderzoek heeft zich gericht op de verschillen tussen minderheids- en meerderheidskabinetten op politiek vertrouwen. In dit artikel wordt gebruikgemaakt van data in 28 Europese landen van 2013 tot halverwege 2023. Uit een lineaire regressie die rekening houdt met de controlevariabelen, perceptie van de economie, mate van opleidingsniveau in een land en ouderdom van democratie, blijkt dat er geen verband is tussen het wel of niet hebben van een minderheidskabinet en politiek vertrouwen.Show less
Wereldwijd is er steeds meer aandacht voor het oplossen van de substantiële ondervertegenwoordiging van vrouwen in de politiek. Er wordt gesteld dat vrouwen een descriptieve groep vormen, met een...Show moreWereldwijd is er steeds meer aandacht voor het oplossen van de substantiële ondervertegenwoordiging van vrouwen in de politiek. Er wordt gesteld dat vrouwen een descriptieve groep vormen, met een distinctieve achtergrond, ervaringen en belangen. Tegelijkertijd stelt men dat er een verband bestaat tussen de descriptieve en substantieve vertegenwoordiging van vrouwen. Waar eerder onderzoek zich voornamelijk heeft gericht op het analyseren van losse aspecten van substantieve vertegenwoordiging, combineert dit artikel onderzoek naar het effect van het aantal vrouwen op debatbijdragen en beleid. De resultaten wijzen uit dat vrouwelijke gemeenteraadsleden niet vaker gebruikmaken van retoriek die expliciet verwijst naar vrouwen. Ook blijkt dat er slechts een zwak verband bestaat tussen het aantal vrouwelijke gemeenteraadsleden en de hoeveelheid geld die is begroot voor thema’s die vrouwen belangrijker vinden dan mannen. In conclusie kan er op basis van dit onderzoek worden gesteld dat er geen verband lijkt te bestaan tussen de descriptieve en substantieve vertegenwoordiging van vrouwen in Nederlandse gemeenten.Show less
Consituency service is een onderbelicht thema binnen de literatuur over politieke representatie. Onderzoeken die hier wel aandacht aan wijdden, gaan vaak over landen met een districtenstelsel en...Show moreConsituency service is een onderbelicht thema binnen de literatuur over politieke representatie. Onderzoeken die hier wel aandacht aan wijdden, gaan vaak over landen met een districtenstelsel en minder over landen die slechts één geografisch kiesdistrict kennen. Dit onderzoek probeert om een verklaring te vinden voor de verschillende mate van politieke dienstverlening van gemeenteraadsleden. Hieruit is gekomen dat vooral de grootte van een gemeente (gebaseerd op aantal raadsleden) invloed heeft op de mate van politieke dienstverlening die raadsleden aangeven uit te voeren bij hun inwoners. Andere factoren die bij nationale en regionale parlementen wel van invloed waren, blijken dat hier niet te zijn. Zo zijn opleidingsniveau, linksrechtspositie en type partij (lokaal/nationaal) niet van invloed op de mate van politieke dienstverlening. Dit onderzoek heeft ook een nieuwe dimensie toegevoegd aan het internationale debat over politieke dienstverlening: die van de verdeling tussen stedelijke en landelijke gebieden. Echter blijkt dat deze toevoeging geen invloed heeft op de mate van politieke dienstverlening van raadsleden. Het beeld van Nederland als land, waarin volksvertegenwoordigers nauwelijks aan politieke dienstverlening doen, wordt dus bevestigd.Show less
Deze scriptie onderzoekt de invloed van oppositiepartijen in de Nederlandse Tweede Kamer tussen 1998 en 2017. Gebaseerd op de verschillende rollen van oppositiepartijen, formuleert het onderzoek...Show moreDeze scriptie onderzoekt de invloed van oppositiepartijen in de Nederlandse Tweede Kamer tussen 1998 en 2017. Gebaseerd op de verschillende rollen van oppositiepartijen, formuleert het onderzoek twee hypotheses op basis van kritische controle en beleidsvorming. Het onderzoeksontwerp omvat een lineaire regressie analyse van aangenomen beleid op basis van de Dutch Parliamentary Voting Dataset met de corresponderende SponsorList Dataset (Louwerse, Otjes, Vonno, & Van der Veer, 2017) en de replicatiedata van Louwerse en Otjes (2024). Resultaten tonen aan dat zowel kritische controle als beleidsvorming statistisch significant geassocieerd zijn met beleidsaanneming door oppositiepartijen. Deze bevindingen werpen nieuw licht op hun rol en benadrukken het belang van beide activiteiten bij beleidsbeïnvloeding vanuit de oppositie.Show less