Agressie en externaliserend probleemgedrag onder kinderen wordt in toenemende mate gezien als een maatschappelijk probleem. De rol van sociale cognitie bij deze probleemgedragingen krijgt steeds...Show moreAgressie en externaliserend probleemgedrag onder kinderen wordt in toenemende mate gezien als een maatschappelijk probleem. De rol van sociale cognitie bij deze probleemgedragingen krijgt steeds meer aandacht. Dit onderzoek richt zich op de sociaal cognitieve vaardigheden en onderzoekt in hoeverre de sociaal cognitieve vaardigheden tussen kinderen die een hoge mate van agressie en externaliserend probleemgedrag vertonen, afwijkt van kinderen die dit niet vertonen. Daarnaast wordt er gekeken naar het verband tussen sociaal cognitieve vaardigheden en kindkenmerken. De steekproef bestaat uit 32 jongens tussen de 7 en 14 jaar oud. In dit onderzoek is gebruik gemaakt van de Child Behavior Checklist, Wechsler Intelligence Scale for Children en de Sociaal Cognitieve Vaardigheden Test. Er is gebleken dat de sociaal cognitieve vaardigheden van kinderen die een hoge mate van agressie en externaliserend probleemgedrag vertonen en kinderen die dit niet vertonen gemiddeld ontwikkeld zijn. Daarnaast is gebleken dat er een positief verband bestaat tussen diverse sociaal cognitieve vaardigheden en agressie en externaliserend probleemgedrag indien er werd gecontroleerd op intelligentie. Tevens bleek er een verband te bestaan tussen meerdere sociaal cognitieve vaardigheden en intelligentie en leeftijd van het kind. Verklaringen voor de opvallende resultaten worden besproken. Geconcludeerd kan worden dat er zowel overeenkomsten als verschillen zichtbaar zijn in de sociaal cognitieve vaardigheden van kinderen die variëren in de mate van agressief en externaliserend probleemgedrag. En dat intelligentie samenhangt met meer complexe sociaal cognitieve vaardigheden. Deze uitkomsten dragen bij aan de kennis over het verband tussen sociaal cognitieve vaardigheden en agressief en externaliserend probleemgedrag en bieden informatie voor het ontwikkelen van effectieve preventie- en interventieprogramma’s voor kinderen die een hoge mate van agressie en externaliserend probleemgedrag vertonen.Show less