Na de Koude Oorlog hebben veel Europese landen hun defensiesamenwerking met de Verenigde Staten voortgezet. Tegen de voorspellingen van John Mearsheimer in bleef de NAVO bestaan. Daarnaast is de...Show moreNa de Koude Oorlog hebben veel Europese landen hun defensiesamenwerking met de Verenigde Staten voortgezet. Tegen de voorspellingen van John Mearsheimer in bleef de NAVO bestaan. Daarnaast is de ontwikkeling van een Europees defensiebeleid grotendeels achtergebleven. In dit artikel wordt een antwoord gegeven op de vraag waardoor kleine Europese landen na de Koude Oorlog op defensiegebied meer bleven samenwerken met de Verenigde Staten dan met de Europese Unie. Vanuit vier theorieën, het neorealisme, het neoliberaal institutionalisme, het neo-functionalisme en het transactionalisme, werden hypotheses opgesteld om de voortzetting van de defensiesamenwerking te verklaren. Deze theoretische verklaringen zouden in specifieke observaties moeten worden weerspiegeld. Aan de hand van secundaire data werden de in de hypotheses voorspelde omstandigheden getoetst aan de werkelijkheid, om te kunnen beoordelen welke theorie de beste verklaring biedt voor het aangaan van defensiesamenwerking door kleine landen. Van de vier theorieën bleek de neorealistische voorspelling dat defensiesamenwerking wordt aangegaan met de hegemoon, het meest overeen te komen met de werkelijkheid.Show less
De International Commission against the Death Penalty (ICDP) is een organisatie die gericht is op de afschaffing van de doodstraf wereldwijd. Omdat deze organisatie pas in 2010 is opgericht, is er...Show moreDe International Commission against the Death Penalty (ICDP) is een organisatie die gericht is op de afschaffing van de doodstraf wereldwijd. Omdat deze organisatie pas in 2010 is opgericht, is er nog geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, zoals wel is gedaan voor andere norm advocates (normbepleiters) die afschaffing van de doodstraf als norm willen verspreiden (McGann en Sandholtz 2012, 276-7). De onderzoeksvraag van deze scriptie is exploratief en beschrijvend en luidt: welke tactieken gebruikt de ICDP als normbepleiter om invloed uit te oefenen op de verspreiding van de afschaffing van de doodstraf als norm? Om deze onderzoeksvraag te beantwoorden wordt onder meer gebruik gemaakt van twee modellen: het norm life cycle model van Finnemore en Sikkink (1998) en het spiral model van Risse en Sikkink (1999). Tevens dienen de werken van Keck en Sikkink (1998; 1999) als basis voor het onderzoek naar de overtuigingstactieken die de ICDP gebruikt, omdat hierin wordt omschreven welke tactieken door normbepleiters zoal gebruikt worden. De methoden die gebruikt zijn ter beantwoording van de onderzoeksvraag zijn een inhoudsanalyse en een interview. De inhoudsanalyses omvatten documenten van de ICDP en artikelen uit de media betreffende de ICDP. Het interview is gedaan met de Secretary General (SG) van de ICDP, onder andere ter verificatie van de resultaten van de inhoudsanalyses. Uiteindelijk blijkt hoe de tactieken gespreid zijn bij de ICDP: information politics is de meest gebruikte tactiek, gevolgd door leverage en symbolic politics. De minst gebruikte tactiek is accountability politics. Tot slot zijn enkele kanttekeningen gezet bij de generaliseerbaarheid van de resultaten.Show less
De aanname van de women, peace and security agenda door de VN Veiligheidsraad duidt op groeiende aandacht voor de rol van vrouwen binnen conflictsituaties. Ook in de academische wereld is deze...Show moreDe aanname van de women, peace and security agenda door de VN Veiligheidsraad duidt op groeiende aandacht voor de rol van vrouwen binnen conflictsituaties. Ook in de academische wereld is deze tendens zichtbaar. Echter, wetenschappelijk onderzoek richt zich met name op de output van beleid, zoals de effecten die veiligheidsbeleid heeft voor de rol van vrouwen, en niet zozeer op de manier waarop er bij de vorming van veiligheidsbeleid aandacht wordt besteed aan vrouwen. Dit onderzoek richt zich op de mate waarin er binnen de VN Veiligheidsraad, het voornaamste startpunt van veiligheidsbeleid, sprake is van een gender bias ten aanzien van de invulling van human security. Aan de hand van het constructivistisch feminisme wordt onderzocht of er sprake is van een dichotome denkwijze binnen de VN Veiligheidsraad, waarbij verschillende rollen en betekenissen worden toegewezen aan mannen en vrouwen. Deze benadering is gericht op de manier waarop denkbeelden rondom gender invloed uitoefenen op de uitkomsten van internationale politiek. Middels discourse analysis wordt gekeken naar resoluties van de VN Veiligheidsraad, presidentiële statements en meeting records van vergaderingen in de periode 1997-2012. Hierbij worden twee fases bekeken, te weten 1997-2000 en 2010-2012, waarbinnen alle documenten aangaande de conflictsituatie in de Democratische Republiek Congo geanalyseerd worden.Show less
Internationale belangenorganisaties die normen promoten spelen op zowel regionaal als internationaal niveau een steeds belangrijkere rol in beleidsdebatten (Keck en Sikkink 1999, 89-90). Daarom is...Show moreInternationale belangenorganisaties die normen promoten spelen op zowel regionaal als internationaal niveau een steeds belangrijkere rol in beleidsdebatten (Keck en Sikkink 1999, 89-90). Daarom is het van belang dat wordt onderzocht hoe internationale belangenorganisaties normen promoten. Bekend is dat internationale belangenorganisaties machtsmiddelen nodig hebben om normen middels beïnvloedingstactieken te promoten. Opmerkelijk genoeg wordt er in de literatuur over internationale betrekkingen geen duidelijk onderscheid tussen machtsmiddelen en beïnvloedingstactieken gemaakt. Hierdoor is de relatie tussen machtsmiddelen en beïnvloedingstactieken tot op heden niet uitvoerig onderzocht. Derhalve beschouwt dit onderzoek in hoeverre de hoeveelheid beschikbare machtsmiddelen van een internationale belangenorganisatie invloed heeft op de advocacy tactics die de internationale belangenorganisatie gebruikt. Deze relatie is onderzocht vanuit de resource mobilization theory: een theorie uit de literatuur over de transnationale burgermaatschappij die wel een duidelijk onderscheid tussen machtsmiddelen en beïnvloedingstactieken maakt. Aan de hand van een inhoudsanalyse en een aantal interviews is onderzocht welke varianten van advocacy tactics een internationale belangenorganisatie met relatief weinig machtsmiddelen (Room to Read) heeft gebruikt en welke varianten van advocacy tactics een internationale belangenorganisatie met relatief veel machtsmiddelen (UNESCO) heeft gebruikt ter promotie van educatie voor vrouwen. De bevindingen wijzen uit dat de hoeveelheid beschikbare machtsmiddelen waarover een internationale belangenorganisatie beschikt, geen invloed heeft op het gebruik van conventionele of onconventionele advocacy tactics. Dit geldt ook voor het gebruik van hefboomtactieken, verantwoordingstactieken, informatietactieken of symbolische tactieken. De hoeveelheid beschikbare machtsmiddelen van een internationale belangenorganisatie heeft daarentegen wel invloed op het gebruik van directe of indirecte advocacy tactics.Show less
Een statistische analyse van de betekenis van de lengte van het coalitieakkoord op lokaal niveau aan de hand van gemeentelijke coalitieakkoorden in de periode van 2010-2014.
In deze scriptie wordt geanalyseerd welke factoren ervoor zorgen dat traditionele partijen met nieuw-rechtse partijen samenwerken. Hierbij wordt enerzijds naar coalitiefactoren, anderzijds naar...Show moreIn deze scriptie wordt geanalyseerd welke factoren ervoor zorgen dat traditionele partijen met nieuw-rechtse partijen samenwerken. Hierbij wordt enerzijds naar coalitiefactoren, anderzijds naar politiek-historische factoren gekeken. Is het aangaan van samenwerking met partijen als de PVV en de Deense Volkspartij het gevolg van een rationele rekenkundige afweging, of is dergelijk gedrag geworteld in bijvoorbeeld een reeds langer bestaande "openheid" van het parlementaire systeem in een bepaalde staat? Uit de scriptie blijkt dat de verklarende waarde van coalitietheorie inderdaad vrij hoog is, maar dat niet alle casussen door deze factor kunnen worden verklaard. De in het onderzoek opgenomen politiek-historische factoren bleken niet relevant te zijn. Voor nader onderzoek is het relevant om de ideologische afstanden tussen enerzijds nieuw-rechtse partijen en anderzijds traditionele partijen in ogenschouw te nemen.Show less
Een studie naar de motieven van Populistisch Radicaal-Rechtse Partijen in Europa in hun symphatie voor / steun aan Poetin ten tijde van het Oekraine-conflict anno april, mei 2014
Bachelor thesis | Cultural Anthropology and Development Sociology (BSc)
closed access
In deze scriptie wordt de totstandkoming van etnische categorieën onderzocht. De nadruk wordt gelegd op de processen omtrent categoriseringen van de zogenoemde groep Turkse-Duitsers.