Om voor leerlingen de kans op succesvolle deelname aan de maatschappij te vergroten, is het belangrijk om technisch leesonderwijs zo effectief mogelijk vorm te geven. Dit kan door effectieve...Show moreOm voor leerlingen de kans op succesvolle deelname aan de maatschappij te vergroten, is het belangrijk om technisch leesonderwijs zo effectief mogelijk vorm te geven. Dit kan door effectieve didactische principes in te zetten. In dit onderzoek is nagegaan in hoeverre midden- en bovenbouwleerkrachten van drie basisscholen in de regio van Reeuwijk en Gouda de (al dan niet) effectief gebleken didactische principes op het gebied van technisch lezen toepassen. Ook is nagegaan of er tussen de midden- en bovenbouw een verschil is in de inzet van principes. Hierbij is een vragenlijst gebruikt, waarbij aan negentien midden- en bovenbouwleerkrachten per principe werd gevraagd hoe vaak zij deze inzetten. Deze vragenlijst betrof tien principes: zeven bewezen effectieve principes (koorlezen, herhaald lezen, luisterend lezen, individueel begeleid hardop lezen, tutorlezen en Listening Passage Preview), twee principes waarvan geen eenduidigheid over de effectiviteit bestaat (flitsen en wisselrijen) en een bewezen niet effectief principe (niveaulezen). Uit de resultaten blijken de volgende principes gemiddeld (heel) vaak te worden ingezet: koorlezen, luisterend lezen, flitsen en herhaald lezen. Daarnaast worden individueel begeleid hardop lezen, EDI en wisselrijen regelmatig ingezet. Niveaulezen en LPP worden daarentegen soms ingezet, terwijl tutorlezen beperkt wordt ingezet. Verder worden individueel begeleid hardop lezen en flitsen significant vaker door middenbouwleerkrachten ingezet dan door bovenbouwleerkrachten. Een praktische aanbeveling betreft het vermijden van de inzet van niveaulezen en het eerder inzetten van een bewezen effectief principe dan een niet-eenduidig principe. Tot slot betreft een praktische implicatie het inzetten van voor-koor-door lezen, waarbij verschillende effectieve didactische principes worden gecombineerd.Show less
Leesvaardigheid is één van de belangrijkste vaardigheden die leerlingen op de basisschool krijgen aangeleerd. Uit PIRLS onderzoek is gebleken dat het leesvaardigheidsniveau van leerlingen uit groep...Show moreLeesvaardigheid is één van de belangrijkste vaardigheden die leerlingen op de basisschool krijgen aangeleerd. Uit PIRLS onderzoek is gebleken dat het leesvaardigheidsniveau van leerlingen uit groep 6 in Nederland, stagneert. Om het leesvaardigheidsniveau te laten stijgen, moet de kwaliteit van het technisch leesonderwijs omhoog. In dit onderzoek is daarom de volgende onderzoeksvraag gesteld: In hoeverre passen de leerkrachten van de midden- en bovenbouw van drie basisscholen de uit literatuur effectief gebleken didactische principes op het gebied van technisch lezen toe? Hierbij werd eerst literatuuronderzoek gedaan naar effectieve didactische principes, hieruit kwamen 7 didactische principes naar voren: koorlezen, luisterend lezen, herhaald lezen, expliciete directe instructie model, individueel begeleid hardop lezen, listening passage preview en tutorlezen. Daarna is aan de hand van een vragenlijst onderzocht met welke didactische principes leerkrachten van drie scholen bekend zijn. De leerkrachten van de drie scholen zijn bekend met 6 van de 7 principes, alleen listening passage preview was niet onder alle leerkrachten bekend. Daarna is gekeken naar de inzet van de principes en of er significant verschil per bouw is. Alleen tutorlezen wordt zelden ingezet, wat mogelijk komt door de COVID-19 pandemie ten tijde van het onderzoek. Tussen de midden- en bovenbouw is er slechts één significant verschil in inzet van didactische principe, dit betreft individueel begeleid hardop lezen. Dit principe blijkt voornamelijk effectief voor de middenbouw, vermoedelijk dat het daarom significant minder wordt ingezet in de bovenbouw. Het onderzoek wordt afgesloten met implicaties, suggesties ter vervolgonderzoek en beperkingen.Show less