Huidige studie onderzocht of er een relatie is tussen de mate waarin peuters fixeren op onderscheidende kenmerken van letters en de mate van letterkennis. In dit onderzoek zijn bij 96 driejarige...Show moreHuidige studie onderzocht of er een relatie is tussen de mate waarin peuters fixeren op onderscheidende kenmerken van letters en de mate van letterkennis. In dit onderzoek zijn bij 96 driejarige peuters (M = 42.04 maanden, SD = 3.32) de Gedragsmaat Letterkennis en de Tobii Letterperceptietest afgenomen. Verwacht werd dat peuters met meer letterkennis langer op onderscheidende kenmerken van letters fixeerden, dan peuters zonder letterkennis. Daarnaast werd verwacht dat peuters die hun naamletter kenden langer op het onderscheidende kenmerk fixeerden, dan op een ander deel van de naamletter en dat peuters die hun naamletter nog niet kenden langer op een ander deel van de naamletter fixeerden. Uit dit onderzoek blijkt dat peuters met meer letterkennis even lang op de onderscheidende kenmerken van letters fixeren, als peuters zonder letterkennis. Tot slot werd gevonden dat zowel peuters met kennis van hun naamletter, als peuters zonder kennis van hun naamletter langer op het onderscheidende kenmerk, dan op een ander deel van de naamletter fixeren. Peuters kijken ongeacht de mate van letterkennis gemiddeld langer naar onderscheidende kenmerken, dan naar andere delen van de letter.Show less
Om te kunnen lezen, moet een kind verschillen tussen letters kunnen waarnemen. Letters onderscheiden zich van elkaar door de features die ze bevatten. Door de waarneming van deze features ...Show moreOm te kunnen lezen, moet een kind verschillen tussen letters kunnen waarnemen. Letters onderscheiden zich van elkaar door de features die ze bevatten. Door de waarneming van deze features (letterperceptie), bepaalt het kind om welke letter het gaat. Er is onderzoek gedaan naar de soort features die gebruikt worden bij het identificeren van letters, maar niet hoe deze ontwikkeling verloopt. In dit onderzoek is gekeken of er een relatie is tussen letterkennis en letterperceptie. Verwacht wordt dat mensen met meer letterkennis, meer fixeren op de key-feature van een letter. Daarnaast is gekeken of deze relatie ook bestaat tussen het kennen van de naamletter en het fixeren op de key-feature van de naamletter. Bij 192 proefpersonen is een letterkennistaak en letterperceptietaak afgenomen. De groep werd opgesplitst in geen, beginnende, volledige en enige letterkennis. Uit de Kruskal-Wallis toets bleek dat de letterkennisgroepen van elkaar verschilden in de mate van het fixeren op de key-feature. Uit de Mann-Whitney toetsen bleek dat mensen met volledige letterkennis meer fixeren op de key-feature van een letter dan mensen met geen of nauwelijks letterkennis. Uit de Wilcoxon toets bleek dat er geen verschil was in de mate waarin gefixeerd werd op de key-feature van de naamletter in vergelijking met de overige letters. Uit het onderzoek bleek een positieve relatie tussen letterkennis en letterperceptie. De key-feature speelt een rol bij het waarnemen van verschillen tussen letters.Show less
Dit onderzoek meet met behulp van een eyetracker de letterperceptie van jonge kinderen: In welke mate fixeren kinderen op key features van letters? Er wordt gekeken of er verschillen zijn in...Show moreDit onderzoek meet met behulp van een eyetracker de letterperceptie van jonge kinderen: In welke mate fixeren kinderen op key features van letters? Er wordt gekeken of er verschillen zijn in letterperceptie tussen peuters en kleuters en of er verschillen zijn in de perceptie van naamletters en niet-naamletters. Via peuterspeelzalen en basisscholen werden ouders benaderd om hun kind mee te laten doen met het onderzoek. 104 Nederlandse peuters en 75 Nederlandse kleuters deden mee aan het onderzoek. Er is een significant verschil in de mate waarop peuters fixeren op key features van hun naamletter en niet-naamletters (p = .00). Peuters fixeren meer op key features van hun naamletter dan op key features van niet-naamletters. Er zijn geen significante verschillen in de mate van fixatie op key features tussen peuters en kleuters. Deze resultaten dragen bij aan kennis over hoe kinderen geletterd worden. In de toekomst zou onderzoek gedaan moeten worden of kinderen die op key features van een letter fixeren ook meer kennis hebben van deze letter.Show less