In deze studie wordt onderzocht of elaboratie op belangrijke informatie in een tekst invloed heeft op het leerproces en het leerproduct na het lezen van meerdere teksten. Het onderzoek is...Show moreIn deze studie wordt onderzocht of elaboratie op belangrijke informatie in een tekst invloed heeft op het leerproces en het leerproduct na het lezen van meerdere teksten. Het onderzoek is uitgevoerd bij 32 proefpersonen met een gemiddelde leeftijd van 20.7 jaar. Het is een experimenteel design met vier condities waarvoor onder andere een leestaak met 70 teksten gebruikt is. De resultaten laten zien dat informatie uit een eerdere tekst wordt gebruikt om in de latere tekst een probleem op te lossen. Elaboratie heeft geen significant effect gehad op het leerproces, maar wel op het leerproduct. Er is geen verband gevonden tussen het leerproces en het leerproduct. Het niveau van werkgeheugen en de leesvaardigheid van de proefpersonen blijken geen invloed te hebben op de gevonden resultaten.Show less
Uit onderzoek van Beker, van den Broek en Lorch (2013) bleek dat proefpersonen spontaan kennis uit een eerste tekst konden opdoen en vervolgens konden toepassen in een tweede tekst. In deze...Show moreUit onderzoek van Beker, van den Broek en Lorch (2013) bleek dat proefpersonen spontaan kennis uit een eerste tekst konden opdoen en vervolgens konden toepassen in een tweede tekst. In deze vervolgstudie is onderzoek gedaan naar in welke mate afstand tussen teksten invloed heeft op leren. In een experimenteel within-subject design participeerden 40 studenten (M = 19.8 jaar, SD = 1.6). Zij voerden een leestaak gebaseerd op het inconsistentieparadigma uit. Aan de hand van het meten van de leessnelheid werd onderzocht of proefpersonen kennis uit een eerder gelezen tekst konden toepassen in een tweede tekst, waarbij gevarieerd werd in de afstanden tussen deze teksten. Daarnaast werden de Sentence Span Measure gebaseerd op Swanson en de CBM Maze afgenomen om de invloed van werkgeheugencapaciteit en leesvaardigheid te onderzoeken. Er werd geen leereffect gevonden, ook niet, in tegenstelling tot wat gevonden werd in het voorgaande onderzoek, wanneer twee teksten elkaar vrijwel direct opvolgden. Ook werd geen invloed van werkgeheugencapaciteit en leesvaardigheid op leren gevonden. Mogelijke verklaringen voor deze resultaten en suggesties voor toekomstig onderzoek worden beschreven.Show less
This research examines the effects of working memory capacity and reading ability on learning from texts. Learning can be defined as the retrieval of knowledge from long-term memory so that it is...Show moreThis research examines the effects of working memory capacity and reading ability on learning from texts. Learning can be defined as the retrieval of knowledge from long-term memory so that it is active in working memory and can be applied in new situations. The research group contained 50 students: eleven men and 39 women, from Leiden University. During the research, three tests were conducted: a reading task on the laptop, a working memory task and a task for reading ability. The reading task on the laptop contained 32 texts presented in four different conditions. During the task, reading and reaction times were measured. The results showed that phrases that were in accordance with the rest of the text were read faster than sentences that were inconsistent with the rest of the text (t(49) = -3.10, p = .003), although an explanation for the inconsistency was read in an earlier text. The students responded equally quickly on the probes in all four conditions (F(2.57, 125.93) = 1.99, p = .129). Finally, differences in working memory capacity does not influence the reading times (lower capacity t(9) = -1.15, p = .280; higher capacity t(10) = -1.69, p = .122) and does not influence the reaction times (F(3, 57) = .74, p = .531). And neither does reading ability influence the reading times (lower ability t(13) = -1.58, p = .139; higher ability t(12) = -1.77, p = .102) and the reaction times (F(2.21, 55.19 = 1.38, p = .261). Previously read information seems not to be stored in long-term memory and retrieved as knowledge when reading new texts. Memory and reading ability seem not to affect learning from texts.Show less